Min hyresrätt ska få ny betalningsmodell för varmvatten

Vi har separata system tror jag, fjärrvärme till elementen.

Det är förmodligen fjärrvärme till varmvattnet också. Man kör dubbla värmeväxlare där den ena går till att varmvatten och den andra går till elementen.

1 gillning

Solpanel och doppvärmare är framtiden! :joy:

På en mer seriös not, låter definitivt som att du kommer tjäna på detta.
Hur ser läget ut i din stuga? har du vatten där? Om det nu är individbaserat i din primärbostad kanske du kan spara genom att duscha där? (Nörden i mig går igång på sådant här)

2 gillningar

Jag har sommarvatten på lotten som ingår i avgiften till föreningen. Men duschkort kostar 500kr per år, så blir dyrare än att duscha hemma.

Tycker att du borde kunna förvänta dig varmvatten på kortare tid än så, med dessa tider spolar du ju ut en kortare dusch varje gång du behöver varmvatten.

I BBR står det 10-30 sekunder som råd, beroende på vilken årgång man läser i.

3 gillningar

Detta hade jag velat ha!

Som en person som bor ensam och är rätt sparsam med vattnet jag använder så är det lite störande att betala för grannars vattenanvändning när de kanske bor 4 personer i en etta….

2 gillningar

Beror nog på hus och våning med. Bor på tredje våningen i hus från 1910-talet.

Men min mamma och moster har ännu värre, där tar det ännu längre tid. Vi bor alla i olika stadsdelar.

Jag hade iaf klagat om jag måste spola en 5-10 minuter innan vattnet blir varmt. Det blir ju du som betalar för den kostnaden pga dåliga rör.

1 gillning

Hyresvärden lär inte riva rör för 55 hushåll för att det tar ett par minuter att få varmvatten.

Kommer kosta runt 5kr extra per månad för mig sen, så inget att gnälla över. Använder mest kallvatten i alla fall.

Bara handdisk och dusch som behöver vara varmt.

1 gillning

Ofta byter man över till IMD när stambytet har utförts, ett vägval för hyresvärden, men tycker man det är ok att betala för slöseri (vilket det är i grund och botten) så spelar det ingen roll.

3 gillningar

Tror det är mer slöseri att riva rör som inte nått slutet på sin livslängd. Hur mycket energi, jobb, pengar och vatten går åt för att tillverka nya rör, riva, restaurera och sen stänga av vattnet för 55 hushåll i 6-10 månader?

Stambyte är troligen 30 år bort, så lär inte ske i närtid.

Är glad att hyresvärden inte prioriterar knasigt. Även om jag gärna haft lägre hyra.

2 gillningar

Det är därför man brukar påbörja med IMD när man gör ett stambyte. Det är också anledningen att det krävs ingrepp i anläggningen för att kunna göra den mätning just för din lägenhet. Normalfallet är att det sitter en mätare för själva vattenförbrukningen och sedan mäter fjärrvärmen effektuttaget som delas mellan alla boenden. Självklart är det dumt att byta ut rör innan det är dags. Men ett hus från 1910 borde ha haft ett par stambyten. :wink:

Huset byggdes om till lägenheter på 90-talet, så är relativt nya rör. Min hyresvärd brukar stambyta var 50-60e år.

De ska bara sätta in mätare och troligen byta munstycken på vissa kranar. Så är nog ett mindre jobb per lägenhet.

1 gillning

Duschar både länge och ofta och förbrukar 28 kubik per år. Din frekvens är ungefär hälften, kortare duschar kan säkert sänka det ytterligare 50-70%. Så en grov gissning är att det är ganska lätt att klara sig på 5-7 kubik.

1 gillning

Det låter som ett synnerligen dåligt dimensionerat system utan varmvattenslinga som håller vattnet i rörelse och därmed förhindrar kalla delar.

Hyresvärden är skyldig att hålla 50C vid tappstället- annars finns det risk för legionellatillväxt. Risken kommer framför allt då varmvatten förbrukas i duschen eftersom legionlla är en lunginflammation och man smittas av att andas in vattendroppar i just duschen. Det är ofarligt att dricka eller få kroppen.

Hyresvärden kanske inte vill, men alternativet är att lägenheterna döms ut som obeboeliga.

Kontakta din miljöförvaltning.

1 gillning

De ska sätta in ett nytt system för att mäta alla lägenheters varmvattenanvändning.

Jag behöver inte driva en kampanj för att riva hela husets vattensystem för ett problem som inte finns. Ingen har haft legionella i min stad i en bostad.

Bara på RT som en fråga om vattenförbrukning leder till uppmaningar om rivningar och myndighetsanmälningar. :rofl:

Förstår att det kommer från ett bra ställe, men kom igen. :see_no_evil_monkey:

2 gillningar

Sannolikheten är låg att friska personer skall få legionella men regler är regler av en anledning.

Som svar på din fundering, ja om ditt förbrukningsmönster är “billigare” sparar du pengar. Jag tror inte det blir så stor skillnad däremot.

Har hyresvärden koll på läget och mäter total varmvattenförbrukning kommer antagligen inte er hyra påverkas. Om inte kan det bli så att den verkliga kostnaden tas ut av er hyresgäster och däremd medföra en höjning.

Då får en granne fixa. Jag har nog med myndighetskontakter för en hel livstid, för verkliga problem.

2 gillningar

Om det fanns legionella i huset så borde någon blivit sjuk, vi är ändå 100+ personer som bor här.

Så lägg ner.

1 gillning

jag får i snitt 150kr/mån rabatt på hyran sen de installerade sån varmvattenmätare :grinning_face::+1:

Ingen legionella ännu

1 gillning