Någon trädgårdskunnig med ekonomiskt perspektiv här hoppas jag! Vi bor i ett villaområde, inom Stockholms län, och har ca 1000kvm tomt. Idag är det bara gräs. Då vi är helt nyinflyttade och saknar kunskap om trädgård osv undrar jag lite vad ni hade gjort i våra skor. Idag är det ett staket runt villan, vi vill dock ha högre häck runt för att minska insyn. Kommer kräva rätt mycket växter och vatten för att få detta att bli verkligheten känns det som. Sedan har frugan ett stort intresse för växter, så misstänker en hel del vatten kommer gå åt totalt sett oavsett häck eller ej.
Idag är det kommunalt vatten och avlopp. Skulle det löna sig att borra en brunn för trädgårdsbevattning? Vad är rimligt pris för brunn och pump för att få upp vatten? Försökt söka mig fram efter svar på Google men rätt skralt med info.
Kan aldrig någonsin löna sig, betalar du runt 14 kronor per m³ vatten?
Vi använder ca 10-12m³ vatten i månaden totalt i vårt hus med en del bevattning (vattnar ej gräsmatta) sommartid, 3 personer.
Sedan är ju frågan om du får borra en brunn, finns risk för vattenbrist behöver du tillstånd. Får du borra en brunn så brukar det kosta någonstans kring 100 000kr och du kommer nog inte klara av att vattna mer än för 500-1000 kronor per sommar med kommunalt vatten om du inte vattnar gräsmattan dygnet runt.
Glöm att hålla gräsmattnan grön med kranvatten. Du behöver 25 liter per vecka och kvadratmeter gräs för att hålla den grön som en golfbana. Vet inte vad kubinmetetpriset är, 25kr kubiken? Jag har gett upp det. Vår gräsmatta är grön april-juni och september till april…
Du kan såklart fixa en brunn, vad det kostar och hur mycket den ger är omöjligt att svara på då det beror på hur djup den behöver vara pch vad det är för berggrund. Tveksamt det räcket till gräsmattan dock om man måste borra ner i berg
Men jag killgissar 25000-150000…mycket alltså.
Det kan också finnas krav på bevattningsbrunnar osv och det får du kolla med kommunen (miljöförvaltningen)
Det är första åren häckar och plantor behöver mycket vatten. Satsa på att samla regnvatten till bevattning utom gräsmattan då
Rabatter och liknande med perenner och andra växter är inte lika vattenkrävande. Men stora träd kräver vatten men det är såklart 30 årsprojekt…
Är det grunt jordlager krävs det met vatten, terrängen påverkar en del också.
Kostar närmare 40kr per m3 här. Så brunn kostar så mycket alltså. Den infon jag lyckats läsa mig till säger mellan 40-100k. Tänkte att då vattnet inte behöver vara drickbart borde göra saken billigare, men kanske inte spelar roll.
Har rätt hög kubikmetertaxa här, därför jag funderar på egen brunn. 25 liter per kvm under en vecka hade jag inte en aning om. Krävs med andra ord enorma mängder. Kanske bättre att stena gräsmattan och hitta annat alternativ till insynsskydd.
Allt är inte svart eller vitt när det kommer till odling/växter och hur mycket man behöver vattna. Det finns sätt att minska eller helt ta bort behovet av att vattna. T.ex. täckodling.
Jag tycker inte du skall skippa ideen på häck. Det finns häckväxter som har mindre vattenbehov och det finns häckväxter med större vattenbehov. Det är första eller andra året de behöver mycket vatten för att klara sig. Med droppslang osv är vattenförbrukningen betydligt mindre än för gräsmatta. Kanske 30liter/vecka och löpmeter häck (några tjugor i veckan för att vattna 50 meter nyplanterad häck alltså)
Vintergröna växter är mer tacksamma. De har också fördelen av att ge insynskydd vintertid. De är något mindre vattenkrävande också överlag.
Det är inte säkert du får sätta upp ett plank eller liknande som ger insynskydd. Det kommer kräva bygglov och kommunerna är restriktiva med det idag. Men det beror på omständigheterna.
Det finns INGA lovkrav på häckars höjd, bara att de inte får skymma sikten i korsningar.
Det tar dock tid för häcar att växa upp, men man kan satsa rejält och köpa halvfärdiga häckväxter eller tom på spalje.
Jag satte 8 meter murgröna mot grannen så vi slapp se deras upplag av skit (på deras baksida men vår framsida) men varje meter färdig murgröna på spalje kostade ca 1500kr. Lyckligtvis kunde vi låta en vintergrön häckväxt täcka resten.
En kompis köpte rankor som han fäste på en spalje av armeringsjärn med stolpar och det kostade kanske 300kr/meter men tog 3-4 säsonger innan den var lika tät som vår och gav insynskydd.
Bokhäckar tar många år att bli stora.
Gräsmattan överlever det mesta. Ge den näring i början av säsongen och kanske någon enstaka stödvattning i juni/juli så går det bra.
Främsta anledningen till att stena igen den är att det är mycket arbete att klippa gräsmattan om man inte har en robot
Det räcker att man efter att ha planterat ut sina perenner och lagt ut bevattningslang så slänger man ut träflis i ett 5-10 cm lager i sina rabatter. Den förhindrar avdunstning och minskar ogräset rejält. Man kan såklart vattna på flisen och växterna direkt om man vill, det sipprar ner i jorden och binds där också. Men en del fastnar i flisen.
