Såklart! Uppenbart nu när du säger det ![]()
![]()
Det beror såklart på hur stort tak man har, men det brukar gå förvånansvärt fort att samla ihop en kubikmeter. För min del räcker det inte sällan men ett par kraftiga åskskurar för att fylla min 1000 liter tank.
IBC-tankar är ganska dyra, men ibland går de att hitta riktigt billigt på blocket. Jag köpte ett gäng för några hundralappar hos en lokal bilhandlare som använde dem för att lagra spolarvätska. Som bonus var en av tankarna inte helt tömd, spolarvätskan som var kvar i den räckte nästan hela säsongen. ![]()
Det tog några veckor att få bort spritlukten, men man ska ju inte dricka vattnet.
Jag använder faktiskt samma metod för att fylla spabadet, som rymmer drygt 1000 liter. Det krävs lite mer planering, man får synka med väderleksrapporten. Men regnvatten är ju väldigt mjukt och rent, har nästan rätt ph-värde och är dessutom helt gratis.
Man skall akta sig för gamla IBCer som innehållit olja. Spolarvätska är mestadels diskmedel och isopropanol, båda är biologiskt nerbrytbara om det mot förmodan finns rester (lukten är ofarlig)
De är förträffliga att spara vatten i om man står ut med att de är apfula. Jag har några svarta plasttunnor och plåtfat.