Jag behöver skyndsamt inköpa en ersättare till min integrerade kylfrys (d v s kombinerad kyl och frys) IKEA EFFEKTFULL, som är 11,5 år gammal och visar tydliga tecken på att snabbt närma sig slutet på sin livscykel; bl a isbildning samt att den låter mer än vanligt.
Förutom de allmänna krångligheterna med att hitta en lämplig produkt - noggrann hänsyn måste tas till mått, befintliga skåpluckor ska kunna monteras på den nya kylfrysen med viss sorts skenor m m - så behöver jag bestämma mig för om jag vill ha NoFrost eller LowFrost.
Har aldrig ägt en NoFrost-frys men fördelen är ju uppenbar; man slipper avfrostning. Nackdelen verkar vara att NoFrost-frysar har en fläkt som går igång då och då med visst ljud som följd, vilket möjligen kan vara störande.
En LowFrost-produkt behöver frostas av någon gång per år, men är generellt tystare.
Jag är BÅDE fullständigt usel på frysavfrostning och avskyr det, OCH ganska ljudkänslig.
Dessutom har jag öppen planlösning mellan kök och vardagsrum, och när jag sitter eller ligger i min soffa (vilket jag gör alldeles för ofta) så befinner sig mitt huvud c:a 115 cm från kylfrysen. Alltså väldigt nära.
Jag har rådfrågat två olika AI-tjänster som ger helt olika svar.
AI nr 1 anser att NoFrost är det absolut självklara valet för mig, bl a mot bakgrund av att jag bara har orkat frosta av min Effektfull 3-4 gånger på 11,5 år. Den påpekar med emfas att ljudet från fläkten som går igång då och då på en NoFrost-frys är knappt märkbart och helt försumbart. Inget att ens fundera på, anser AI nr 1.
AI nr 2 hävdar med samma rungande eftertryck motsatsen - det är naturligtvis LowFrost jag ska välja. Den beskriver fläktljudet som en NoFrost-frys ger ifrån sig som fullständigt olidligt, och som något som kommer att göra mig komplett vansinnig redan första halvtimmen. En snabb och enkel avfrostning någon gång per år är ett synnerligen billigt pris för att slippa denna extremt påfrestande ljudplåga, är dess slutsats.
Så - vad väljer jag?
Har någon på forumet lite klok input här?