Köpråd: Integrerad kylfrys till IKEA-kök. NoFrost eller LowFrost?

Jag behöver skyndsamt inköpa en ersättare till min integrerade kylfrys (d v s kombinerad kyl och frys) IKEA EFFEKTFULL, som är 11,5 år gammal och visar tydliga tecken på att snabbt närma sig slutet på sin livscykel; bl a isbildning samt att den låter mer än vanligt.

Förutom de allmänna krångligheterna med att hitta en lämplig produkt - noggrann hänsyn måste tas till mått, befintliga skåpluckor ska kunna monteras på den nya kylfrysen med viss sorts skenor m m - så behöver jag bestämma mig för om jag vill ha NoFrost eller LowFrost.

Har aldrig ägt en NoFrost-frys men fördelen är ju uppenbar; man slipper avfrostning. Nackdelen verkar vara att NoFrost-frysar har en fläkt som går igång då och då med visst ljud som följd, vilket möjligen kan vara störande.

En LowFrost-produkt behöver frostas av någon gång per år, men är generellt tystare.

Jag är BÅDE fullständigt usel på frysavfrostning och avskyr det, OCH ganska ljudkänslig.

Dessutom har jag öppen planlösning mellan kök och vardagsrum, och när jag sitter eller ligger i min soffa (vilket jag gör alldeles för ofta) så befinner sig mitt huvud c:a 115 cm från kylfrysen. Alltså väldigt nära.

Jag har rådfrågat två olika AI-tjänster som ger helt olika svar.

AI nr 1 anser att NoFrost är det absolut självklara valet för mig, bl a mot bakgrund av att jag bara har orkat frosta av min Effektfull 3-4 gånger på 11,5 år. Den påpekar med emfas att ljudet från fläkten som går igång då och då på en NoFrost-frys är knappt märkbart och helt försumbart. Inget att ens fundera på, anser AI nr 1.

AI nr 2 hävdar med samma rungande eftertryck motsatsen - det är naturligtvis LowFrost jag ska välja. Den beskriver fläktljudet som en NoFrost-frys ger ifrån sig som fullständigt olidligt, och som något som kommer att göra mig komplett vansinnig redan första halvtimmen. En snabb och enkel avfrostning någon gång per år är ett synnerligen billigt pris för att slippa denna extremt påfrestande ljudplåga, är dess slutsats.

Så - vad väljer jag?
Har någon på forumet lite klok input här?

Har Nofrost-frys och har inte några problem av den sort du beskriver. Däremot brukar frysar av denna typ behöva göras rent. Kanalen där vattnet går ut till en behållare kan täppas till och då kommer vatten ut på golvet.

Modellen bör alltså ha en design där du kan göra denna rensning själv vid behov, inte behöva en tekniker som monterar isär saker. Detta är alltså fullt realistiskt men olika för olika modeller.

1 gillning

Tack för bra och relevant information.

Jag får undersöka detta.

Normalt försöker jag undvika alla apparater som kräver att jag regelbundet kommer ihåg att utföra något slags serviceåtgärd. Har dessutom en del katastroftankar runt just läckande vatten i lägenheten.

Men det är förmodligen inte så krångligt som jag tror.

Haft ett par olika No-frost genom åren och upplever inte att de låter särskilt mycket. Vi brukar annars alltid söka efter och vara beredd betala extra för lite bättre =tystare frys/kyl/diskmaskin/fläkt när vi köper. Har dock aldrig köpt någon IKEA-märkt utan har alltid varit de lite bättre från Bosch/Siemens/Electrolux.

Ja, vi är medvetna om att IKEA:s bättre nu kommer från de märkena. Håller precis på och bygger om köket hemma MEN när vi kollat på det så är oftast IKEA-versionen av skåpet en slags special/spar-version av motsvarande originalmärke. Så de skiljer sig ändå alltid lite åt.

I vårt fall blev det nu Electrolux till det mesta då El-Giganten hade Electroluxdrive typ 1/2-priset då vi just skulle beställa alla vitvaror. (Borde förövrigt döpas om till svartvaror då svart verkar vara väldigt på modet nu…)

2 gillningar

Jag kommer inte att köpa min nya kylfrys från IKEA, trots att det säkert hade underlättat proceduren betydligt. De flesta av deras kylfrysar har fått väldigt dåliga omdömen.

Kommer istället att köpa från någon av de stora kedjorna; eventuellt från Elon.

Vill helst ha en Bosch eller Siemens. Är inte särskilt priskänslig utan vill ha en tyst maskin av bra kvalitet som är så underhållsfri som möjligt. Betalar gärna 15-16 000. Tror att min Effektfull är av märket Whirlpool och kostade runt 7 000 när det begav sig.

Urvalet blir dock ganska, för att inte säga väldigt, begränsat när man ska ha en integrerad maskin.

