Jag har arbetat både med att både sälja och tillverka elektronik i min yrkesbana, där jag funnit att man brukar få mest för investerad krona om man håller sig runt 65-80% av de högsta priserna på en given vara.
De dyraste brukar innehålla en del extra finesser och annat tingeltangel som vanlig konsument sällan använder. Extra tingeltangel har en tendens att vara dyra att serva också.
Jag hade tittat Bosch series 6, Siemens IQ500, Asko’s maskiner, men även Mieles. Jag hade även kollat in Ikeas Kallboda som också tillverkas av Bosch, som ett lite mer budget alternativ.
Några vänner till mig använder en Kallboda, de är mycket nöjda med den, de brukar få ärva allt mitt diskmedel som inte lirar i min maskin. De flesta medel verkar lira, utom finish pulver som har lite svårt på viss stärkelse som gröt enligt uppgift.
Är maskinen placerade i en öppen planlösning, och om du finner ljud störande hade jag satsat på en maskin som ligger på 42 dB (decibel) ljudnivå.
Läs bruksanvisningen på din nya maskin, följ råden vad gäller salt och rengöring.
Läs även denna tråd i ämnet vitvaror:
S_H Stefan har många klocka inspel i tråden, han har även stor kunskap om vitvaror.
Lycka till den dag det är dags att köpa en ny diskmaskin!
Vänligen
Farbror