Rinnande vatten i sommarstuga

Hej,
Jag testade i byggahus-forumet men svaren där är sällan lika bra som här.

Jag vill ha tips på en pentrypump till köket i min sommarstuga så jag kan pumpa vatten från en stor vattendunk till en kran och även ha möjlighet att driva en nyare liten diskmaskin.
230v finns och inget behov av varmvatten.

Bakgrund: Jag och familjen har en sommarstuga i ett område med enbart permanentboenden och sedan ett par år har vi gått i tankarna att dra in kommunalt vatten. Vatten och avlopp kostar 175.000kr att ansluta och måste grävas över vår gamla grannes jättefina och växtbeklädda tomt. Alltså inget vi gärna gör.
Att ansluta enbart kommunalt vatten kostar 53.000kr vilket kräver ett enskilt avlopp som i sin tur kräver att vi gräver 2 kubikmeter för att göra ett perkulationstest för att få godkänt innan påkoppling. Grävningen kommer sannolikt skada rötterna på den 20-25 meter höga poppel som växer intill vårt och grannens hus som slutligen kommer få massor av döda grenar på sin tomt.
Detta måste alltså göras men tills dess vill jag försöka ordna något enkelt istället för att tramsa med en dunken donje.

Har ni tips?

Den här killen inspirerar mig:

https://sverigesradio.se/artikel/6740531

Uno Eriksson renar dricksvatten till sin sommarstuga.

Jag tror det skulle gå att upprepa genom att köpa några IBC-containrar och gräva ner till frostfritt djup.

Som vattenpump skulle du behöva en hydrofor, samma som man använder till egen pump.

3 gillningar

En membran pump, dock 12v men den startar så fort du öppnar kranen och stänges av automatiskt när du stänger kranen via tryckvakt.
https://www.amazon.se/Membranpump-vattenpump-Självsugande-pumpsprutning-Vattenborrning/dp/B0968KVDPC/ref=asc_df_B0968KVDPC/?tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=476606012046&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=2915724526870902245&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9040279&hvtargid=pla-1944103877730&psc=1

Sen är det ju bara ett valfritt kärl som fattas.

3 gillningar

Jag köpte i preppingsyfte allt som krävdes hos biltema. En vattenpump, vattendunk samt gråvattendunk. 12V men den drar inte så mycket ström så en trafo blir inte särskilt dyr.

Vi har sjövatten så man kan med fördel använda samma lösning för dricksvatten. Rätt så enkelt att köpa en extradunk som man tar med sig för att fylla med dricksvatten.

Vi lagrar också lite vatten i stugan så att man har om det tar slut. Köpte färdigbuteljerat vatten med nästan två års hållbarhet.

3 gillningar

Ok, visst har du gråvattendunken för att du förutsätter att du saknar ett fungerande avlopp?
Jag har hittat en 230v-pump från Sunwind på 17l/minut. Det borde vara tillräckligt. Vet du vad din från Biltema tycker och har du testat hur den låter?

Hej. Bra att du inte måste tvångsanslutas med vatten och avlopp.
Kostar mycket stora ingrepp sedan tillkommer rörliga kostnader.

Bedömningar även att kommunalt vatten kommer att bli betydligt dyrare kommande år.

Att rena och ta reda på regnvatten fick du redan en länk på.
Miljövänligt och råvaran gratis.

Räkna ut ungefär hur mycket du kan tänkas behöva. Anpassa tank/behållare efter det.
En modern diskmaskin förbrukar inte mycket vatten.
Du skrev inget om dusch mm?

Det påverkar hur stora tankar du behöver.

Avlopp löser du med exempelvis ett biofilter paket.
Hade själv Matala.
Liten inverkan på tomten prisvärt och du kan normalt göra jobbet själv och med spade.

Då får du även tillstånd att använda diskmaskin dusch i normalfallet.
Gråvattnet efter biofilter kan du vattna med.

Exempelvis.
https://www.avloppscenter.se/?gclid=CjwKCAjw8symBhAqEiwAaTA__IohGX_FZpCshPIW_eGMrYZ49JiviiyIDZDjoUtTJRk4ZO36SUS4dRoCH1YQAvD_BwE
Har mycket produkter. Pumpar, tankar biofilter paket mm.
Det går även att göra lösningar så att du samlar upp gråvatnet och pumpar/leder ut det till växterna automatisk istället för att infiltrera det till marken.

Skall ni ta hänsyn till tjäle däremot och ha året runt.
Bör ni ha infiltrations paketet med isolering ovanpå för att slippa gräva så djupt.

Dricksvattnet måste ni se till att rena ordentligt även fast regnvattnet är relativt rent.
Det kan ändå följa med orenheter även från tak som fågelspillning, eller olämpliga material i taket hängrännor stuprör.
Vattnet i tankarna kan samla bakterier om stillastående länge osv.

Det går att lösa ganska enkelt för bad och tvättvattnet.

Det finns även bra filter om man inte vill göra ett eget sandfilter.

Det är inte så stora mängder till dricksvattnet och det finns gravitationsfilter som inte är dyra om ni vill rena det extra.