Har en 17 år gammal frys från Siemens. Ser ut som ny och aldrig haft några bekymmer eller problem med ljud. Vet inte vad Siemens kallar tekniken men den är självavfrostande. Väldigt nöjd med den.

1 gillning

Är Bosch verkligen bra då?

Tror vi haft krångel med varenda Bosch-pryl vi köpt. Induktionshällen pajjade dag 1 och det tog tre veckor (!) för Bosch att få ut en reparatör. Supporten började med att förklara att vi säkerligen gjort fel med ventilationen (vilket vi inte hade) och att vi då skulle få betala alltihop själva (vilket vi inte behövde, eftersom reparatören, när han väl dök upp, kunde konstatera att installationen var korrekt). Ny diskmaskin där en av “armarna” kärvar (vilket jag löste själv, för att slippa vänta en vecka på reparatör). Batteri-borr/skruvdragare, blå (allltså “proffs”-range) som började brinna efter ca 1 års normal användning i bostadsrätt (d v s en ikea-hylla och ett par uppsatta tavlor.) Så nu blir det inte mer Bosch…

1 gillning

Jag har en självavfrostande Ikea-frys som gått bra i 13 år. Jag har aldrig ens lagt märke till om den låter mer eller mindre när den avfrostar jämfört med bara kör kompressorn som vanligt. Avfrostningen funkar bra men jag hade ett problem i början där avrinningsröret täpptes till av is så det blev en stor isklump i botten av på frysen istället. Jag lindade en bit koppartråd runt värmeelementet och petade ner i hålet. Nu avfrostas avrinningsröret och allt vatten rinner iväg som det ska.

1 gillning

Bra fråga, förstås.

Jag har både spishäll, ugn, mikrovågsugn, tvättmaskin och torktumlare från Bosch.

Alla är 11,5 år gamla och fungerar.

De gånger någon av apparaterna har strulat så har jag fått bra hjälp av Bosch kundservice via mail.

Har med åren lärt mig hur “systemet” fungerar.

Först mailar man kundservice att “Jag har Bosch-apparaten X. Den har börjat bete sig lite annorlunda, nämligen YZ. Vad rekommenderar ni att jag gör?”

Då får man snabbt ett svarsmail av typen:.

"Hej Anelia!

Vi skickar gärna ut en servicetekniker som tittar på din X. Det kostar 2 000 kr per besök. Reservdelar och restid tillkommer. Återkom om du vill boka ett teknikerbesök!"

Numera svarar jag alltid något i stil med:

“Tack, men jag vill inte boka hit någon servicetekniker förrän ni har gjort en första bedömning av vad problemet kan tänkas bero på och om det är värt att laga. Ber dig därför att vidarebefordra mitt mail till er tekniska avdelning.” .

Det fungerar klockrent och jag har haft många utmärkta mailkonversationer med deras tekniker.

I ett fall - min tvättmaskin läckte en aning vatten vid vissa tvättprogram - meddelade teknikern att det med minst 90% sannolikhet inte var något fel alls på tvättmaskinen, utan ett “halvstopp” i avloppet, vilket visade sig stämma.

1 gillning

Om jag var du, som har en specifik kravlista och inte är priskänslig, skulle jag bara gå ner till Elon och fråga dem.

Jag köpte en kylfrys för drygt 1,5 år sedan och jag har sedan länge glömt vad den har för funktioner. Kollade nu, och den är NoFrost från LG. Det finns inte ett enda iskorn i den. Står även att den är tyst på 35 dB om det säger någon något, och den har en rad funktioner som håller jämn temperatur, vilket då tar bort det där ljudet när den måste kämpa lite extra (antar jag, som den superexpert jag är). Den kostade typ 6k på mellandagsrean men är inte integrerad.

2 gillningar

Tack för svar!

Det här låter lite som ett argument för mig att välja LowFrost istället för NoFrost.

Jag är sjukligt opraktisk och får rysningar vid blotta tanken på att fixa med sådant.

Jag är också väldigt ljudkänslig och har svårt att förmå mig att göra sådana världsliga saker som att frosta av en frys, så jag förstår dilemmat.

Det är svårt med nya ljud, men det nya ljudet kanske går att vänja sig vid, eller hantera på något sätt. Det kanske inte är så högt eller obehagligt.

Jag har nu en frys som inte är no-frost, och förmodligen inte heller low-frost. Jag har inte frostat av frysen någon gång sedan jag flyttade in för 6,5 år sedan. Det behövs verkligen.

Jag hade valt no-frost.

:sunflower::sunflower::sunflower:

1 gillning

Bara lite input till vilket märke man ska välja. Bosch gör ju både riktigt bra och riktigt kassa grejer. Man får vad man betalar för. Serie 2 = skräp. Du kan lika gärna köpa en billig Electrolux.

Serie 6 eller ännu hellre 8 = bra.