Att köpa sommarstuga eller inte köpa sommarstuga

Nej, kommunen kan inte förbjuda uthyrning.

Dock så har kommunen rätt att kröva att du köper större/bättre/dyrare avloppsanläggning om din användning är högre än normen. Sådant har kommunen koll på då de hör inspektion av VA och i berörda fall sköter tömning av slam.

Så om TS tänker satsa på någon större form av uthyrning som medför en större belastning på VA så måste detn lösning som finns på tomten vara dimensionerad för detta.
Rent krasst kan det vara så att den lösning som finns redan är undermålig, om den är gammal nog. Räkna med att en vanlig trekammarbrunn har en livslängd på 30-40 år, infiltrationen närmare 30 och rören kan klara sig uppåt 50 beroende på belastning och vart i landet man är.
Nytt VA är ett nödvändigt ont och medför sällan en värdeökning då det bara är nödvändigt underhåll. Räkna med att det kostar 150 000 - 250 000 beroende på lösning.

Notera också att 3-kammarbrunn är den enklaste lösningen och ofta den som en glad amatör kan sköta bäst med hänsyn till miljön. Minireningsverk kan vara bättre för miljön men de kräver oftast jämn användning året runt samt att man också gör egeninspektion varje månad och årliga professionella kontroller.

Det var det jag menade. Skrev om avlopp i avsnittet innan den han citerade. Men jag var kanske otydlig, har redigerat inlägget nu.

Jag fick inte hyra ut, då stugan låg intill ett naturreservat och saknade avlopp. Då ansågs risken för miljöskador för stor.

Så det är vettigt att kolla med kommunens miljö och hälsoskyddskontor, innan köp.

Vissa äldre lösningar är också på väg att fasas ut, som tvåkammarbrunn och stenkista.

Är inte ev. brunn en större fråga? Det är ju svårt att flera månader innan kunna förutsäga om det blir torka på sommaren och brunnen sinar.

Brunn hade vi, så var inte det som var hindret.

Men kan vara bra att kolla upp det med, om man saknar godkänd brunn eller kommunalt vatten.

Kan säga såhär.

Jag och frugan ärvde en sommarstuga, väldigt fin med havsutsikt men skulle aldrig köpa en själv. Är mer jobb på semestern än man tror, blir aldrig någon riktig avkoppling.

2 gillningar