Hydrofor drar 10 000 Kwh per år

Problemet är att grannarna är nära släkt med personen som äger marken där pumpen står. Den som sålde till mig var också släkt med dom. Låga odds få med mig dom på tåget tror jag.

1 gillning

Aaah trist. Det är en metod som min familj använt framgångsrikt faktiskt.

Om du inte får med dig någon annan så förändras kalkylen. Hade ju varit sjysst att kunna dela på kostnaden. Men räkna på det ändå. Kan vara värt att helt enkelt ha en egen brunn och släppa servitutet.

Skönt att få lägga energin på annat än stt bråka med grannar.

Drömscenariot är förstås att gräva egen brunn och vara helt självförsörjande. Var ju bl a därför jag köpte hus. De ekonomiska resurserna finns dock inte om jag inte tar lån. På 10 år har jag betalat 60 000 till dom. Skulle ju kännas bättre såklart lägga 50 000 kr på egen brunn. Vad är det som krävs för att bygga egen brunn? Grävare, VVS m m?

1 gillning

Låter faktiskt rätt vansinnigt att uppvärmning av ett pumphus skulle dra så pass mycket energi. Det behöver bara hållas över nollan för vattnets skull, och mer värme än så ska inte ni behöva betala för. Drar det så mycket energi så behövs nog lite isolering…

Håller med om att enda rätta är att bilda en ordentlig samfällighet eller åtminstone skriva avtal där det framgår vad man betalar för och vem som ansvarar för vad. Luddiga muntliga avtal är sällan bra för någon när det gäller sånt här.

Själv hade jag nog vänligt krävt att något görs för att få ned kostnaden till rimliga nivåer, och nämnt att egen brunn är ett alternativ.

1 gillning

Det finns firmor som jobbar med brunnsborrning. Säkert någon lokal i dina trakter.

Kanske värt att ta ett sånt lån? Återbetalningstid på 10 år låter inte så farligt.

Om det bara handlar om vattentrycket så kanske du behöver en egen hydrofor eller hydropress vid ditt hus. Men nu verkar det ju vara ett större problem.

Kan @moderatorer slå ihop trådarna?

Kan vara bra att ha vattenkvalitet i åtanke också. Om vattnet från brunnen idag är av bra kvalitet så är det värt en del. Egen brunn i all ära, men risken finns alltid för tillkommande kostnader pga bristfällig vattenkvalitet, t.ex. installation av filtersystem. Man vet vad man har…

Delad brunn är ju i sig vettigt, om det görs ordentligt :slight_smile:

Om du har rätt att ta vatten ur brunnen är det väl bara att skaffa en egen pump i brunnen och en egen hydrofor/hydropress i huset.

1 gillning

Jag tror att det blir betydligt dyrare än 50000kr att borra en egen brunn med allt vad det innebär.

Jag gjorde det för drygt 4 år sedan och klarade mig med ganska precis 50000kr - men jag kom undan billigt:

Borrning 33000kr. Priset beror mycket på hur djupt man behöver borra - 113m i mitt fall.

Pump med kabel, Wire, motorskydd köptes med personalrabatt, ca 10000kr (normaltid 16000-17000kr). Beror också mycket på hur djupt man måste borra.

Grävning gjorde jag själv (har egen grävmaskin).

Diverse - pem-slang, elkabel, kabelrör, borrtopp, kopplingar ca 7000kr till.

VVS-arbetet gjorde kompisen gratis. El-arbetet blev också gratis (elektrikern tabbade sig lite och skickade därför aldrig någon faktura).

Hydrofor fanns redan (hade grävd brunn innan) och vi hade turen att få bra vatten (räknade med att behöva lägga 25000kr på ett filter)

Offerten på nyckelfärdig anläggning var ungefär dubbelt så dyr (plus filter vid behov).

2 gillningar

Du kanske kan erbjuda dig att investera några slantar i befintlig anläggning för att få ner driftkostnaderna för samtliga?

1 gillning

Elle bara skit i det. 500kr/mån är ingenting jämfört med att börja strula med grannarna som är släkt med varandra.
En vacker dag kommer ni behöva ett servitut för något annat, eller grannarnas ok vid ett bygge eller… ja, listan kan bli hur lång som helst.
You do you, personligen hade jag sett det som en investering i grannsämjan.

1 gillning

Kikade precis senaste räkningen och kommunalt vatten kostar mig strax över 500 för en månad.
Så håller med dig.

Jag hade starkt övervägt att borra egen brunn istället…
Framförallt slippa framtida diskussioner om kostnaderna samt den dagen man ska sälja…

1 gillning

Kan det inte vara så att det är uppvärming av utrymmet där hydroforen står som kostar? Själv har jag haft hydroforen i en dåligt isolerad ladugård, då kan ju elkostnaden dra iväg lite, men inte 10000 kWh.

+5 brukar man säga för frostfritt. Det ger att även lokala platser inte dippar under 0an.
+10 skulle jag hävda är en rimlig siffra att hålla där. Skulle tänka mig att de säkert kör på 20… “för att” eller nå.

Maskinerna mår även bättre att vara i lägre temperaturer då de inte behöver kyla lika mkt. → drar mindre energi.

Att slå sig mot grannar är alltid jobbigt och hanteras med åtanke. Särskilt om hälften är släkt… Räkna med kartellbildning.

Jag hade nog försökt gå något i spåret om:
"Jag är tacksam för möjligheterna att dela vatten med Er … "
“Jag reagerade på vad jag tänker är högra kostnader och funderade på var de kommer ifrån. Kanske finns någon vi gemensamt kan göra för att dra ned kostnaderna som gynnar alla? Jag hjälper gärna till i min begränsade kunskap.”
Är kanske en väg?

Jag läser detta som att du har ett servitut att plocka från existerande källa.
Rör ligger redan. Vill du, så kan du väl köpa egen pump då eller? :thinking:

3 gillningar

Tack, bra tänkt

Ja det kan ju vara en idé. Kan man ha 2 pumpar i samma brunn alltså? kan inget om brunnar, vattenpumpar etc :slight_smile:

Tack för info. Vågar mig inte på att borra för egen brunn. Blir för kostsamt.

Ja, vill ju inte stöta mig med grannarna. Det är där jag är idag, dvs accepterar fast jag egentligen tycker det är oetiskt av dom att inte göra något åt pumpen. Själv hade jag aldrig gjort så om jag varit i deras situation. Man har väl ett ansvar som ägare av brunn och pump som andra är beroende av och betalar på?