Nörderi: Hur mycket el drar dina prylar? Finns det något att spara?

Hade gärna gjort det men har ingen mätare tyvärr. Dock står en på min inköpslista! Får uppdatera när jag köpt en.

Har en Bosch frysbox i källaren från typ -87 dessutom. Både kyl och frys har varit igång 24/7 förutom några få strömavbrott sedan inköp.

1 gillning

Ser fram emot att dina önskningar ska gå i uppfyllelse :partying_face:

Min frys har lådor, så lite samma princip! Tror de flesta nyare frysar har lådor. Men lyxigt med frysbox, får plats mycket glass i den. :yum:

2 gillningar

Tror det finns en tråd som diskuterar att det inte är lämpligt att ställa en (nyare) frys i garage eller förråd då de inte kan arbeta effektivt vid låga temperaturer och tar för mycket stryk och går sönder snabbare.

Jaså? Ja det verkar vettigt att de skulle vara mer optimerade för rumstemp. Nog värt att läsa igenom specs innan köp, det bör ju vara angivet lämplig rumstemp.

1 gillning

Kyl/frys i icke isolerat utrymme

Nu var kylen mätt. Intresseklubben noterar att kylen förbrukade 0,58 kWh på ett dygn, dvs ca 210 kWh per år.
Kylen drar alltså ca 40% av vad frysen drar. Det låter väl rimligt i och med att temperaturen är 24 grader högre. Vill man spara energi är alltså frysen mycket viktigare än kylen. Dessutom är kylskåpen minst lika dyra som frysarna.

En ny kyl jag kikade på kostar va 5000kr och uppges dra 140 kWh/ år.

Om man skulle byta kylen i förtid skulle man spara 70 kWh á 1,85 öre = 129 kr/år. Kostar kylen 5000 pix blir återbetalningstiden 38 år…

@Ballongpinne . Håll hårt i din gamla kyl. Här finns inget att hämta!

3 gillningar

De flesta elektroniska prylar börjar dras med “ålderskrämpor” innan de går sönder. De fungerar fortfarande men på olika sätt märks det att de inte längre fungerar fullt ut som de ska. Det är då fortfarande möjligt att skänka bort dem mot att någon kommer och hämtar. Ska man vänta tills de lägger av helt så behöver man ordna med borttransport själv.

Ibland ingår det ändå och bor man i villa har de flesta kommuner grovsophämtning som innebär att kan man bara baxa ut eländet till brevlådan och ringa ett samtal så ordnar de resten.

1 gillning

Så med andra ord går jag plus nu. :joy:

Sen ska man tänka att vitvaror är mycket billigare nu än vad de var för 40 år sedan. Jag vet tyvärr inte priset då jag ärvt dem av mina farföräldrar som numera gått bort.

1 gillning

Jag tror inte din elmätare är tillförlitlig vid så låga laster som din frys är. Alternativt är frysen uselt ventilerad och ditt kök är jättevarmt så den får arbeta väldigt hårt. Eller också öppnar ni den väldigt ofta. Förbrukningen på 500 kWh/år är helt enkelt inte rimlig.

Om din frys är ca 10 år har den minst energiklass A+ (gamla skalan). Jag googlade lite och hittade siffrorna på en 14-15 år gammal Electrolux-frys, den hade energiklass A (fortfarande gamla skalan) och var specad att ta knappt 300 kWh/år.

Den du länkar till är specad att ta 299 kWh/år men då enligt den mätstandard som började visas på energidekaler från den 1 mars 2021. I den nya standarden varierar omgivningstemperaturen mellan +16 och +32 °C. (Typ, har inte alla uppgifter framför mig.) Hade frysen du länkar till mätts med gamla standarden hade årsförbrukningen varit lite lägre men troligen inte så mycket. Den hade då haft energiklass A+ - dvs samma som jag till 99% är säker på att din nuvarande frys har.

Det kommer alltså inte vara en bra affär att byta frys för att få ner förbrukningen. :slightly_smiling_face:

Nu har jag inte sett videon men kan konstatera att när man tittar på energimärkningen är det inte fördel frysboxarna. Tror tillverkarna lägger betydligt mer energi (badum tss) på att utveckla energisnåla skåp då det är en betydligt större marknad. Fokus på en frysbox är sällan låg energiförbrukning (man får ändå inte sälja något riktigt högförbrukande inom EU) utan maximal volym i förhållande till yttermått. Tillverkarna av boxar nöjer sig då med energiklass F och konsumenterna kräver inte mer.

Beställ hemkörning för några hundralappar och gör tillvalet att de ska köra gamla prylen till återvinningen. Så gjorde jag när jag bytte kyl/frys och tvättmaskin. Tror jag köpte från Elgiganten båda gångerna.

Intressant! Frysen drar 60w när kompressorn går, annars är den nästan 0. Känns inte det rimligt?
Det är klart, drar den ännu mindre blir den potentiella besparingen pytteliten…

Frysen står iofs inbyggt och ca 25 grader varmt nu på sommaren…

Så länge du har en ventilation motsvarande ca 5*60 cm per skåp, antingen direkt ovanför eller via ventilerat överskåp, är det lugnt. Men givetvis ökar förbrukningen lite när det är varmt inne.

Det skåp du länkade till som tänkbar ersättare kommer troligen dra ungefär lika mycket som ditt nuvarande under samma förhållanden.

1 gillning

Begagnade fungerande vitvaror är min uppfattning att man lätt blir av med på Blocket. Fick halva nypriset på 5 år gammal frysbox på en kvart sist. Även halvtrasiga tvättmaskiner verkar också rätt lätt att bli av med - bortskänktes och folk blev som galna…

Jag skaffade nyligen en miniriskokare, för 2-3 portioner.

Främst för att jag tycker det är lite omständigt att få till bra ris på spisen. Den är jättebra och jag kokar två portioner per gång, en till dagens måltid och en till en matlåda.

Har börjat använda den till att koka ägg också. Men funderar på om jag även sparar lite el. Vet att min riskokare är märkt med 200W, vilket jag gissar är kwh, någon som vet om W = kwh?

Är det någon som vet vad en liten spisplatta drar?

Inte riktigt.
Om du har igång din riskokare i en timme så kommer den ha använt 0,2kWh.

200 W = 0,2kW

1 gillning

Det är väl maxeffekten. När den slår om till varmhållning drar den mindre.

1 gillning

Ja antagligen. Men det var enklaste och snabbaste förklaringen :sweat_smile:

1 gillning