En kunnig person kan göra lite fungerande Åsa Nisse lösningar som är miljövänliga och prisvärda.

Ta bara vattenprover när Åsa-nisse lösningen är färdig för att försäkra er om att det fungerar som tänkt.

Det finns redan många utprovade och fungerande lösningar.

Biofilter paketen är godkända av myndigheter.

Ni får troligen så lite grå vatten som kommer från biofilter.

Den mängden borde inte en normal jord ha problem att absorbera/infiltrera.

Du får en indikation genom att gräva en grop som går under mat jorden.

Om det inte är lera är det inga problem.

Det här var bara några förslag och erfarenheter.
Hoppas du får någon nytta av detta.

4 gillningar

I min kommun får man absolut inte släppa ut gråvatten på så sätt som du planerar. Märkligt att det kan skilja mellan olika kommuner.
Låter inte som de bästa förutsättningarna om grannen blir så påverkad av lite grävande. Kan man inte gräva åt andra hållet, eller är ni helt omringade av hus? I så fall skulle jag sälja och leta alternativt boende. Men det är kanske bara jag som är kräsen och avskyr grannar i tomtgräns.

1 gillning

Precis. I ena stugan har vi inget avlopp, vi har förbränningstoalett och lösningen med gråvatten.

Typ en sån här är det vi har:
Vattenkran med pump - Biltema.se

1 gillning

Tack för en väldigt utförlig beskrivning. Toa och tidigare dusch finns i en annan byggnad där tidigare ägare hade vatten via servitut från grannen (som denne envisas med att inte tillåta oss använda och vi har ingen lust att dra in dom i en rättstvist just nu).

Jag gissar på 30 liter per dag i köket (inkl. diskmaskin som drar mellan 10-15 liter var eller varannan dag) och på toaletten får jag helt enkelt testa hur mycket vatten som går åt när vi duschar.

Jag har blivit tipsad om just Matala Biofilter 10 med infiltration men jag visste inte om isoleringen. Bra info!

Har även sett att bl.a. Sunwind har stuprännetillsatser som med vattenuttag som filtrerar med fin mesh som jag kan använda till t.ex. dusch eller tvätt.

1 gillning

Har grannen kommunalt vatten så kan det vara så att kommunen har lagt sig i det. Är det vatten från egen brunn så borde det finnas avtal om det.

För att hålla nere vattenkonsumtionen så kan du kika på vakuumtoalett. Går åt väldigt mycket mindre vatten då om du inte vill ha förbränningstoalett.

Kostnaden för anslutning till kommunalt vatten lät dock högst överkomligt så jag skulle köra någon tillfällig lösning tills du kan göra det.

Det finns ett avtalsservitut som de själva sagt att de ”grävt av” för att tidigare ägare misskötte. Jag har erbjudit att betala men de vägrar, så jag tror inte kommunen är inblandad.

Ja, jag håller helt med.
Ansluta kommunalt vatten 53.000kr
Enskilt avlopp 12.000kr
Grävning och perkulationstest 3500kr
Vattenmätarbrunn (saknar isolering) 15.000kr
Fälla trädet 10-15.000kr
Eventuella installationskostnader av rörmokare 10.000kr

Om de tagit bort vattenledningen utan att döda servitutet så har du rätt till ett engångsbelopp för att ersätta värdet av servitutet. Jag skulle försöka göra upp i godo och kräva en summa som motsvarar anslutningsavgiften och sedan ta bort servitutet ur fastighetsregistret. Kanske väljer de då att hellre “gräva ihop” ledningen igen.

En timma med en advokat inom fastighetsrätt kostar mindre än att gräva egen brunn.

2 gillningar

Jättevärdefull info. Tack!

3 gillningar

Vi håller på med vattengrejer till vårt fritidshus.
Vad jag tagit reda på är att om du inte har rinnande vatten inne utan bara vattenspann eller dunk så får du släppa ut vattnet i ett dike.
Men installerar du rinnande vatten så krävs det BDT-avlopp som ska godkännas av kommunen.
T.ex en kammarbrunn och infiltration.

Det stora i det hela är att om stugan ligger helt ute i vildmarken så har kommunen ingen koll men, ligger det, som vårt, i ett område som kommunen granskat i något annat ärende så kan man plötsligt få besök av en nitisk tjänsteman som dömmer ut hela ens avloppssystem och ger en några månader att bygga ett nytt system :cry:

1 gillning

Jag har skaffat en off grid timmerstuga med strandtomt.

Har en tanke och plan att dra upp vatten från sjön.

Installera mera solpaneler.

Kommet inte bo där mer än enstaka helger, vill slippa släpa vattendunkar.

2 gillningar

En enkel lösning för att slippa gräva är att köra förbränningstoa eller torrdass + separat ovan-mark BDT-renare via en sån här finsk variant, de är gjorda för enskilda avlopp i skärgården. Eller så gör man som Wostman toaletter föreslår, att man separerar och själv tar hand om. Vissa kommuner tillåter det utan problem, man får ringa o fråga.