Efter 5 år är flislagret ny mull så gör man om proceduren.
Hur långt har ni till grundvattnet? Alla här indikerar priser för att låta ett företag borra hundra meter ner i berget.
Min släktgården har en 3 meter djup handgrävd brunn och den har bara kostat några betongringar och svett.
Egen brunn och regnvatten räcker mer än väl för oss men det är inte alla som välsignats med att ha nära till grundvattnet.
Borra en jävla brunn för man ska vattna en gräsmatta för säkert 75-200 tusen. Helt skevt. Låt regnet lösa det.
Kanske vattenspridare ibland. Måste man ha grönast och finast i byn?
Har en lika stor trädgård som ni och gillar odling. Mina tips är:
Täckodla. Minimerar tiden fär skötsel både gällande ogräsrensning och bevattning. Täckmaterialet håller fukten kvar i jorden. Dessutom kan man använda sig av gräsklipp, löv etc istället för att göra sig av med det.
Ta vara på regnvatten.
Skit i gräsmattan. På riktigt. Låt den växa de år det regnar och vissna när det är torka. Krävs alldeles för mkt vatten för att det ska vara värt att vattna. Den återhämtar sig så fort regnet kommer.
Gör en bit av gräsmattan till blomsteräng. Bina blir glada liksom ögat. Kräver inte mkt skötsel.
Om vattnet är drickbart eller ej märker du inte förrän brunnen är klar. Det brukar vara så att de som borrar brunnen garanterar ett visst vattenflöde, men de står inte för kvaliteten. Men andra ord så påverkar vattnets kvalitet inte priset för borrningen. Ett pris runt 100 papp är ett realistiskt antagande.
Kom också ihåg att det inte sällan råder bevattningsförbud under de torraste sommarmånaderna. Och det gäller nog oavsett om du har egen brunn eller ej. Det skulle ju vara ganska tråkigt om ni först lägger en förmögenhet på att borra en bevattningsbrunn, och sen får ni ändå inte använda den när det är som torrast.
Att vattna gräsmattan är bara för syns skull om man vill att det ska se grönt ut. Oavsett vad folk säger så återhämtas en förtorkad gräsmatta nästan alltid inom några veckor. Buskar och träd som har etablerats, dvs funnits i trädgården en längre tid, klarar i regel en längre torkperiod utan regelbunden bevattning.
Perenner, alltså blommor som kommer tillbaka varje år, kan se tråkiga ut när de inte vattnas, men även dessa överlever. Krukväxter och liknande behöver däremot vatten varje dag under sommarns heta dagar.
Ett sätt att spara massor med vatten är att använda sig av en gammal hederlig vattenkanna istället för att dränka hela trädgården med en bevattningsslang. Vi har egen brunn, inget kommunalt vatten. Det är alltså gratis att vattna, däremot så finns risk att man tömmer brunnen. Man får alltså vara lite snål. Trädgården är på flera 1000 kvm, det finns med andra ord en del växter att ta hand om.
Med det sagt så finns ingen som helst ekonomi i eller nödvändighet att borra en brunn för trädgårdsbevattning. Samla upp regnvatten i en 200l tunna, eller ännu bättre en 1000l tank, det kommer man långt med. Tar det slut, använd kranvatten. Men vattna inte i onödan.
Istället för att gräva brunn kan du isf gräva ner kubikmetertank(ar) och ha en bra reservoar till häckar och planteringar. Men som andra sagt: Skit i gräsmattan.
Orkar man kan man såklart gräva ner vattentankar i gräsmattan, lämpligen
Detta eftersom inget med större.rotsystem.trivs där men en gräsmatta nöjer sig med 50 cm jord.
Man leder vinterns nederbörd till tankarna.
Det kommer aldrig räcka till gräsmattan men drygar ut vatten i övrigt.
Men det finns ingen “ekonomi” i detta.
Sommaren 18 var den sista jag vattnade gräsmatta regelbundet och då köpte vi 75 kbm vatten extra för ca 1500 SEK, vattenförbrukningen var 200 kbm istf 125 det året. Förra våren var det lite panik i maj när allt utplanterat torkade ut (det regnade inte på 7 veckor) så då fick vi vattna landen en del, men det är inte gräsmattevolymer. (kanske 1 kbm /vecka)
Sedan möglade ju allt bort i augusti…
Dricksvatten är alldeles för billigt i Sverige. Det blir annorlunda när kommunerna skall renovera ledningsnäten för några hundra miljarder, fast det blir nog på den fasta avgiften
Då får jag chans att upprepa min gamla käpphäst: Allt sådant borde läggas på den rörliga delen. Detsamma borde f ö gälla el också. Jag hade tyckt det om sopor och körda mil på vägarna också, men inser att det uppmuntrar mer till dåligt beteende och fusk i de fallen.
Tunnorna bör stå lite högre på typ några lecablock eller liknande å man har anslutning till trädgårdsslang längst ner på tunnan… Sen kan man med samma metod seriekoppla flera tunnor…