Hejsan, är i processen att köpa bostad. Både el och vatten läggs på hyran och kommer i sjok om 2 månader i taget. Jag flyttar in 1 sept men skulle teoretiskt skulle kunna få betala för juli och aug. Vet inte hur detta brukar lösas. Om det är så att den som bor där just då brukar betala eller om det är säljaren som faktiskt förbrukade som betalar. Spelar väl inte jättestor roll så länge det är på samma sätt när jag säljer bostaden
För elen så kommer du betala från dagen du står på el-mätaren vilket ju bör vara tillträdesdagen. Gissar samma med vatten, här ska säljaren anmäla att de ska flytta och sen fotade de mätaren (ej digital) på tillträdesdagen och meddelade.
Man kan naturligtvis avtala i stort sett vad som helst men naturligast är att man reglerar det hela så att man betalar för den tid man äger fastigheten.
Antingen kan man reglera det i efterskott men enklast att man gör en uppskattning och reglerar det vid tillträdet.
Tänk på att inte lägga ned för mycket tid på enstaka hundralappar - du har säkert budat i steg på 10.000 när du köpte lägenheten/huset så några hundralappar har bara marginell betydelse.
Viktigast är att man köper rätt hus som man vill bo i.
Våra säljare var iaf tvungen att meddela el, vatten och fjärrvärme bolagen för att säga upp sima abonnemang. Sen fick vi kontakta samma företag för att få ett nytt avtal.
Man kan inte lyckas varje gång. Samtidigt hoppas jag att min info var korrekt. Jag har ändå medverkat vid ett otal fastighetetstillträden, och sålt två fastigheter själv privat.