Att köpa sommarstuga eller inte köpa sommarstuga

Så funderar på att köpa en liten stuga för 300k, för att de är kul och kanske lite som diversifiering.

Drifts kostnad på nästan 1k.

Ca 2200/månad ränta amortering och drift.

Minimum lån eller mer?

Vad tror vi om insatts kravet sänks från 15% till 10% hur mycket ökning i värde skulle de göra på marknaden?

erfarenheter om korttidsuthyrning?

Vissa grejer borde göras men inget akut.(Tvätta tak, måla, lägga om plattor)

Värt att installera avlopp istället för BDT (35m2 torp) kostnad ca 200k, sägs ju att man får tillbaka 60-90% av renovering vid försäljning. Avlopp borde få bättre avkastning.

Tack på förhand

1 gillning

Kostar stugan 300 k finns det i stort sett inga stora renoveringar som är ekonomiskt försvarbara. Jag skulle tippa att en 200 k renoverings/förbättring, likt avlopp, ökar värdet med max 20% av 300k alltså ökar värdet till 360 K.

Vill du öka värdet snabbt gör renoveringar som gör huset bättre utan att det kostar något mer än arbetstid.

Att insatskravet sänks på en 300 k stuga skulle jag säga inte gör någon skillnad på värdet. Det är småpengar i det stora hela.

Hyra ut via airbnb osv kan ge inkomster. Dock ganska mycket jobb.

6 gillningar

Tror 60-90% är hejdlöst optimistiskt så räkna inte med det om du tittar på renoveringar. Ska du hyra ut på t.ex. AirBnb lär du få bättre ruljans om du har “normal” toalett osv dock (har pratat med en del stugägare som sade att det varit strul med gäster och förbränningstoaletter då de ses som “svåranvända”) så i det fallet skulle man nog överväga ett riktigt avlopp.

2 gillningar

Om du ska köpa sommarstuga för att njuta av sommartid och för att du älskar byggnadsvård och trädgårdspyssel? Absolut!

Om du ska köpa stugan som en investering för att tjäna pengar? Nja.

Dels så behövs troligen ett fungerande avlopp om du ska hyra ut det.

Har du kollat offerter för markarbete, rörmokare, installation och återställning av marken?

Har du kollat med berörd kommun om du får hyra ut? (Edit. Med hänsyn till avloppet.)

Hur stor är efterfrågan, hur mycket kan du hyra ut för och hur många veckor per år?

Hur många timmar per vecka har du för trädgårdsskötsel, renovering och fix?

Men kanske viktigast, har du låtit göra en besiktning av stugan? Både av sotare (om eldstad finns) och av en kunnig besiktningsman.

Har själv ägt och hyrt stugor. Fuktskador, elfel, renoveringar, säsongsfix och överraskningar kommer ofta på köpet.

Så det gäller att verkligen gilla att fixa och att vara bra på att hantera kunder.

7 gillningar

Håller med övriga. Om det går att köpa ett fritidshus för 300’ där du bor så är intresset allmänt lågt i området vilket talar för dålig prisutveckling framåt och svagt intresse för Airbnb hyresgäster.

Men det du kan göra för att undersöka saken är dels att gå in på Airbnb och se vad folk tar i ditt område för jämförbart hus. Dels, prata med mäklare om hur väl olika investeringar lönar sig.

Men jag skulle säga att ett billigt hus i ett mindre attraktivt område är hopplöst ur ekonomisk synvinkel. Man kan inte ens byta spis utan att gå back på affären, när marknaden är så ointresserad går det inte att räkna med att få ut ett högre pris. Priset kan mao stå still trots renoveringar.

Däremot kan man ha glädje av det av andra skäl och inte behöva ligga ute med särskilt stor summa så det behöver inte vara ett dåligt köp i övrigt.

8 gillningar

Håller med andra i tråden.
Om du köper det för dig på längre sikt och du är rätt händig så kan det vara perfekt för rekreation och få utlopp för behovet att greja/bygga/pyssla.
Men som investering sannolikt inte.

1 gillning

Om torpet nu kostar såpass lite är det osannolikt att du tjänar in på renoveringarna i enbart ekonomiskt syfte. MEN detta beror ju också på flera saker. alla 60-talister som köpte sina bostäder för 4:90 och ett gem säljer ju i dagsläget för miljoner. Så det kan absolut löna sig.

Bostaden jag köpte 2019 har ökat i värde med ca 46% sedan köp. Jag har dock gjort en hel del renoveringar. förra ägaren hade bostaden i 14 år. Han gjorde ingenting, värdet ökade med 325%

Det är helt omöjligt att säga vad värdet kommer vara när du skall sälja. Bostadsmarknaden är aldrig logisk och alltid helt irrationell.

MEN att köpa en fastighet är absolut en diversifiering. Om du vill diversifiera bort från fonder så är det en utmärkt id’e eftersom du har en enorm hävstång på din investering samtidigt som bankerna anser att det är en säker investering så din ränta är jättelåg.

Men det är mycket jobb med ett hus / stuga, tycker du det är kul? vill du greja i trädgården, skrapa fönster? foga lister? tapetsera osv.

2 gillningar

Så summerat inget avlopp utan endast nödvändiga och billiga fix. Typ måla

Korttids uthyrning är mer för att minska kostnader och för att kunna motivera köpet. En femhundring varannan månad är inte mycket men bättre än noll. femdagars uthyrning på Airbnb ligger på ca 1500-2000kr i närområdet(två naturreservat i närheten). Närmaste grannen har barn så kanske finns möjlighet att sätta dem i arbete för en peng eller moppe, städ. Robotgräsklippare fixar gräset.

