Införskaffa vitvaror, bra fabrikat?

Står i tankar om att byta ut hela maskinparken hemma.

Har i nybildad BRF levt med Cylinda vitvaror i ca 6 år (5års garanti) och har generellt varit mycket problem i föreningen och många garantiärenden på deras produkter.

Vilka märken bör man hålla sig till om man siktar på att dom ska hålla 10-15 år? Har hört gott om:
Electrolux
Husqvarna
Bosch
Miele
Siemens

Vad är er erfarenhet?
Vart får man bästa och mest hållbara produkterna för pengarna?

3 gillningar

Har väldigt god egen erfarenhet av Miele. De säger själva att de ska fungera i 20 år och det ger sig stämma med prylar vi har köpt / ”ärvt” i vårt hus.

2 gillningar

Har haft vitvaror från Electrolux, Bosch och Siemens. Tvättmaskiner har fungerat bra från Bosch (bott på flera platser de senaste 10 åren varav ett nyinköp och aldrig haft problem). Kyl och frys från Siemens som fungerar utan anmärkning. Har haft otur med flera ugnar från Electrolux och nu byter jag till Siemens (vi får se om jag ångrar mig). Diskmaskin från Siemens var den bästa. Nu har vi en Electrolux som fungerar men låter mer än Siemens.

1 gillning

Min erfarenhet är att Miele är bra grejer. Noterar alltid om man går på husvisning och de valt ugn från Miele. Då blir jag lite imponerad.
Siemens har jag själv haft tidigare och de har fungerat väldigt bra. Det var dock prylar i deras övre segment.
Electrolux har jag just nu. Tyvärr tycker jag att de är rätt dåliga. Flera reparationer och märkliga egenskaper på ugnen. Tror att de är från ett enklare segment.

Man kanske ska uppmärksamma att alla märken har olika prisklasser. T.o.m. Miele har någon slags budgetserie numer.

Får jag välja fritt så skulle jag kika på Gaggenau :grin:

1 gillning

Vi har lite blandat. Kyl och frys från Miele, köpte när de var på 20% rabatt. Är väl inte jätteimponerad, svåra att ställa in perfekt i höjdledd trots från samma modell, dörren knarrar lite.

Diskmaskin från bosch är mitt sämsta köp. Påstås vara “Supersilent”, det som de glömde berätta är att de satt in nån fläkt/värmepump som brummar rejält, under hela tiden diskmaskinen är i drift. Det ska vara så, säger både affär och reparatör, har tydligen något med Zeolit-systemet att göra. Vi har en gammal Super Silent på jobbet och den hörs inte alls, där blev jag totalt grundlurad.

Torktumlare från Cylinda, brummar en hel del, väldigt plastiga knappar, funkar inte att tumla enskilda plagg. Slängde in en dyvåt overall, körde ett snabbprogram, stannade efter 5 minuter, fortfarande lika blöt. Kanske jag som inte fattar hur den funkade, men gjorde enligt instruktionsboken. Fyller du den full med tvätt funkar den bra, men tar en evig tid, och hela tvättrummet blir som en bastu.

Tvättmaskin från Huskvarna, bara kör och kör trots 17 år på nacken. Bra skit.

Vet inte om det finns något riktigt bra märke, alla har sina “egenheter”. Miele påstår ju enligt reklamen att “Bättre finns inte”. Vet inte om jag instämmer. Dyra är de i alla fall.

/H

Skulle Inte köpa något annat än Miele. Man betalar mer, men deras service när nåt går sönder (som aldrig händer typ) är helt kanon!

Vi har Electrolux i köket (var redan i huset när vi köpte) och skulle aldrig rekommendera de, fick en läcka på diskmaskinen, och orkar inte ens prata hur dåligt deras service var

1 gillning

Tvättmaskin & torktumlare: Miele.
Har det i nuvarande lägenhet, dessutom en maskin med patroner för autodosering av tvättmedel. Väldigt smidigt. Dessutom väldigt tysta maskiner.

Mina föräldrar har en tvättmaskin från Miele som måste vara ca 30 år gammal nu. Har väl servats några gånger, annars funkar den fint. Torktumlaren gav dock upp efter typ 25 år.

