Elen till allas brunn går på vårt hus - hur göra?

Hej!
En fråga jag gärna vill ha klokas input på.

Jag och sambon köpte för drygt två år sedan en stuga vi nyttjar till permanentboende. Något år innan vi köpte den installerades kommunalt vatten och avlopp.

Den gamla brunnen finns dock kvar och vi och grannarna använder det vattnet för att bl a vattna med sommartid.

Förra året fick jag veta att elen till pumpen till den brunnen kommer från vår stuga. Tidigare har man helt enkelt samlat in 400 sek per hushåll (6 st) och år till ägarna av vår stuga. När man installerat kommunalt vatten halverade man helt enkelt till 200 sek per hushåll vilket jag också samlade in från de övriga hushållen vid årsskiftet förra året.

Nu närmar sig årsskiftet igen och jag funderar på hur jag ska bete mig då elpriset stigit (vi har rörligt avtal). Skulle ni höja avgiften? Samtidigt har jag ju ingen aning om hur mycket el pumpen egentligen drar. Den har en egen säkring i vårt proppskåp men jag har inte hittat någon typ av elmätare som kan mäta elförbrukningen på en enskild säkring? (Väldigt okunnig här dock).

Alla tips mottages både för att uppskatta elförbrukningen och hur ni hade valt att agera!

Det finns tusen varianter på elmätare som går på en säkring. Förklara behöver för en elektriker så löser dom det. Ni får väl dela på den kostnaden, är nog rätt rimligt att ni börjat mäta det iomed elkostnader osv. Kanske inte ens lönar sig att ta vatten därifrån på sikt?

Om du ska börja ta betalt för elen hade jag nog räknat per år på något slags årssnitt av spotpriset (egentligen oavsett vad du har för elavtal). Glöm inte att lägga på för skatter/avgifter och elöverföring. Beroende på hur mycket den drar kan det vara aktuellt att lägga med en liten del av din fasta anslutningsavgift.

Vem betalar om pumpen går sönder? Finns något ansvar att den här anläggningen ska fortsätta fungera?

Man kan göra det hur komplicerat som helst :slight_smile:

4 gillningar

Tack snälla! Ska höra av mig till en elektriker! Jag tror att alla är måna om att behålla brunnen då den även fungerar som extra vattenkälla.

Kolla på typskylten för pumpen.

Förhoppningsvis står det pumpeffekt (l per timme) samt effektkrav. Om det inte står får du googla på produktnamnet.

Då kan du enkelt ta fram kwh per liter vatten. Sen gör en enkelt uppsattning kring hur mycket ni gör av med per år gällande vatten.

Om ni inte har stora svimingpools eller liknande skulle jag vara förvånad om du inte redan idag får mer betalt än elkostnaden för pumpen.

Det var klokt. Tack!

Riktigt så enkelt är det inte tyvärr. På pumpen lär max flöde (Qmax) vara angivet men det brukar vara just max flöde. I verkligheten har man alltid ett mottryck eftersom det är tryck i hydroforen/hydropressen vilket gör att pumpen ger ett väsentligt lägre flöde.

Jag tror dock att 1200kr i el räcker långt även med höga elpriser om det inte vattnas extremt mycket. Eller ska de pengarna täcka även reparationer om pumpen går sönder?

4 gillningar

Tack! Räknade efter och vi är fem hushåll. Men då nöjer vi oss med 200 per skalle och ser om jag lyckas mäta nästa sommar. :blush:

1 gillning

Jo, men fortfarande en enkel övning för att se hur lite el en vanligt vattenpump drar :innocent:.

Alltid enklast att göra snabba uppskattningar först för att se om man behöver lägga någon mer energi på detta och då är Max flöde samt effekt lättsamt att använda.

Blir direkt mer jobb om man ska in och tyda pumpkurvor och räkna utifrån detta.

Vi är 3 permanentboende familjer som delar på en djupborrad brunn. Elen tas från min fastighet och jag har en separat elmätare som mäter elförbrukningen och vi brukar som mest komma upp i 300kWh per år som vi delar lika på. Då är det även en frostvakt som ingår i förbrukningen. Vi har en gammal ejektorpump som vad jag har förstått är ganska ineffektiv så en modern djupvattenpump skulle förmodligen förbruka mindre.
Så i ditt fall lär förbrukningen högst vara 50kWh per år och fastighet…är min gissning iaf.
Men att mäta är att veta…då behöver man aldrig fundera…

2 gillningar