Får tillträde till en bostadsrätt mitten på feb. Banken har sagt att amorteringen och räntan för 15 feb till slutet på månaden dyker upp tillsammans med marsavgifterna. Men brf-avgiften betalas väl i förskott, ska man förvänta sig att säljarna kräver in hälften av detta? Det är även individuell varmvatten- och elmätning som debiteras i efterskott, ska jag kräva in detta åt andra hållet? Inget om detta har nämnts under alla våra möten. Finns det något “praxis”? Det handlar absolut inte om några megabelopp (om inte säljarna crypto-minear och kyler datorerna med varmvatten) men undrar bara vad som är standard.
Det som gjordes för mig var att avgiften räknades av på halva månaden och var inkluderad i köpesskildringen.
Så husköp+halva månadsavgiften betalades vid köp. Antar att samma princip går och görs för sidokostnader lite schablonsberäknat på 12 månaders historik.
Som ovan.
Så här gick det till för mig:
- Säljaren betalar alla räkningar som utfärdats fram till tillrädet, även avgift till föreningen som går bortom tillträdesdatumet
- Den överskjutande avgiften du betalat läggs sedan till på köpesumman vid tillträdet, då får alltså säljaren tillbaka det hen betalat för mycket
- Elräkningar, som kommer i efterskott, regleras den dag de kommer mellan köparen och säljaren. I praktiken innebär det att säljaren får föra över pengar till köparen för den el som förbrukades fram till tillträdet
Mäklaren bör informera om detta vid sign.
Okej, då vet jag lite mer. Tack! Då kommer det nog diskuteras vid tillträdesdagen.
När jag har köpt så har man gjort en avstämning på elförbrukning och värme samt fakturat detta till föregående ägaren.
Det är ju detta som man betalar mäklaren för.
Lite märkligt att mäklaren inte berättat hur tillträdet går till. Men det är bara att ta kontakt med denna och fråga. Alla är betjänade av att alla vet vad som skall ske så tillträdet går smidigt.
sånndär sak som jag tror flyger mäklarna över huvudet och är så standard att de inte ens tänker på det. Jag tänkte inte på det och såg det först när notan kom. Inte för att det då 1500krna gjorde någon större skillnad i summorna av 1-2M som vi då snackade om iaf. Men trodde mig först fått en halv månad på köpet
Standard är att köpare och säljare kommer överens om vad som gäller, på mötet med mäklaren. Jag skulle tro att det man kommer överens om, i 9 fall av 10 är att respektive part ska betala “sitt”. Om man tillträder i mitten på månaden avtalar man rimligen att köparen ska betala en halv månadsavgift till säljaren (givet att säljaren betalat in i förskott till föreningen).
För de taxebundna kostnaderna (el, vatten) kan man avtala om att säljaren antingen ska betala det i efterhand, när fakturorna kommer in, eller så schablonsätter man kostnaderna baserat på de tidigare månaderna, samma månader förra året eller liknande.
När man gjort en affär i miljonklassen är det nog ingen part som orkar hålla koll på och hatta med typ “243 kr för el” i 3 efterföljande månader, så jag skulle tro att man ofta schablonar ett totalbelopp som köparen eller säljaren ska betala samtidigt som resten av köpeskilling betalas.
Det enda “möte” jag hade med säljaren var när vi skrev på avtalet och jag fick nycklarna.
Nej, det är ju inte som om man ska ta över ett hyreskontrakt direkt. jag hade el gratis en månad, det förlorade säljaren 400 kr på eller något sådant men fick ett 7-siffrigt belopp för lägenheten.
Förstår inte varför man ska flytta i mitten av en månad, om man inte vill göra saker krångligare än de är.
Precis, det är på det, mig veterligen enda, mötet man normalt kommer överens om dessa saker.
Kallas för Likvidavräkning.
Du bör få dokumentet innan tillträdet.
Om du får elmätarens nummer kan du teckna ett nytt elnätsavtal som träder i kraft på tillträdesdagen, och eventuellt också ett nytt elhandelsavtal. Då kommer säljarens elnätsavtal och elhandelsavtal sägas upp, och ni slipper kompensera varandra för elkostnader.
Vad jag kommer ihåg om el är att säljaren säger upp sitt avtal per tillträdesdagen och förhoppningsvis så har köparen hört av sig till nätägaren om avtalsstart vid tillträdesdagen.
Frågeställningen avser om föreningen har IMD. Om lägenheterna istället har egna avtal är det självklart att avtal tecknas, avslutas och faktureras separat, då är det en icke-fråga eftersom faktureringen sker till personen som står på avtalet snarare än till lägenhetsinnehavaren.
För oss, ha en halv månad på oss att flytta från vår gamla bostad tills det är dags att lämna ifrån oss nycklarna.
Beror på vad BRFen har för bestämmelser. Kan vara gemensamt upphandlat och går via BRFen. Då får vardera lgh notan eftersläpandes på räkningen för lägenheten.