Vi har kört på Asko till diskmaskin, tumlare och tvättmaskin. Verkar vara gediget byggda. Vi köpte dessa då de såg vettiga ut men främst baserat på att de känns kvalitativa.

Åk gärna ut och känn på olika maskiner, tycker att man får en bra uppskattning av det. Valde exempelvis bort Ikeas ugn och kombiugn helt baserat på hur de kändes i rattarna. Är väldigt glad över det idag även om vi betalade högre priser. Blev Siemens, de är helt okej.

Vi har LG kyl/frys, har haft 2 nya i olika boenden under kort tid och varit nöjda. Den första lät en del dock, något som denna som inte har ismaskin inte gör. Den är tyst och fin.

Cylinda-maskinerna skumpade runt. Billiga och okej att köra så länge man sätter fast dem ordentligt. Märks att de är billigare om man kollar närmare på dem.

Whirlpool har jag dålig erfarenhet av, både från en diskmaskin och från släktingars tvätt och tumlare. Rekommenderas inte.

1 gillning

@janbolmeson har du möjlighet att dela med dig av en kort recension och modellnummer på er Miele torktumlare du refererat till ett par gånger? Är i stånd att köpa en ny torktumlare. Vi behöver en riktigt bra och kapacitetsstark då vi är en stor familj. Det finns dock så stort utbud att det vore bra med lite vägledning och få lite koll på en produkt som någon hunnit testa ett tag.

Tack på förhand!

Olle, Limhamn

Vi köpte den här:

https://www.elon.se/miele-tcd450wp-nds-lw-ecospeed-8kg

Sedan ska jag vara helt ärlig, det är inte jag som använder den… :roll_eyes: Men jag har inte hört några klagomål på den.

3 gillningar

@janbolmeson är det på grund av ”Strategisk inkompetens”? :joy::joy::joy:

11 gillningar

Stort tack Jan!

För bruk i kollektiv tvättstuga är sannolikt Miele det bästa. De är dyrare men verkar spela i en egen dimension när det gäller driftsäkerhet.

Jag har själv nästan allting hemma från Bosch utan kyl och frys som är från Samsung. Vi har genomgående valt dyrare modeller och det är tydligt att det lönar sig. Man får mycket för pengarna när man rör sig uppåt från basnivån. En generellt bra strategi är att välja premiummodeller som är utgångna. Det är inte helt lätt att direkt söka efter sådana men en bra metod kan vara:

1. Leta upp en dyr modell och kolla vad den har för egenskaper.
  2. Bestäm dig för vilka av den dyra apparatens egenskaper du ser som viktiga.
  3. Sök efter andra apparater som också har de aktuella egenskaperna.
    Du kommer då sannolikt att hitta utgångna modeller som ofta är riktigt gedigna men
    som säljs med kanske 30% rabatt.
2 gillningar

Min uppfattning är att vitvaror generellt inte är gjorda för att hålla längre. För ett antal år sedan var kvaliten betydligt bättre.

Försöker köpa de med 5års garanti, så vet man att grejerna fungerar (eller lagas kostnadsfritt) i 5år i alla fall.

Är inte alls nöjd med Miele tvätt och tork. Trots att vi valde deras dyrare modeller har bägge behövts lagas innan de blivit 3år gamla (och fick stå för kostnaden själv då de bara hade 1års garanti).

1 gillning

Ska jag bara sätta ett märke som bäst blir det Miele. Sedan kommer Bosch och Siemens (samma grejer, samma koncern men olika varumärken). Men sedan blir det lite komplicerat, om du ska ha en inbyggd ugn och inte kräver ånga i ugnen tar jag hellre en Husqvarna än en Bosch/Siemens pga enklare gränssnitt…
Diskmaskin, integrera den i köket (dvs bakom en kökslucka) och ta den från Miele, Bosch/Siemens eller Asko där du gillar inredningen. Rent allmänt diskar en diskmaskin tillräckligt bra oavsett vad Råd & Rön säger så hitta en med en inredning som passar dig. Har ni lite annorlunda porslin? Ta med det till en butik och testa.
Har ni minst 85 cm upp till bänkskivan (Miele) eller 87 cm (Bosch/Siemens och Asko) så överväga en extra hög maskin. Ni kommer tacka mig sedan… :wink:

Åk till en fackhandlare och be om ett bra paketpris. Strular något kommer det vara värt de där kronorna du kunde sparat om du handlat på nätet.

