Införskaffa vitvaror, bra fabrikat?

Det där billigare Samsung-kylskåpet liknar det jag har själv. Tycker att det är en bra modell. Just gällande kylskåp har jag lite udda mått att ta hänsyn till. Det fanns Electrolux och Samsung att välja på. De verkade likvärdiga men Samsung var lite billigare just då. Jag har haft Samsung i några år nu och har inte haft någon anledning att vara missnöjd med dem.

Jo, men min menning är att jag tycker typ alla funktioner man behöver ingår i instegsmodellerna sen är det typ bara lull-lull som tillkommer.

Om istället tittar på diskmaskiner är väl bara den 3:e nivån i den dyraste maskinen som är något att ha. För mig blir det svårt att motivera den 4 gånger högre kostnaden för det.

Funderar om det är något som jag missar på vitvaror?

Min bild är att en dyrare maskin medför dels diverse namngivna funktioner dels en allmänt bättre prestanda. Det är så det har sett ut för min del när vi uppgraderat framförallt tvättmaskin, diskmaskin och ugn. Den här allmänt bättre prestandan utgörs inte av någon namngiven funktion.

Jag kan hålla med om att toppmodellerna ofta har många funktioner av lull lull-karaktär. Jag gillar själv inte sådant utan vill främst ha en modell med grundfunktioner av bättre sort och kanske vissa premium-inslag. Zeolit-torkning är en sådan funktion. Just därför är min strategi att försöka köpa en dyrare maskin av tidigare års modell. Merkostnaden i relation till vad man får blir inte så dramatisk då. Modellprogrammen hos de stora tillverkarna är inte särskilt transparenta. Modellerna heter diverse mystiska siffer- och bokstavskombinationer. I praktiken finns några olika nivåer och den stora mängden alternativa maskiner består till stor del av utgångna modeller som finns kvar i lager. I samband med kampanjer är det ofta dessa som får sänkta priser.

1 gillning

Kyl och frys från Miele, båda handtagen har gått sönder efter c:a fem års användning. cirka 1200 kr st kostade det att byta. Inte så imponerande. De har funkat bra i övrigt. Bosch tvätt och torktumlare har gått i tio års tid, en service på torktumlaren. Inget i övrigt.

Det skiljer väldigt mycket på de tre maskiner du listar. Den billigaste har en väldigt enkel inredning nästan helt utan flexibilitet. Överkorgen kan justeras genom att lyfta ut den helt och trä in den på en alternativ höjd medan de dyrare kan justeras med diskgods i maskinen och i tre nivåer.

Ljudnivån på den billiga ligger på 50 dB(A). Det är högt för en diskmaskin idag, det är faktiskt högt även jämfört med de flesta maskiner som såldes för 15 år sedan. De två dyrare maskinerna ligger på 41 dB(A) och det är riktigt bra - sikta på en maskin som ligger på 44 dB(A) eller lägre så upplever de flesta att maskinen är tyst.

Den billigast maskinen har en botten i plast medan de två dyrare maskinerna har helt rostfria insidor. Enligt Bosch påverkas inte livslängden av plastbotten och de har haft konstruktionen 10+ år på sina billigare modeller så det kan nog stämma. Du får dock skarvar mellan plasten och det rostfria stålet på sidorna och där kommer fett och annat gojs fastna med tiden.

De dyrare maskinerna har också Zeolith-torkning, en teknik som ger betydligt bättre resultat. Kombinerat med en toppkorg för bestick så är torkfläckar på bestick och glas helt eliminerade och du har ett betydligt bättre torkresultat på plastbyttor och liknande diskgods.

De dyrare maskinerna har också lägre energiförbrukning och kortare gångtid på energisparprogrammet (så att du kanske faktiskt använder det… :wink:). Sedan har de en betydligt mer flexibel inredning vilket gör att du enklare diskar fler typer av diskgods.

Själv skulle jag bli i det närmaste deprimerad av att använda den billigaste maskinen medan de två dyrare skulle kännas helt ok även om ingen av dem hade varit mitt förstahandsval.

4 gillningar

Vi har haft siemens tvättmaskin och torktumlare, köpte med 5 års garanti för att slippa huvudvärk, men man kan ju tycka att de ska hålla mycket längre oavsett.

Hört från många att Miele var bättre förr och att de inte alls håller samma kvalitet, är det fler som kännerigen det?

Zoelith torkning som bosch/siemens har i diskmaskinerna marknadsförs starkt är det verkligen mycket bättre? hört lite blandat om dessa…

Kan inte säga att jag är så påläst då vi ärvt allt där vi bor nu. Men kan dela med mig om vad vi har:

• Kylskåp, Electrolux, 40 år gammalt

• Frysbox, Bosch, 40 år gammalt

• Ugn, Elektro Helios, 20 år gammalt. Dock har tätningen runt luckan gått sönder och jag kan inte få tag på en ny.

