Jag förstår inte riktigt frågan, ser inget i inlägget som indikerar att du har en girig hyresvärd. Det är väl snarare tvärtom, de låter nu alla platser få laddning vilket ju är väldigt bra, dessutom behöver du bara betala för när du väl laddar, priset låter inte speciellt dyrt heller om man jämför vad det kostar “på stan”
Om det blir fullt kan de ju kasta ut de som inte bor i huset. Vad är problemet?
Detta är ett helt normalt förfarande. I vår BRF har vi typ 60 vanliga platser och 4 elbilsplatser. De vanliga platserna kostar 1250 kr/månad och elbilsplatserna kostar 1500 kr/ månad. Detta för att täcka den extra kostnaden på ca 9000:-/plats för laddstationen. Vår tanke har varit att de som använder den får bekosta installationskostnaden, men utdraget i tid. Sen tillkommer självklart en kWh-kostnad. Hos oss betalar de med elplatser samma kWh-pris som i lägenheten (2 kr + moms).
Enbart ett fåtal platser får laddningsmöjlighet och de har högre månadskostnad och kostnad per kilowattimme. Om det är lågt eller högt vet jag inte.
Det jag oroat mig för är att de hyr ut till t.ex. 25 personer trots 20 platser, vilket min vän som är parkeringsadministratör berättat kan hända i enskilda fall. Det innebär att jag skulle ha rätt till en plats, om en plats finns tillgänglig. Om ingen plats finns tillgänglig har de skyldighet att ge mig en plats, om än någon annanstans.
Igår satt jag i telefonkö till Aimos kundtjänst i en timme på morgonen och gav upp, därefter tre timmar mellan 11-14 och kom slutligen fram till Aimo som berättade att de har skyldighet att ge mig en annan plats om garaget är fullt och att hyresgäster har förtur till platserna. Jag sa att svaret var otydligt och frågade om de hyr ut till fler personer än antalet platser och enligt personen jag pratade med så ska de inte göra det. Det ska alltså alltid finnas en vanlig parkeringsplats till mig om jag betalar för det.
Jag skrev i affekt och ser i efterhand att mina svar inte var helt resonliga. Noll sömn p.g.a. krånglande bil och kortslutande termostat i diskmaskin som slår ut strömmen och tog sönder diskarna till min server. Mycket huvud- och plånboksvärk samtidigt. Att hyresvärden är den enda jag haft och hört talas om som tar betalt för varmvatten och element och samtidigt hyr ut garaget till tredjepart trots näst intill full beläggning känns fortfarande inte helt försvarbart i min åsikt. Ni kanske inte håller med och det är ok.
Jag kontaktade hyresvärden och skrev samtidigt i forumet med dels den erfarenhet jag har av hyresvärden samt hur jag förväntade mig att de skulle sköta parkeringarna. De svarade långt senare.
Alla kommer ha det så i framtiden.
Perfekt för dina grannar att ni står för er egen vattenmängd då ni förbrukar mer än dubbelt vad som är normalt för 4 personer.
Tråkigt för en ensam pensionär att betala för en barnfamilj som inte använder vatten sparsamt.
Tror inte det normalt sett. Jag hyr själv ut några hus, alltså vanliga villor. Ibland ringer kommunala vattenbolaget och undrar om det läcker. Jag åker dit o kollar men inte något som läcker eller droppar. Utan hyresgästen som är bra på att spendera vatten.
Vattnet i sig är ju inte dyrt så tror ingen mäter för den sakens skull. Dock kommer ju dessa regler för att det miljömässigt är dumt att slösa med vatten o energin som krävs för att värma vattnet.
Så ja även ditt vatten kommer du få betala för i framtiden.
Tycker det är utmärkt att vattenmängd mäts.
Vatten är dessutom inte billigt på en del platser, hos oss är det riktigt dyrt. VA och sopor är en lika hög kostnad som uppvärmning hos oss.
Nej kanke 4k+ per person/år, vi är två och en halv
Men jag tycker personligen det är full trimligt och dessutom bra att det kostar och att det mäts i lägenheter.