Hydrofor drar 10 000 Kwh per år

Jo, det är ju så att om pumpen sitter på eget abobnemang kostar det nog så mycket.

Då är elförbrukningen försumbar, och vi kan stänga tråden.

Jag tittade lite i den gamla tråden som länkades till och undrar om TS tittar på de råden där också.

Jag tror att denna fråga passar bättre på forumet: byggahus.se

Men nu när frågan hamnat här ska jag ge min teori.

I ett vattensystem med egen brunn finns det en pump som skapar tryck, det kan även finnas en tank som jämnar ut trycket. Pumpen är utrustad med tryckgivare som startar den när trycket är lägre än inställt värde ,när du öppnar en kran.

När du stänger kranen igen byggs trycket upp och pumpen stoppar när trycket är bra.

För att skydda pumpen mot att köras mot stängd ventil kan det sitta en ventil som öppnar vid ett visst tryck och skickar tillbaka vattnet till pumpens sugsida, den kallas överströmnings ventil.

Om överströmnings ventilen öppnar innan trycket blir rätt, kommer pumpen gå konstant.

Kan ju vara flertalet värmekablar med så de inte fryser. Annars låter det ju orimligt.

Jag antar att det är en av dina grannar som äger själva pumpen och det är på hans elanläggning den är inkopplad. Frågan är ju hur han kommer fram till vad ni ska betala.
Min teori är att han tycker det är rimligt att ni betalar så pass mycket för att han står för underhåll osv.

Det som behöver göras är att sätta upp en elmätare för själva pumpen och sedan dela på den kostnaden. Alternativt så kan man räkna ut en shablon kostnad och dela på den.

Vad gäller själva trycket så är det nog inget fel utan det blir lätt så med långa ledningar.
Det du skulle kunna göra är att sätta in en till pump inne i ditt hus som hjälper till med trycket.
Prata med valfri vvs firma så förstår de vad du menar. Kostar några tusen.

Avluftning av hydroforen måste göras då och då. Jag gör det själv hemma tre-fyra gånger på ett år. Man märker när det är dags genom att vattentrycket ändras när du har på vattnet det kommer pumpandes så att säga trycket ökar och minskar hela tiden. Luftar man inte så går vattenpumpen varje gång man använder vatten och pumpen får mycket kortare livslängd. Men elförbrukningen låter horribelt hög även om pumpen skulle gå dygnet runt.

1 gillning

Tack för alla svar och förslag på orsaker. Jag har ännu inte kontaktat ägaren angående detta men nu när jag fått feedback på att något verkligen inte står rätt till kommer jag att informera om att problem föreligger gällande den extrema elförbrukningen med möjliga förslag till lösningar samt även bestrida elkostnaden. Det är inte det att jag inte vill betala. Jag vill betala en skälig kostnad enligt det jag förbrukar. Hoppas på att det landar rätt. Det hjälper ju även grannarna samt ägaren själv om detta tas itu med.
Återkommer :slightly_smiling_face:

1 gillning

Hej! Vänd rotationsriktning på pumpen så får ni upp trycket och förbrukningen minskar. Pumpen roterar nu år fel håll och går 24/7. Trycket blir ca. 2 bar och förbrukningen stämmer 9986,4 blir det nominellt med nuvarande inkoppling.
MVH
Karra

2 gillningar

Snarlikt problem som kan ge viss inspiration.

Sammanfattning: tomt hus drar 30 kWh per dygn. Visar sig att vattenpumpen går dygnet runt. Finns flera fel.

Följande var lite kul:

En pump/filter-kille kom på eftermiddagen för att kolla vad som kunde vara fel. Jag visste redan att det var brytaren men han envisades med att det nog inte var det. Eftter att stängt in honom i en logisk återvändsgränd (tog en halvtimma) gav han sig och hämtade en ny brytare. Funkade sedan perfekt.

Nåja, en halvtimmes tålamod med någon som inte förstår trivial logik sparade nog in flera timmars arvode där pumpkillen felsökt sådant som inte var fel.

Det är helt orimligt. Vi har en pump som vi delar med 2 hushåll, alltså 3 totalt. Vi brukar mellan 600-800 kWh/år och då har vi både poll/damm och spa så här går det mycket vatten per år.
Vi har en egen mätare på en Grundfoss pump och gar ett loggat snitt på över 10år. Avviker aldrig mer än + - 100 kWh.

När vi var 11 hushåll som delade på en pump kostade det ca 800 per år (var iof 10 år sen)

Nu är vi 3 hushåll och en annan granne som tagit över pumpen. Har orkar inte en särredovisa den kostnaden

Jag skulle precis skriva detta. Vi hade samma problem. Flyttade in till nybyggt hus och tyckte huset drog på tok för mycket. Alla tyckte jag var “överanalytisk” som jag brukar vara och nonchalerade vad jag sa. Så jag satte upp en egen mätare och insåg att pumpen gick konstant. Dvs den var felkopplad så den gick baklänges. Vilket resulterade i att den inte gick optimalt, vilket sen gjorde att den aldrig kom upp i rätt tryck så tryckgivaren slog aldrig ifrån. Det resulterade i ca 500kwh på en villa per månad. Låter som detta skulle kunna stämma in hos er med.

