Jag tror inte din elmätare är tillförlitlig vid så låga laster som din frys är. Alternativt är frysen uselt ventilerad och ditt kök är jättevarmt så den får arbeta väldigt hårt. Eller också öppnar ni den väldigt ofta. Förbrukningen på 500 kWh/år är helt enkelt inte rimlig.
Om din frys är ca 10 år har den minst energiklass A+ (gamla skalan). Jag googlade lite och hittade siffrorna på en 14-15 år gammal Electrolux-frys, den hade energiklass A (fortfarande gamla skalan) och var specad att ta knappt 300 kWh/år.
Den du länkar till är specad att ta 299 kWh/år men då enligt den mätstandard som började visas på energidekaler från den 1 mars 2021. I den nya standarden varierar omgivningstemperaturen mellan +16 och +32 °C. (Typ, har inte alla uppgifter framför mig.) Hade frysen du länkar till mätts med gamla standarden hade årsförbrukningen varit lite lägre men troligen inte så mycket. Den hade då haft energiklass A+ - dvs samma som jag till 99% är säker på att din nuvarande frys har.
Det kommer alltså inte vara en bra affär att byta frys för att få ner förbrukningen.