Miele är bra, väldigt bra, men inte speciellt prisvärda. Jag skulle rekommendera en Bosch. Nästan lika bra till under halva priset.
22-år som @GoranTi skriver gör den mer prisvärd. Sa han som själv är inne på sin fjärde Siemens (samma som bosch) under 22 år.
Bytte till Miele när torktumlaren rasade, sannolikt blir diskmaskin och tvättmaskin också ersatta med Miele när de rasar.
Jag skulle inte rekommendera Siemens även om det är samma tillverkare. Bosch är koncernens premiummärke.
Något att tänka på med Miele är instegsprodukten ofta är väldigt sparsmakad funktionsmässigt. Du bör med andra ord inte jämföra Mieles billigaste med övriga märken.
Lyfter denna tråden.
Misstänker att våran tvättmaskin, en Cylinda Sverigetvätten 11 sjunger på sista versen.
Har därför börjat kika runt för att veta vad man ska ha när det är dags.
Cylindan stog i huset när vi flyttade in för 7 år sedan, och då var den inte ny, så jag är ganska säker på att den är över 10 år gammal.
Miele rekommenderas ju av många, och vi har en Miele diskmaskin som vi är nöjda med.
Gick en runda på Elgiganten i fredags för att reka lite maskiner.
Pratade med en säljare som då varmt rekommenderade LGs tvättmaskiner. Specifikt den här LG tvättmaskin FV34JNS0A1, Han hänvisade bla till någon märkning som visade att den skulle vara extra skonsam mot kläderna. Det var en klassificering där denna hade A och det var det inga andra som hade. Han nämnde också Miele som skulle ha B på samma märkning.
Någon som har erfarenhet av:
LGs tvättaskiner?
Ångfunktion? Något att ha?
Autodosering? Har funkar det? Häller man bara i en massa tvättmedel och sen doserar maskinen själv? Eller måste man ha tillverkarens eget specialtvättmedel i en specialbehållare för detta ändamålet som kostar tio gånger mer?
Någon annan funktion som skulle kunna vara värdefull?
Just för vitvaror kan det vara bra att läsa ett objektivt labbtest; tidskriften Råd&Rön gör oberoende sådana. Brukar kosta en femtiolapp att köpa ett test men ska man lägga 10 tkr på en vitvara så kan det vara värt det.
Köpte Råd&Röns test.
Över 100 tvättmaskiner testade.
Tyvärr många som inte är till försäljning längre, men man får ändå ett hum om vilka märken som ligger bra till.
Två märken sticker ut i toppen. Miele och Bosch. Nu säger ju ett sånt här test ingenting om hållbarheten, utan enbart tvättresultat och energiförbrukning.
En sak som är lite anmärkningsvärd och även Råd & rön nämner i sin artikeltext är att alla maskiner får lågt betyg i sköljförmåga. Det är väl ett sätt att hålla nere energiförbrukningen för att få en bra bokstav i klassningen. Alltså, man använder mindre vatten.
Rätta mig gärna om jag har fel, men om man väljer en Miele med autodoseringsfunktion så blir man tvungen att använda Mieles egna tvättmedel = dyrt.
Väljer man en Bosch med denna funktion så kan man använda valfritt flytande tvättmedel.
Just nu lutar det åt en Bosch. Miele är nog bra men det är ju nästan det dubbla priset mot andra märken med samma funktioner.
Har nyligen köpt en Bosch och kan bekräfta att valfritt tvättmedel går bra.
Enda negativa om den delen jag har att säga är att det inte finns något fack för sköljmedel utöver det automatiska.
Tvättmedel har däremot ett separat fack om man vill köra “manuellt”. I det går även pulver bra.
Jag har LG tvätt och tork, köptes för pris mot kapacitet då vi behövde en stor maskin. Nu tre år gamla och går nog i snitt nästan 2ggr per dag
:
Vredet på tvättmaskinen svarar inte alltid när man snurrar, då får man fortsätta snurra till den ändrar läge.
När tvättmaskin ropar på trumrengöring så får man av någon anledning inte använda fördröjd start.
Använder i princip bara ECO och snabbtvätt. ECO =normalt 2½ h, men ibland blir det en timme extra efter vägningen utan någon rimlig förklaring då maskinen “alltid” är knökfull.
Tumlaren fungerar generellt bra, värmepump så den blir ju inte lika varm som en traditionell vilket känns skonsamare, den (miele) som var i gamla bostaden kunde smälta syntetmaterial ibland av värmen.
Mest irriterande är luddfiltret som är bökigt att rengöra, två vikta plastkonstruktioner som ska öppnas och snäppas igen, på den gamla mielen var det ett plant filter som lyftes ut och rengjordes utan en massa snäppen.
Har även en samsung kombimaskin som sekundär/backup ett annat utrymme sen 1år, den känns mindre förtroendeingivande i känslan, men det lilla den går fungerar den.
Lite sent kanske, men du har fel ang. Mieles autodosering. Åtminstone på modellen jag har så kan man välja huruvida man vill använda autodosering eller manuell dosering, och utan att orka googla skulle jag anta att det gäller alla modeller.
Sen är det inte såå mycket dyrare nominellt, förvånansvärt skönt att inte behöva bry sig om tvättmedlet, vardagslyx!
Nej det är faktiskt inte försent
Min tvättmaskin fungerar fortfarande!
Jo att man kan välja om man vill köra autodosering eller inte är jag med på. Där var jag nog lite otydlig. Det jag menar är att om man vill nyttja autodoseringsfunktionen så måste man väl köra med Mieles egna tvättmedel?
Aha, då är jag med. Tekniskt sett går det att köpa tredjepartsprylar som man kan fylla på själv, men precis som du säger är det inte tänkt att det ska gå.
Tyvärr kan jag inte rekommendera Miele, är inne på min tredje maskin i premiumklassen på 12 år, jag har haft kontakt med Miele men har inte fått något gehör, mer än att de vill skicka ut en tekniker för 1700kr för att se om det går att laga tvättmaskinen, trots att jag har haft en lokal certifierad Miele reparatör, som dömde ut maskinen.
Miele har hög svansföring och hävdar att de bygger maskiner för 20 år, men när en maskin går sönder efter 6år, så tar de inget ansvar, enligt första teknikern, så är maskiner byggda efter 2016 generellt mycket sämre, kanske kan varar till någon hjälp för någon som tror att de får 20år av problemfria vitvaror om de betalar premiumpris.
/Christer
Är också ute efter tvätt och tork.
Min spontana tanke är att marknaden behöver en ny tillverkare som rör om i grytan och vågar hålla sig till tre modeller: bra, bättre, bäst. Punkt. Som det är nu finns det tusen olika konfigurationer. Jag kollar t.ex. på Bosch serie 6, men blir inte klok på vad som skiljer sig mellan modeller i samma serie som säljs i olika butiker med lite olika siffror och bokstäver.
Ingen som nämner Samsung? Nyligen köpt en ny tvätt och tork på kampanj, tvättmaskinen fyller upp till 11kg vilket är en game changer med små barn.
Torktumlaren med värmepump och A+++ label är otroligt snål, snabbt och tyst. Tack vara värmepumpen använder vi bara 0,30kw per program. Helt otroligt hur snåla de är
Problemet jag inser med Miele som visst kan hålla i 25 år är att man halkar långt efter med ny teknologi.