Införskaffa vitvaror, bra fabrikat?

Står i tankar om att byta ut hela maskinparken hemma.

Har i nybildad BRF levt med Cylinda vitvaror i ca 6 år (5års garanti) och har generellt varit mycket problem i föreningen och många garantiärenden på deras produkter.

Vilka märken bör man hålla sig till om man siktar på att dom ska hålla 10-15 år? Har hört gott om:
Electrolux
Husqvarna
Bosch
Miele
Siemens

Vad är er erfarenhet?
Vart får man bästa och mest hållbara produkterna för pengarna?

1 gillning

Har väldigt god egen erfarenhet av Miele. De säger själva att de ska fungera i 20 år och det ger sig stämma med prylar vi har köpt / ”ärvt” i vårt hus.

1 gillning

Har haft vitvaror från Electrolux, Bosch och Siemens. Tvättmaskiner har fungerat bra från Bosch (bott på flera platser de senaste 10 åren varav ett nyinköp och aldrig haft problem). Kyl och frys från Siemens som fungerar utan anmärkning. Har haft otur med flera ugnar från Electrolux och nu byter jag till Siemens (vi får se om jag ångrar mig). Diskmaskin från Siemens var den bästa. Nu har vi en Electrolux som fungerar men låter mer än Siemens.

1 gillning

Min erfarenhet är att Miele är bra grejer. Noterar alltid om man går på husvisning och de valt ugn från Miele. Då blir jag lite imponerad.
Siemens har jag själv haft tidigare och de har fungerat väldigt bra. Det var dock prylar i deras övre segment.
Electrolux har jag just nu. Tyvärr tycker jag att de är rätt dåliga. Flera reparationer och märkliga egenskaper på ugnen. Tror att de är från ett enklare segment.

Man kanske ska uppmärksamma att alla märken har olika prisklasser. T.o.m. Miele har någon slags budgetserie numer.

Får jag välja fritt så skulle jag kika på Gaggenau :grin:

1 gillning

Vi har lite blandat. Kyl och frys från Miele, köpte när de var på 20% rabatt. Är väl inte jätteimponerad, svåra att ställa in perfekt i höjdledd trots från samma modell, dörren knarrar lite.

Diskmaskin från bosch är mitt sämsta köp. Påstås vara “Supersilent”, det som de glömde berätta är att de satt in nån fläkt/värmepump som brummar rejält, under hela tiden diskmaskinen är i drift. Det ska vara så, säger både affär och reparatör, har tydligen något med Zeolit-systemet att göra. Vi har en gammal Super Silent på jobbet och den hörs inte alls, där blev jag totalt grundlurad.

Torktumlare från Cylinda, brummar en hel del, väldigt plastiga knappar, funkar inte att tumla enskilda plagg. Slängde in en dyvåt overall, körde ett snabbprogram, stannade efter 5 minuter, fortfarande lika blöt. Kanske jag som inte fattar hur den funkade, men gjorde enligt instruktionsboken. Fyller du den full med tvätt funkar den bra, men tar en evig tid, och hela tvättrummet blir som en bastu.

Tvättmaskin från Huskvarna, bara kör och kör trots 17 år på nacken. Bra skit.

Vet inte om det finns något riktigt bra märke, alla har sina “egenheter”. Miele påstår ju enligt reklamen att “Bättre finns inte”. Vet inte om jag instämmer. Dyra är de i alla fall.

/H

Skulle Inte köpa något annat än Miele. Man betalar mer, men deras service när nåt går sönder (som aldrig händer typ) är helt kanon!

Vi har Electrolux i köket (var redan i huset när vi köpte) och skulle aldrig rekommendera de, fick en läcka på diskmaskinen, och orkar inte ens prata hur dåligt deras service var

Tvättmaskin & torktumlare: Miele.
Har det i nuvarande lägenhet, dessutom en maskin med patroner för autodosering av tvättmedel. Väldigt smidigt. Dessutom väldigt tysta maskiner.

Mina föräldrar har en tvättmaskin från Miele som måste vara ca 30 år gammal nu. Har väl servats några gånger, annars funkar den fint. Torktumlaren gav dock upp efter typ 25 år.

Vi har kört på Asko till diskmaskin, tumlare och tvättmaskin. Verkar vara gediget byggda. Vi köpte dessa då de såg vettiga ut men främst baserat på att de känns kvalitativa.

Åk gärna ut och känn på olika maskiner, tycker att man får en bra uppskattning av det. Valde exempelvis bort Ikeas ugn och kombiugn helt baserat på hur de kändes i rattarna. Är väldigt glad över det idag även om vi betalade högre priser. Blev Siemens, de är helt okej.

Vi har LG kyl/frys, har haft 2 nya i olika boenden under kort tid och varit nöjda. Den första lät en del dock, något som denna som inte har ismaskin inte gör. Den är tyst och fin.

Cylinda-maskinerna skumpade runt. Billiga och okej att köra så länge man sätter fast dem ordentligt. Märks att de är billigare om man kollar närmare på dem.

Whirlpool har jag dålig erfarenhet av, både från en diskmaskin och från släktingars tvätt och tumlare. Rekommenderas inte.

1 gillning