Hej jag har flyttat till ett hus där vi är 4 som delar på en brunn och ägaren kräver betalning 500 kr per månad. Elen till hydroforen visar sig uppgå till en kostnad på 44 000 kr per år. Varje månad drar den ca 750-900 kWh dvs ca 10000 kWh per år.
Jag tycker detta låter onormalt mycket. Vad drar era hydroforer per månad och år?
Vi har dessutom extremt dåligt vattentryck. Ägaren säger att VVS kollat och inget är fel med hydroforen.
Någon med liknande problem som vet vad detta kan bero på och vad man kan göra åt saken.
Tack på förhand
Fråga leverantören hur de beräknar elförbrukningen och betala för en separat elmätare.
10000kWh el motsvarar med lågt vattentryck (ca 2 bar, min gissning) en vattenförbrukning på > 10 kubik per timme (jag höfträknade med en “normalpump” - och lågt vattentryck) så något är fel.
Att ni fyra förbrukar 10 kubik per timme låter helt otroligt. Antingen sprutar det ut vatten någonstans och då är det inte “bra VVS” eller så är det en storförbrukare som borde betala en större del av förbrukningen. Om inte annat för att brunnen borde gå torr. 10 kubik per timme får man INTE ta från vattendrag heller.
En hydrofor är bara en tank som lagrar vatten under tryck. Trycket skapas av en pump och det är pumpen som drar ström. Om inte hydroforen fungerar får ni inte vatten. Men vattnet distribueras via ledningar. Är dessa konstrollerade?
Hydroforen kanske fungerar men det kan läcka någonstans, men elförbrukningen indikerar en extrem vattenförbrukning som inte är rimlig vid första anblicken.
Sätt vattenmätare på varje förbrukare och splitta kostnaden via denna
Kontrollera hur elförbrukningen mäts, det skall ske via en enskild mätare på systemet anser jag.
Förbrukningen 10000 kWh är orimlig om inte någonting är fel. Hur det felet skall regleras- du har inte beskrivit hur leveransavtalet ser ut.
En pump med en konsumtion på 1.14kW är en väldigt stor pump. Verkar orimligt.
Det som däremot kan tänka sig beaktas är kostnaden för utrustning.
Ny pump, hydrofor, ledningar, filter?
Dåligt tryck kan bero på lite olika saker. Främst tillgängligt tryck från pump samt sträcka från pump, höjd från pump, storlekar ledningar och eventuella igensatta filter.
Filter kan tex finnas vid olika punkter. Insug för pump. Utgående från pump. Ingående vid varje hus. Utgående från tex kranar. Olika filter i olika storlekar.
Fråga om du kan få reda på tillgängligt tryck från pump?
I servitutet står det att vatten får nyttjas utan kostnad. Det är elen vi ska betala för men har inget avtal på det. Verkar vara en muntlig överenskommelse som pågått några år.
Tack för att du tagit dig tid att svara. Mycket bra svar och alternativ som jag absolut ska fundera på.
Min första tanke är att hydroforen/pump är undermålig, gammal e dyl och därför drar mycket men det kanske är en vattenläcka. Hur får man reda på det? Kan en VVsare kolla sånt? Och, hemska tanke, om det är det på vägen till vårt hus hur mycket kan sånt kosta att åtgärda?
Tack för svar. Ja, tycker jag med- orimligt. Har därför bett att se räkningarna månad för månad och det står att det avser elförbrukning hydrofor.
Ok, då kan det vara igensatta filter. Värt att undersökas.
Hur får man reda på tillgängligt tryck från pump?
Månadsvisa räkningar? Från elbolaget? Sitter det en egen elmätare med ett eget abb enbart för hydroforen?
Trycket kan man uppskatta med flödet. Räkna med 6-10 liter/minut i en vanlig kran. 10-12 l/minut i duschen. Det KAN sitta flödesbegränsare som drar ner flödet så prova några olika kranar. Får du inte ut den volymen per minut så finns det anledning att mäta trycket både utan flöde och när du tar ut max volym. Enklast är dock att helt enkelt titta på hydroforens tryckmätare.
Det är inte rimligt, om det skulle dra 10 000 kWh per år skulle det kräva att det är en pump med 1,15kW effekt som går exakt dygnet runt hela året.
En sån pump skulle klara av att konstant pumpa ur vatten ur en över 100 meter djup brunn, dygnet runt året runt…
EDIT
Satt och kollade runt lite på detta, kul att lära sig nytt, normalt verkar vara någonstans kring 100-200 kWh förbrukning för ett normalt hushåll, per år!
Ser att du fått en massa bra svar.
Tror att det är många som gärna vill veta vad som är förklaringen till “vattenmysteriet”.
Så om du får fram vad som ligger bakom den förmodliga höga avgiften/elräkningen/vattenförbrukningen vore det kul om du kunde berätta.
Om det läcker mycket vatten kan man undra varifrån vattnet kommer som pumpas ut någonstans och vad som händer med det. En VVSare kan felsöka hela systemet ända in till era kranar.
Rörledningen behöver lagas, så man behöver gräva upp den och byta den trasiga delen. Det är inte någon katastrofal summa, det räknas i några tiotusen.
Frågan är vilket skick det är på rörledningarna till er förbrukare.
Vi vill gärna få en återkoppling på hur det går med detta mysterium
Jag kan ha fel men kan det inte vara så att pumpen av ngn anledning lyckas få trycket i hydroforen att nå sitt avstägningstryck? Isf slutar den aldrig jobba trots att inget vatten tas ut? Man då antingen vara att avstägningstrycket ska justeras eller att pumpen slutits så inte längre har den tryckhöjd den borde?
Hej . Absolut de går för mycket el men kan ju vara så att hans hela fastighet går på den mätaren. Om inte de är en stor läcka dom påtalat innan i tråden. Vilket även kan visa sig i dåligt tryck till husen .
Men kan även bero på hur ledningar är dragna storlek och om du är sist på linan tappar dom vatten så blir dit tryck lägre. Men kom även ihåg att det e är ett jobb att sköta pumpbrunn och hydrofor minst varann vecka tilsyn och kontroll av luft. Så 500 i månden kan vara billigt ändå om han bekostar det som går sönder
Mvh David
Vi har brunn som grannen också delar och själva elförbrukningen motsvarar cirka 50kr/månad för båda hushållen… Däremot tog nätbolaget 400:- i månaden för den separata mätaren (abbonemangsavgift) varför vi nu bara har det på huselen och bjuder på grannens vatten istället. 400:- mer i månaden bara för att få det på en separat och rättvist delbar faktura kändes inte värt.