De flesta som skriver om vitvaror gör det bara utifrån sin egen erfarenhet. Jag har lång erfarenhet av att sälja de här prylarna och ger dig gärna några konkreta råd.

Vad är du ute efter för saker? Vilka behov har ni?

3 gillningar

Jag har de senaste åren bytt ut alla vitvaror hemma och det sista gjordes i samband med att vi renoverade köket under förra året. En erfarenhet vi gjorde då var att det fanns en stor poäng i att köpa utställningsexemplar från elektronikvaruhus. Givetvis finns olika erbjudanden som kan vara bra men just denna variant medförde rabatter över 50%. Det handlar alltså om vitvaror som ingått i utställningen på Elgiganten eller andra liknande ställen. Dessa utställningar byggs regelbundet om och alla varor som ingått där säljs då iväg till låga priser. I sak handlar det om helt nya varor som aldrig använts. Nackdelen med dessa varor består i:

1. De är utgående. Anledningen till att utställningarna byggs om är att det kommit nyare modeller som ska upp istället.
  2. Det handlar om enstaka exemplar som står utan kartonger i elektronikvaruhusen. De går inte att beställa på nätet utan man behöver köpa dem där.

Fördelarna med apparaterna är:

1. Garantier gäller fullt ut.
  2. Apparaterna säljs som fullt fungerande och kompletta. Om vissa tillbehör saknas som ska ingå i den kompletta produkten så är det butikens ansvar att fixa.

En aspekt av den här modellen är att de produkter som ingår i utställningarna normalt inte är inbyggda. Jag har alltså traditionella produkter med frontar av glas eller metall. I praktiken spelar det inte så stor roll men det är förstås en fördel att ha apparater från samma serie som matchar varandra utseendemässigt.

Den enskilt dyraste pryl vi köpte på det här sättet var vår ångugn som hade ett listpris på runt 25.000 kr. Vi betalde 9.000 för den. Den är ett stort lyft jämfört med vår tidigare tråkiga ugn.

2 gillningar

Nu bor jag visserligen i hyresrätt men i den så är alla vitvaror från Cylinda. Vi har varit och är mycket nöjda med kvaliteten och funktion på dessa.

Jag köpte tidigare en frys från Cylinda när jag bodde i lägenhet. Det var absolut inget fel med den men jag uppfattar att Cylinda är ett enklare märke med ett “väst-varumärke” som sitter på saker tillverkade i Kina. Om målet är kvalitet är Cylinda inget jag skulle satsa på men jag uppfattar inte heller att de skulle vara totaldåliga. Många köper saker för att ha några år, inte för att det är den bästa modellen på marknaden.

En enkel undrar, vilka funktioner får man som är mycket för pengarna i premiummodellerna?

Om vi jämnför exempelvis Samsung kylskåp så är skillnaden jag ser Wi-Fi funktion, kallt vatten uttag och marginal skillnad i elförbrukning för en maskin som kostar dubbelt så mycket…

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-och-frys/kylskap/RR39M73657F/samsung-kylskap-rr39m73657fee

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-rr39m7040ww-ee-kylskåp-med-all-around-cooling-385-l-snow-white-1307127.html

Tycker det är samma små skillnader i funktioner för de flesta leverantörer så jag har personligen aldrig lyckat motivera mig själv att köpa något mer än instegsmodellerna.

Gällande smarta funktioner så är det markant billigare att bygga de flesta själv med några Kina sensorer…

Gällande kylskåp så skulle jag säga att de parametrar som är intressanta är:

Energiklass
Buller
Fuktreducering
Automatisk avfrostning (frys)
Smart inredning

Sedan finns det en rad andra funktioner som jag mest skulle betrakta som ”lull lull”. Om någon tycker att jag missat något väsentligt så vore det intressant att få veta.

När det gäller diskmaskin och ugn är antalet intressanta funktioner större.