Vet inte, jag är gift… ![]()
Jag trodde att det bara var för patreonmedlemmar? 
Menar du sköljmedel?
Om ja, absolut varken onödigt eller bortkastade pengar men kanske dåligt för miljön. Blir stor skillnad på handdukar och lakan om man använder sköljmedel, tycker jag.
Det menade jag, ja. 
Ok. Jag tycker inte att jag märker någon större skillnad. Förrutom doften då, men då kan man i princip bara spraya på linnevatten eller parfym om det är det man är ute efter. Jag har linnevatten med “bomullsdoft”, luktar som vissa sköljmedel brukar göra.
För mig funkade det bättre med ättika. Jag hade problem tidigare med att vissa bomullstshirts liktade lite “unket”. Speciellt om de fick ligga lite lite för länge i maskinen efter att den var klar. Det hjälpte inte direkt med sköljmedel men det problemet blev som bortblåst efter att jag bytte till ättika + vatten.
Träningskläder körs på 40 grader med sporttvättmedel (någon gång ättika som sköljmedel) + torktumlare (program för sportkläder)
Lakan handdukar körs i 60 grader med kulörtvättmedel (pulver) torktumlare efter
Resten på 40 grader med kulörtvättmedel (pulver) torktumlare efter torkas lite olika tid beroende på material, vissa saker hängs.
Kulörtvättmedel - billig sort i stor förpackning.
Tycker att det är billigt och enkelt så… Alltid full maskin förutom sportkläder. Tänker på vilka material jag köper så jag ska slippa krångla.
Jag tycker att speciellt handdukar blir stenhårda om man inte använder sköljmedel.
Vi köpte en dörrhängd torkställning då vi har plats brist i tvättstugan,
De blir mjuka om man torktumlar dem
Vilket gör dem lättare att vika! ![]()
Sen blir ju handdukarna mjuka igen så fort de blir fuktiga, vilket oftast sammanfaller med att man torkar sig med dem. Jag kan förstå om man alltid vill torka sig med en riktigt mjuk handduk men själv har jag inga problem med att första torken är lite strävare.
Alla tvättar olika.
Jag tvättar typ allt på 60. Delar på ljust och mörkt. Det mesta torktumlas, men inte handdukar! Hatar handdukar som gått i torktumlarn för dom suger inte upp vatten efteråt. Sen gillar jag handdukar lite riviga 
Använder via color sensitive, ena barnet tål få andra tvättmedel. Använder även sköljmedel men bara en liten dutt mest för att blå comfort luktar gott.
Ull är väl enda undantaget från min misshandel av textil som får äran att åka på ullprogram.
Inget jätteproblem men med sköljmedel är ändå bättre än utan sköljmedel så helt onödigt är det inte.
Om jag hade bott själv hade jag nog skippat sköljmedel, viktigare än så är det inte.
Bäst är sköljmedel + torktumling.
Vi har ganska mycket vita kläder och tvättar dem slaviskt enbart med varandra. Öh, alltså vita saker tvättas bara med andra vita saker, just för att de ska fortsätta vara vita.
Vi delar upp vår tvätt i:
Vit fintvätt (skjortor, tshirts), 40 grader
Vita handdukar, 60
Ljus fintvätt, 40
Mörk fintvätt, 40
Mörk “fultvätt” (underkläder, strumpor och sunkiga byxor), 40
Ylletvätt, 30 (flytande ylletvättmedel med lanolin!)
Lakan, 60
Sköljmedel är big no-no. Dåligt för miljön och jättejobbigt för allergiker! Har man egen tvättmaskin, okej, men om man delar tvättstuga så borde det vara förbjudet med sköljmedel. Ni anar inte vad jobbigt det blir med röd kliande hud. Tvättmaskinerna i vårt hus har en särskild knapp om man vill välja bort sköljmedel, vilket innebär att sköljvattnet inte går igenom den lådan på maskinen. Tack och lov, säger jag! Handdukarna blir tillräckligt mjuka i torktumlaren ändå.
Vi tumlar bara handdukar och underkläder. Allt annat hängs i torkskåp. Kläder slits mindre på det sättet.
Min 85-åriga mamma torkar allt utomhus, även på vintern. Hennes handdukar står för sig själva. 
En mormor här. Ni gör helt rätt. Har ni möjlighet, prova också att bara vädra och/eller blötborsta och hänga ute några timmar. Som tröjor, skjortor, blusar, kavajer tex. På vintern, när den där otroliga pudersnön kommer, och solen skiner, då åker alla mattorna ut i snön en stund. Vänd och “tvätta” med snön, piska och borsta. Snötvätten funkar också för dunjackor och kappor.
Japp. De fem första minuterna av min tvättid går åt till att plocka ur och rengöra sköljmedelsfacket. Avskyr parfym och om det kommer på underkläderna så kliar det. Vet minst en annan i huset som har samma problem.
Ser ut som torktumlare är det mest energisnåla sättet att torka kläderna (efter soltorka kläderna).
Min tvätt hänger ute i vinden så långt in på hösten det går. Det fladdrar bra i den maskin vittvätt jag körde igår. 
Vi sorterar primärt färgmässigt och jag har fyra tvättkorgar för respektive mörkt, vitt, blå/grönt och röd/gult. När en av korgarna är full vet jag att den fyller maskinen. Då väntar ekoprogram och 40 grader i 90% av fallen.
Jag tvättar förmodligen fel men berättar hur jag gör ändå.
Steg 1 är att alla kläder jag köper måste klara vissa krav. Ej kemtvätt, ej handtvätt, inget behov av strykning, inga känsliga färger. Hittar jag något jag verkligen gillar köper jag flera likadana. Har bara mörka färger på kläder och tvättar dem ihop. Då passar allt ihop också.
Allt utom typ finklänningar kör jag i 60 grader (parfymfritt pulvertvättmedel). Hängtorkar det som kan bli (lite) skrynkligt direkt på galge. Resten i torktumlare. Än så länge är elpriset bundet så behöver inte oroa mig för det.
Förvarar veckans underkläder i en behållare i badrummet så kan jag snabbt komma åt dem efter dusch. Har väl omkring 10 uppsättningar som ersätts när de går sönder.
Kanske lite åt kapselgarderobhållet. Har ett högt antal användningar per plagg helt klart. Eftersom jag varken gillar att handla eller ta hand om kläder så gör jag det som minskar ner uppgifter inom det området.
Lakan har jag helst färgade så jag kan köra dem med resten av 60-tvätten. Men har vissa vita som då får åka 60-tvätt med vita handdukar.
Man lägger ALL tvätt i maskinen, i med tvättmedel och startar.
Sedan 26år kommer jag inte i närheten av tvätten. (Förutom om jag tvättar egna kläder utan inblandning med övriga familjens)
Med fru, och tjejer i tonåren har jag förstått att tvätt är en avancerad procedur från tvättkorg till invikt i garderob och lådor.
Vanlig tvätt: färgsortering mörkt, ljust och “rött”. 40-60°. Sköljmedel. Hänger ofta men tumlar handdukar. Tvättar ofta så det är klart på morgonen. Mest för att våra maskiner har funktioner för det.
Crosskläder: 30°, sidenvätt för att inte förstöra tygets naturliga stretch och andningsförmåga. Varsamt upphängt i en lagom fuktig miljö med lite lavendel. Hjälmkuddarna får gärna en dusch mynta så man vaknar till liv när man sätter på sig hjälmen.