Vi behöver köpa ny tvättmaskin och torktumlare. Någon som nyligen har köpt tvättmaskin och torktumlare och har tips på bra modeller? Ange gärna modellnummer så det blir lätt att hitta. Vi vill ha bra grejer även om det kostar lite mer. Även mijlöaspekten är viktig så klart, så något med bra energiklass.
Har hört att Miele ska vara bäst på tvätt och tork. Stämmer det med era erfarenheter?
Jan och Caroline, hade inte ni köpt nytt från Miele nyligen? Är ni nöjda? Vilka modeller var det?
Köp Miele med inbyggd tvättdosering!
Inget kladd med tvättmedel och oerhört drygt så jag intalar mig själv att det är smart ekonomiskt också, helt utan belägg för det. Vi har haft vår i några år och kan bara rekommendera. Sen köper du bara matchande tumlare i samma serie.
Enda problemet jag kan komma på är att när du väl inser vilken kvalitet och hur bra Miele är blir det dyrt för man vill byta diskmaskin, kyl & frys mm.
Bor du i Sthlm kika in på Miele outlet i Solna, ibland har de tvätt/tork där.
Du behöver en tvättmaskin som kan centrifugera utav bara fan. Tror vår Bosch klarar 1600 varv.
Vår tvätt kommer ut nästan torr från tvättmaskinen. Vår tvättmaskin har internet och kan styras, med det är ingen funktion vi använder. Tyvärr finns ingen google assistant som klarar hänga in tvätten i torkskåpet när det är färdigtvättat.
Vi kör också med torkskåp. Det är lite skonsammare mot kläderna. Vi har ett kondens-torkskåp som inte behöver ventilation eller hål i väggen. Baksidan med torktumlare är att kläder blir noppiga och det sliter på textilen. Kolla själv vad som går att plocka upp i filtret. En fördel med torkskåp är att man kan sätta in vad som helst. Ytterjackor, vantar, halsdukar, skor, osv. En skänk från ovan på vintern!!
Tror torktumlare är effektivare ur miljöaspekt än torkskåp,
men att kläderna håller längre och ser fina ut även efter 3 tvätten är värt mycket.
Autodosering är underbart. Kontrollera så det både är för tvättmedel och sköljmedel.
Automatiska program för effektivitet och miljö.
Beroende på hur er familj ser ut kan det vara bra att kolla energimärkningen. Vår maskin går flera gånger dagligen.
Hört från andra att kombinerad tvätt och tork inte är bra. Kanske är ändrat nu?
Vi har en Asko, det som är bra med den är att gummibäljen sitter på luckan och inte monterad i maskinen som på många andra modeller. Det gör att man slipper all smuts som vill sätta sig i bäljen.
Wi-Fi absolut inget jag saknar. Men eftersom jag har Tibber används funktionen förskjuten start när jag kommer ihåg.
“En varning vad gäller LG:s tvättmaskiner är dock på sin plats. Även om det är bra maskiner så är de inte anpassade för att installeras på sviktande underlag som träbjälklag, utan endast betong. Installeras de på träbjälklag blir vibrationerna så starka att de kan skada t ex en plattsättning med fuktskydd. Se kommentar från Mats Liljemark nedan, bekräftad med underlag från LG till redaktionen.”
Rekommenderar Miele. De har mycket lång livstid och går mycket sällan sönder. Det kompenserar snabbt för det högre inköpspriset. De har dessutom mycket bra grundfunktionalitet och är energieffektiva.
Alltså är ägandekostnaden mycket låg och driftskostnaden låg. Dessutom är det skönt att slippa besvär med saker “som bara skall funka”.
Läste många tester och forum innan vi köpte våra.
Bosch var ofta bäst i många av testerna och många som var supernöjda. Måndagsexemplar finns alltid men det säljs väldigt många bosch.
Vi ville ha med autodosering så det blev siemens i500 på tvätt och tork. Samma som bosch men bättre kampanj när vi köpte samt 5 års garanti.