1 gillning

Hej. Det råkar inte sitta frostskydd i form av värmekabel, värmelampa eller liknande i pumphuser? Går detta på samma eluttag så är problemet löst…

1 gillning

En intressant fråga är hur ni ska betala för underhållet av pumpen och systemet. Detta borde ju läggas på avgiften.

1 gillning

Om du har en gamaldags ringpump med ejektor så är din förbrukning både “normal” och helt onormal…

Normal i den bemärkelsen att om ringpumpen är “slut” och aldrig lyckas trycka upp tillräckligt med vatten så att tryckvakten stänger av den. Detta är enkelt att kolla, gå till pumpen, notera hur mycket den går varje gång den startar. Tappa nu ut 1 hink vatten (ca 10 liter). Då skall pumpen inte starta hydroforen skall leverera det vattnet. Om pumpen startar och stannar igen under tappningen av 10 liter vatten så måste hydroforen “luftas”. Stäng ventilen mellan pumpen och hydroforen. Töm ut allt vatten ur hydroforen så att hela hydroforen är fylld med luft (öppna kran nertill så att allt vatten rinner ur). Stäng igen hydroforen så att den blir tät. Starta pumpen igen, öppna kranen långsamt mellan pumpen och hydroforen.

Om det inte var detta så blir det betydligt jobbigare.
Endera så läcker vattensystemet, inte helt ovanligt (i marken eller småspolande toaletter, kranar mm). Eller så är ringpumpen och/eller ejektorn slut och måste bytas/kasseras.

Byt INTE till en ny ringpump med ejektor. Byt till en 80 eller 100mm grundvattenpump istället (beror på borrhålsdiameter) den drar endast en tiondel så mycket energi per kubikmeter vatten.

När jag hade samma problem så fans det ett 1mm i diameter hål i en ledning under mark. Men då förbrukades 10000kWh per kvartal. Och den andra gången så var pumpen utsliten och läcker en massa vatten förbi “centrufigalpumphjulen”.

1 gillning

Tack så jättemycket för alla svar på vad som är normal förbrukning samt lösningar och idéer kring vad den enorma förbrukningen kan bero på.
Jag skrev till ägaren till pumpen ang att förbrukningen är extrem och skickade några lösningsförslag och fick till svar att de till sommaren kommer vidta någon slags åtgärd. Glad att nåt händer iaf så tack!

1 gillning

Om problemet med dåligt tryck kvarstår är det kanske värt att fundera på något form av minivattentorn i huset i form av resarvoar på vinden. Kräver givetvis tömmning på hösten om du kallställer vinden under vintern och är en viss läckagerisk men kan vara ett sätt att få bättre tryck utan ytterligare pumpar.

1 gillning

Hej igen, jag skriver med anledning för att fler var nyfikna över hur det gått med “detta mysterium”. Jag skrev till ägarna av pumpen i början av förra året 2024 och de svarade med att den höga förbrukningen beror på att de har värme på i pumphuset för att det inte ska frysa. Även de tycker att kostnaderna för hydroforanläggningen är lite för hög och kommer att titta över det när sommaren kommer. Vidare skriver de “vi har ingen skyldighet att transportera vatten till ditt hus, ditt servitut innebär att du har rätt att ta vatten där. I dagens läge så får du vatten med vår pump som vi bekostat själva”. Därför vill de jag fortsätter betala 500 kr i månaden.
Jag var nöjd med svaret att de skulle se över pumpen till sommaren. Vatentrycket hos mig var väldigt dåligt och de sa att det är problem i mitt hus eftersom de inte har det problemet. Jag investerade i ny varmvattenberedare men trots det blev trycket endast en aning bättre.

Hörde nu av mig till dom för att höra mig för om elkostnaden ändrats efter åtgärder i somras. De skriver då att de inte hade tid att göra någonting där och att det är samma kostnad som gäller. De har heller ingen plan att göra någon åtgärd de förklarar att det går så mycket vatten med alla hushåll.

Jag vill inte stöta mig med mina grannar men känns inte bra att de “skiter i” att göra någon åtgärd för de får ju ändå in 500 kr från varje person som delar på vattnet. Är väl inte lagligt heller att ha en vattenpump som går i ett och pumpar 10 kubik per dygn?
Hur skulle ni göra om ni var i min situation?

2 gillningar

Skulle bildat en mer seriös vattensamfällighet med de andra grannarna och ordnat en egen brunn.

1 gillning

Gärna en djupare och nära originalbrunnen, så att den sinar… bara för att jävlas. :smiling_imp:

Fixa egen brunn är från 50 ´och uppåt. Tryckproblemen hos dig kan också bero på ledningen som är igensatt mellan er. Det kostar en del att fixa också.

Finns inga begränsningar på egen brunn så länge det inte påverkar negativt för grannarna, tror inte 10 kubik per dygn orsakar torka eller översvämning överlag.

Men om en stor del av elförbrukningen är för att förhindra frysning kan det vara så att i verkligheten pumpar den upp mindre än de 10 kubik vi antagit. De är nog nöjda med att dra in pengarna för pumpen.

Frågan är vad som händer den dagen deras pump havererar?