Är det någon på forumet som har erfarenhet av Individuell mätning och debitering (IMD)?

Hej!

Tidigare när jag har bott i lägenhet har vattenförbrukningen ingått i hyran.
Ska nu flytta till en lägenhet som använder systemet individuell mätning och debitering (IMD) för varmvatten förbrukningen.

Är det någon på forumet som har erfarenhet av IMD?

Ha de fint :slight_smile:

1 gillning

Inte personligen men vi funderar på att skaffa det i vår brf för el. Summeringen för varmvatten är att man ska bli mer medveten om sin förbrukning och därigenom vara med aktiv med att hålla nere den. Besparingen läggs på mätutrustning och förhoppningsvis pengar över också. Generellt läggs den automatiskt på din hyra via API till förvaltaren.

1 gillning

Min förra bostadsrätt hade det så.
Vad är det du undrar över? :slight_smile:

För min del har jag för mig dom gjorde en uppskattning på årsbasis hur mycket vatten man skulle använda och man betalade ett schablonbelopp i förväg varje månad. Sen vid årets slut justerades det så fick man antingen tillbaks pengar eller fick betala mellanskillnaden.

Ingår el i eran föreningsavgift?

1 gillning

Idag ingår det inte, men vi funderar på att göra om till IMD el. Dock precis som du nämner så vill vi dra ett schablonbelopp som vi sedan korrigerar, genom detta sätt slipper man den fasta avgift som datainsamlingen kostar.

1 gillning

Hur har ni tänkt lösa det när bostadsrätterna byter ägare?

Saken att jag inte har någon erfarenhet av detta system. I framtiden kommer jag tänka på hyr mycket vatten jag förbrukar något som jag inte behövt göra tidigare och skulle vilja höra andra erfarenheter av systemet.

Vi har alltid* haft individuell mätning av varmvatten som läses av varje kvartal och läggs på kvartalsavgiften till föreningen. Min erfarenhet från åren i styrelsen var att när folk flyttade in blev deras första avgift mycket hög, kvartalet efter väldigt låg för att sedan ligga på en ganska vanlig nivå (i jämförelse med övriga lägenheter). Tror att folk slösar rejält med varmvatten när det är “gratis”, när det kostar multum så drar man ner jättemycket, mer än vad man vill, för att sedan hamna på en nivå där man tänker sig för utan att “dumsnåla” som tex att koka upp vatten på gasspisen för att diska

Någon undrade vad som händer när någon flyttar ut - då gör man en avstämning och beviljar inte utträdet innan den räkningen är betald

• med “alltid” menas när man satt in gemensamt varmvatten i fastigheten i början av 1970-talet, innan dess hade folk egna varmvattenberedare
2 gillningar

Precis, avstämning görs. Beroende på hur stor förening ni har så behövs inte imd företag och dess datainsamling. Det kan bli tidskrävande om ni börjar ha endel lägenheter.

I vår förening har vi individuell mätning för varmvatten. Detta sker med en mätare i varje lägenhet som mäter faktisk förbrukning (tidigare Minol, nu Brunata). Denna samlas in automatiskt och skickas till vår förvaltare och debiteras på avgiftsavierna med någon månads eftersläpning. Vi i styrelsen beslutar hur mycket varje enhet ska kosta och ser över priset en gång per kvartal. Vi får hjälp av av förvaltaren att räkna ut rimligt pris.

Inom kort ska vi gå över till IMD även på el för lägenheterna. Om någon här har erfarenheter av sådan övergång vore det kul att höra. Det vi funderar på är hur boende reagerar på att deras nuvarande elabonnemang termineras och hur ofta man ska se över vilket elpris man debiterar medlemmarna och hur man lättast räknar ut detta?

Jag har haft detta och det är inget konstigt med det. När det ”ingår i hyran” uppmuntras implicit slöseri. Om du själv inte slösar bör du i någon mening komma ut som en vinnare.

Med det här systemet på plats bör du skaffa vattemsparande duschmunstycke. Det är en billig grej som betalar sig snabbt. Det finns andra trådar där det tas upp.

Återkoppling: Efter nu ha bott i lägenheten har jag minskat vattenförbrukningen jämfört med tidigare hyresgäst. Betalar 50 kr i månaden för min förbrukning av varmvattnet.

Att jag inte har tänkt på det!