• Tvättmaskin och Tumlare, Cylinda, 20 år gamla och milleniumbugg säkrade :joy: Lagade nyligen tvättmaskinen med en ny lucktätning för 300 spänn. Tumlaren rasslar dock rätt mycket numera så den är nog på upphällningen. Antagligen ett lager men har inte undersökt saken. Står ändå i källaren så den hörs inte normalt sätt.

I ditt ställe skulle jag byta ut de gamla grejerna. Den elbesparing du får genom att ha nyare modeller är sannolikt såpass betydande att det väger upp kostnaden för att köpa nytt.

Zeolit-torkningen är bra. Vet inte vad de ska vara bättre än. Jag slipper att ha en stor hög med plastgrejer som ligger och torkar på diskbänken.

1 gillning

Antagligen, men om jag sen får byta varor vart 5 eller 10 år så blir det nog inte så stor skillnad. Dessutom känns det onödigt att slänga något som funkar.

Specifikt diskmaskin är jag nöjd med asko. Gjorde en del efterforskning innan köp och köpte en begagnad diskmaskin som funkar jätte bra. :relaxed:

1 gillning

Förstår dig,

Fick slänga min farmors mikro från 80-talet då hemtjänsten inte kunde använda sån utdaterad utrustning. Gör fortfarande ont i hjärtat.

Hädelse! Nya mikrovågsugnar har ju usel kvalitet. Päronen använder fortfarande en från 80-talet som fungerar bra. Borde be dem skriva in den i testamentet. :grin: Själva har vi köpt och slängt snart tre stycken på 10 år. Bra för miljön.

1 gillning

Jag har själv haft som modell att alltid skänka bort alla apparater när de börjar bli gamla. Det har då ofta varit kopplat till att det börjat uppträda “ålderskrämpor”. De finns diverse olika problem med apparaten även om grundfunktionen är intakt. Skulle jag vänta tills den pajar skulle jag dels bli av med mat (kyl och frys) dels själv behöva ombesörja borttransporten. När det gäller större pjäser kostar det pengar att få dem borttransporterade. Saker som fungerar kan man skänka bort.

Att det skulle röra sig om 5-10 års hållbarhetstid för nyare grejer uppfattar jag som en onödigt negativ bild. Däremot finns det många sensorer och sådana saker i nyare apparater som kan börja strula. Den låga elförbrukningen är ofta kopplad till att det finns ett stort inslag av optimering av driften. Dessa går förstås att laga men det är ändå ett strulmoment. Just den här biten har jag inte så mycket erfarenhet av. De apparater jag har själv har inte börjat strula än men det kommer säkert att inträffa inom låt säga 10-15 år.

En nackdel med att skänka bort saker är att många av dem som hämtar äldre saker är kopplade till organiserad brottslighet, främst smuggling till fattiga länder. Jag skänkte själv bort min kyl och frys till några afrikaner som åkte runt i en skåpbil. Samtidigt passade jag på att ta skåpbilens regnummer och lämnade det till polisen. På det sättet tänkte jag att jag i någon mening kan kompensera för det olämpliga med att smuggla saker till Afrika.

Klumpigt formulerat!

Fortfarande sanning att Miele är bland det bästa man kan välja? Undrar rent generellt då våra vitvaror börjar bli till åren och kan behöva bytas snart.

Har Miele, två handtag har gått sönder. Annars funkar de bra

Har två släktingar som jobbar som vitvarutekniker och servar alla möjliga märken (anställda hos Elon), enligt de så är produkterna de servar allra minst just Miele. Detta är ju såklart anekdotisk bevisföring precis som att det är anekdoter när folk säger att deras Miele-apparater har gått sönder. Folk skriver ju generellt sett bara när de är missnöjda eller när de är extra nöjda. Men baserat på allt man läser online plus deras erfarenheter så låter Miele onekligen som det “bästa”. Dock så kanske det inte är prisvärt, Miele-apparater kan ju kosta dubbelt så mycket som andra märken och du kanske inte vill behålla din tvättmaskin i 25 år när de tekniska framstegen inkl energibesparing kanske blivit mycket bättre om 10 år, då kanske det är “värdare” att köpa en Bosch/Siemens som håller i 10 år.

Sämst erfarenhet har de av Electrolux och av det jag upplevt kan jag bara hålla med, ersatte min extremt gamla Miele-dammsugare med en Electrolux som gör mig galen och plasten på vissa ställen har redan gått sönder. Tyskarna kan sin sak när det gäller vitvaror.

3 gillningar

Jag tror som flera är inne på att Miele är bra, deras produkter ligger väl i vad man får kalla “prosument”-varor. Om de sen är prisvärda är väl upp till var och en att avgöra.

Jag har dock slagits av att det är i stort sett omöjligt att göra informerade val kring vitvaror eftersom det är nästan omöjligt att göra vettiga jämförelser mellan produkterna.

1 gillning

Skaffade en cylinda diskmaskin på Black friday. Man behöver diska varje batch två gånger …