Köpte bägge för 12000kr.
Ser att många rekommenderar Miele…
När jag letade runt var det väldigt många som skrev, Miele är inte var det en gång var…tillverkas i andra länder…håller inte alls som de gamla Mielen vi hade etc
Hur är det egentligen, har Miele tappat i kvalitet eller har de börjar med en billigare serie som man ska akta sig för?
Hej!
Tack för alla bra tips! Kan berätta att vi landade i att vänta med att ersätta vår tvättmaskin och torktumlare, efter att vi räknat på elförbrukning m .m. och även tagit hänsyn till resursförbrukning det innebär att byta ut fungerande grejer. Så vi har kvar samma maskiner ett tag till. Kan dock berätta att vi har anlitat en tekniker att byta ut gummibälgen som sitter längst ut på tvättmaskinen, då det efter 6 år hade bildats en del beläggningar som inte gått att få bort. Nu känns tvättmaskinen fräschare, och detta utan att byta ut den helt. Bytet kostade 1800 kr inkl allt.
Väcker den här tråden till liv igen då jag behöver köpa en ny tvättmaskin. Är det Miele och Bosch som gäller eller? 1600 varv centrifugering skrev någon, men sliter inte det mer på kläderna?
Torktumlaren gav upp i somras så blev en: Miele TSF763. Ersatte en Siemens i IQ500 modell (men förstås ett gäng år gammal, Siemens kör IQ300 = Insteg, IQ500 = Mellan, IQ700 = Premium lite grovt). Tvättmaskinen är en Siemens IQ700 och den får snurra till den rasar, sen blir den säkert också ersatt med en Miele.
Enormt mycket bättre filter, stoppar mycket mer från att komma in i kondensorn och därmed in i maskinen (fick öppna Siemens:en ett par gånger och rengöra innandömet, värdelöst filter, säkert inbyggt åldrande för att maskinen ska ge upp över före “sin tid”)
Effektivitet/Isolering, maskinen släpper ut en bråkdel av värmen ut i rummet jämfört med alla andra torktumlare jag haft vilket reflekteras av elförbrukningen.
Vi kör miele här hemma och är supernöjda. När torktumlaren (också miele) gick sönder då insåg vi att den var 26 år gammal. så det blev en likadan i dagens modell.
Mina föräldrar kör med sin 30 år gamla Miele. De kanske är sämre nu, men de kör fortfarande med minst 15 år beräknad livslängd när de väljer material och liknande.
Min diskmaskin är en Miele och tuffar på trots att den är 20 år gammal. Den har allt jag önskar, bestickhylla och torkfläkt. Ett riktigt fynd, då jag köpte den begagnad för 6 år sedan.
Jag har själv en tre år gammal Samsung kombinerad tvätt+tork, och man märker skillnaden i kvalitet. Det känns nästan som om de hade räknat ut att sakerna ska gå sönder en vecka efter att den tre-åriga garantin slutar gälla.
Några vitvaror går att koppla direkt på varmvattnet istället för att slösa el. En härlig bonus när elen är dyr!
Mina föräldrar kör med sin 30 år gamla Miele. De kanske är sämre nu, men de kör fortfarande med minst 15 år beräknad livslängd när de väljer material och liknande.
Min diskmaskin är en Miele och tuffar på trots att den är 20 år gammal. Den har allt jag önskar, bestickhylla och torkfläkt. Ett riktigt fynd, då jag köpte den begagnad för 6 år sedan.
Jag har själv en tre år gammal Samsung kombinerad tvätt+tork, och man märker skillnaden i kvalitet i en ny hyrd lägenhet. Det känns nästan som om de hade räknat ut att sakerna ska gå sönder en vecka efter att den tre-åriga garantin slutar gälla.
Några vitvaror går att koppla direkt på varmvattnet istället för att slösa el. En härlig bonus när elen är dyr!
Jag hade tur och mina brickor håller också väldigt länge. Men föräldrar byter vart 5:e år