Cylinda är skit sen de flyttade produktionen från Asko fabrikerna till östeuropeiska fabriker som gör budget märken som Gorenje etc.
Miele är bra över lag, kanske inte köpa deras billigaste men ett steg upp räcker väl.
Lita inte heller på 5 års garanti. Electroluxkoncernens garanti täcker inte diskkorg och andra interna delar. Jag hade tills i våras en diskmaskin vars diskkorgar hade blå plast/gummiinlägg för glas och annat. De vittrade bokstavligt sönder efter drygt 3 år. När jag kontaktade service om utbyte sa de att det skulle debiteras och hänvisade till garantivillkoren som uppger en massa undantag. 3 månader senare slog maskinen till med felkod i pumpdelen. Gjorde egen felsökning, tömning och körde igen. Då läckte maskinen ut på golvet.
Beställde en ny Bosch istället. Har inte haft en Electrolux som har hållt längre än 6 år, vare sig tvättmaskin eller diskmaskin. Nu är det slut på alla sådana köp då man inte heller kan lita på 5 års garanti.
Köpte en Bosch tvättmaskin serie 8 på Black Friday för snart två år sedan. Har automatisk dosering av tvättmedel av valfri flytande sort. Vi tvättar mycket och jag är övertygad om att vi har sparat mer än 500 kr per år bara på rätt dosering (min fru överdoserar gärna). Tvättar bra, är tyst och vi är helnöjda. Det var en utgående modell så det var halva priset jämfört med något fantasipris. Men netto under 9000 kr inkl installation och bortforsling av gamla maskinen.
Miele brukar kosta mer och jag byter hellre efter 5-10 år än att jag betalar 10 000 mer.
Med Miele autodosering får man ju bara använda deras över prissatta tvättmedel, tror inte du hade sett den besparingen med det märket😇.
Nej, precis och det är ytterligare ett skäl att inte köpa Miele om man inte är helfrälst på märket.
Tror man får räkna med att plastdetaljer går sönder oavsett märke. Gillar att det är så enkelt att köpa reservdelar till electrolux och är imponerad att det fortfarande finns delar till min 20 år gamla dammsugare!
Miele, går fint även 20år efter inköp. Kommer inte byta förens går sönder, de var bättre kvalite förr. I moderna tvättmaskiner finns inte reservdelar eller för dyrt att reparera samt för mkt elektronik för löda själv.
Man kan visst använda eget valt tvättmedel med mieles autodosering men man måste dock köpa behållaren för det separat vilket är lite irriterande
Samma här med trasiga handtag Miele, på både kyl å frys. Dålig lösning av infästningsplattan mot dörr som leder till spricktillväxt och brott i fästet när man manövrerar handtaget.
2500kr (!) ska de ha per handtag när jag kollade senast.
Samt plastpiggar som håller i gångjärn för fruktlådan längst ner har gått av, vilket gör att skjutgångjärnet åker ner och lådan hoppar ur. Behövde plocka bort.
Så kylskåpet var inte bra alls.
Torktumlarens drivrem pajjade efter 2-3 år. Byttes dock enkelt själv.
Ugnens stoppklack/handlås pajade efter 3-4 år.
Inte direkt måndagsexemplar enl mig för hela min Miele maskinpark. Tråkigt när försäljaren lovordade Miele.
Upplever att de tekniska lösningarna rörande metall och plast är uppenbart designade för att gå sönder efter ett tag. Oavsett märke. Oerhört irriterande.
Det här var delar som vittrade sönder på tre och ett halvt år. Inte en olyckshändelse utan materialet tålde inte att diskas i maskin 2 gånger om dagen. För mig var det självklart att garanti skulle täcka det, men inte.
Reservdel är lätt att köpa ja, men att köpa nya sådana skulle kosta mer än 1000 kr. Rimligt? Ja för Electrolux men inte för mig.
För tvättstugan; Samsung
För köket; bosch
Om jag inte missminner mig så är Askos diskmaskiner helt i rostfritt invändigt så där vitrar inget sönder.
Gällande val av diskmaskiner så fick jag mig en trevlig överraskning när jag faktiskt läste instruktionsboken. Tipsen gällande inställningar av min bosch diskmaskin och placering av material gjorde att från att ha varit hel blött allting till helt tort att bara ställa in löste sig direkt.
Då var det dags igen, en Miele micro som inte längre värmer maten. 9 år gammal.
Ny inbyggdnadsmodell verkar starta på 12-13kkr om man t.ex. vill ha roterande tallrik.
Tips på andra alternativ till Miele tas emot med glädje… ![]()
Man hade ju hoppats att Miele skulle hålla lite längre, när nu medellivslängden på vitvaror sägs ligga på sju år. Jag har själv en Bosch som är sju år och tidvis beter sig lite konstigt, så den lär inte hålla mycket längre än din.
Vilken utvändig höjd har din Miele-mikro? En annan sak, har du kollat om det är värt att reparera den?
Kan hålla med, du sparar inte in på tvättmedelskostnaden när du kör Mieles tvättmedel. Men det är fullt möjligt att du sparar in på kläder som inte längre används som de var tänkta att användas pga fläckar.
Mieles tvättmedel är otroligt effektivt men de är dyra, vilket beror på att de satsat på att ta fram det absolut bästa tvättmedlet. Inte ett tvättmedel som kan säljas 4 paket för 100 kr på Ica.
Har kört med deras tvättmedel i snart tre år. Har fått bort fläckar som redan hade tvättats i min gamla maskin utan att gå bort. Numera har jag kanske lite FOMO vid tanken på att byta tvättmedel.
Lyfter tråden
Hus byggt 2015 med maskinpark från Miele. Vi har redan avverkat 2 kyl/frys-handtag men fått nya på goodwill, något av en konstruktionsmässig akilleshäl.
I våras la diskmaskinens pump av (tekniker på plats bytte ut för fast pris 4300kr).
Nu är vi sedan några dagar utan ugn då den började lösa ut jordfelsbrytaren. Där tyckte jag inte det kändes motiverat med motsvarande reparation, ny ugn är billigare än ny diskmaskin.
Tilltalas av tanken att lägga en lite större peng vid inköp om det leder till en bättre produkt som vi kan ha större nytta av i fler år. Samtidigt är vi ju efter dessa incidenter inte övertygade om Mieles förträfflighet.
Vad säger forumets vitvaruexpertis? ![]()
Bosch serie 8 Meisterstuck. Grymma prylar som håller för evigt och även går bra att laga. Finns även serie 6 och 4 som är enklare (helt ok) prylar.
Ser nu att mina Bosch är serie 8 (ugn och mikro) - det är mikron som strular lite nu efter fem år. Får ta tag i det…
Jag instämmer i att Miele inte är prickfria. Även våra handtag på både kyl och frys gick sönder, och vi fick inte några nya på garanti eller goodwill. Det var svindyrt att köpa nya handtag, men lyckades hitta en som kunde reparera och förstärka dem…