Fixa och dona brukar vara en trevlig paus med egentid, då jag har två små. Snickra gräva måla och plattsättning fixar jag. Vvs och el har jag två bröder som fixar.

Tanken är väl mer projekt och ombyte som kanske ger lite tillbaka övertid än något som får plånboken att svälla. “Gratis” semester boende över tid 10-20år. Något att misslyckas med och lära sig något, som inte kostar multum.

3 gillningar

Låter som ett roligt och bra projekt, sen skulle jag inte stirra mig blind på enbart siffran andra hyr ut till utan även standarden som följer med den summan. Men det låter ju fantastiskt. KBK, kör bara kör!

1 gillning

Ta med i kalkylen för uthyrning extra driftskostnader, framför allt gäller detta uppvärmning med el. Vi har valt att undvika att hyra ut när huset behöver värmas upp för att dessa kostnader inte ska bli för höga så vi hyr bara ut på sommaren.

1 gillning

Jag köpte och sålde några sommarstugor för några år sedan. Provade att hyra ut utan lycka att tjäna pengar på det.

Mitt tips är att köpa eftersatta tomter. Tomten gör stor skillnad på intrycket vid visningar och har man grundredskap som en motorsåg, röjsåg, gräsklippare, häcksax, ett släp, en vedklyv, mm. så kommer man långt. Några helgers arbete och några liter bensin så fräschar man upp så man ökar på värdet ganska bra. Jag gjorde ca 100k i snitt i vinst/hus och det tog ca 10 heldagar (10-12 timmar/dag) att göra. Jag gjorde mina äffäerer runt Norrtälje, (Gottröra, Rimbo, Vätö, Hattudden, mm) många stockholmare som letar sommarhus där. Gjorde en deal med en mäklare som fick sälja alla mina objekt, han tipsade då mig om objekt som kom upp som han trodde var bra för mig, även objekt hos hans konkurrenter.

En kompis har lyckats bra med billigare utgångsobjekt i Dalarna, Gävleborg och utanför Sundsvall. Han har köpt fastigheter för låga summor men nära insjöar. Han hyr ut till hobbyfiskare. Så han lägger fokus på att det ska finnas bra fiskevatten inom 30 min med bil, alla stugor har en enklare roddbåt med en mindre utombordare, 80 kärra att dra båten med, kartor till platser där det är bra fiske och finns ramp för att lägga i båten, grill och en ABU rök, vassa knivar, bänkskiva utomhus för rensning, mm. Hälften hyr till båt och andra halvan har med sig egen båt.

Han har bra avans på dessa stugor men hans eget fiskeintresse är nog en stor del av att han lyckas.

Nu säger jag inte att alla ska gå på just fiske men kan man erbjuda bra saker som folk har som hobby så tror jag man kommer långt. Det kan vara vandring, kartor på vart det finns bär och svamp i närheten eller något annat. Men har man inte bästa läge så bör man försöka hitta en annan usp som gör att man sticker ut från mängden.

7 gillningar

Eftersatt tomt är nog det absolut bästa tipset om du vill tjänar pengar på det.

Finns dock en fin linje mellan, "Detta är eftersatt och jag kan renovera och tjäna pengar " samt “Detta är några vintrar från fallfärdigt” Var noga med vart på linjen du går. Men riktigt bra tips!

3 gillningar

Jag håller inte alls med dig, hur resonerar du? TS letar i ett område där man kan få en sommarstuga med tomt för 300 000. Det säger ju sig själv att en städad tomt inte gör från eller till på priset där när priserna ligger på den nivån. Vad exakt räknar du med, att huset ska bli 50 000 dyrare pga en röjning? Det kommer inte att hända.

Betala lagfart, investera i en trimmer och gräsklippare, inred charmigt, toppen du kanske går plus minus noll om du har tur. Men aldrig i livet att du tjänar något på det när priserna ligger på den nivån.

1 gillning

Som jag skrev så sa jag vad jag gjorde och vart jag gjorde det. Det här var innan covid och husen jag köpte kostade då ca 600k ±-200k.

Skrev även om min bekanta som köpt billigare hus och hur han tjänar pengar på det.

Jag delar mina erfarenheter och sen får TS göra sin egen bedömning på vad han/hon tror är bäst att göra i sitt tänkta område att köpa en fastighet i.

1 gillning

Låter som ett bra koncept. Kanske inte fiske för min del men absolut.

1 gillning

Kan kommunen förbjuda uthyrning?

Javisst, det var inte ditt inlägg utan Yztlas inlägg jag svarade på.

Tänkte på hur reglerna ser ut kring avlopp när man hyr ut regelbundet.

Nej kommunen kan inte förbjuda det.

1 gillning

Det är omöjligt att svara om korttidsuthyrning skulle fungera utan att känna till objekt eller exakt plats i landet. Generellt så kan man väl säga att om objektet är så pass billigt så kan det vara tveksamt. Samtidigt så är det kanske så att ”produkten inte har packats på rätt sätt” tidigare på Airbnb och Booking. Det är otroligt många människor som hyr ut på korttid, som absolut inte gör det på det på det mest lönsamma sättet.

Kul med projekt!