Sen får man passa sig för att äta ris för ofta då det kan vara höga halter av arsenik i ris.
Är medveten om det, så håller mig till max tre gånger per vecka. Men lite hemskt är det allt, undrar om det finns i allt ris? 
Det beror på var det är odlat.
Det verkar bero på jorden den odlas i, men det är tydligen inte möjligt att hitta 100% säkra jordar att odla i då variationerna kan vara stora trots att det är samma region.
Men just ris köper jag sällan ekologiskt eller fullkorn, vilket verkar vara bättre, ur arsenikhänsyn.
Jag fick min 28 år gamla kombo kyl/frys utbytt för 2,5 månader sedan. Den fungerade fortfarande men en glashylla sprack och inga reservdelar fanns så hyresvärden bytte ut den mot en ny.
Jag uppskattar att den nya drar 20-40kwh mindre per månad, eftersom jag brukade ligga runt 110-130kwh/månad medans de senaste har varit på 70-100kwh/månad. Är ändå en märkbar skillnad och jag behövde ju inte stå för den nya (har väl dock betalat den indirekt via hyran).
Dock låter den nya mer än min 28 år gamla🤦
Här verkar man ju ändå närma sig någon typ av case där byte blir intressant. Om du sparar 20kwh/mån innebär det ca 450kr/år.
En kylfryskombo går på ca 5000kr.
Försiktigt räknat en pratar vi då återbetalningstid på 11 år. Skulle du dessutom kunna köpa en lätt begagnad kylfrys går det säkert att göra en deal med återbetalningstid på 5 år. Det är ju ekonomiskt försvarbart!!
Men det är klart, så länge hyresvärden står för kalaset blir ju tiden bara 0 år 
Sugigt att den nya låter mer. Hur är det med utrymmen, har de blivit bättre eller sämre senaste 28-årsperioden?
Ja om den är så pass gammal och om man hittar en hyfsad ny begagnad för en rimlig penning så kan man säkert få ihop kalkylen. Gissar att det inte är så stor skillnad på en 5-10 år gamla kyl och en sprillans ny.
Den är minimalt lägre och sitter inte längre perfekt i utrymmet så kanske därför den låter mer. Är dock bara när kompressorn som går som det märks men är ändå märkbart högre ljud.
Köper inte förklaringen ett dugg. Ur ett energiperspektiv går inte resonemanget ihop. Märks tydligt på språket att det inte är en ingenjör som skrivit det inlägget.
En kyl/frys är helt enkelt en värmepump. När frysen är stängd behöver värmepumpen transportera ut lika mycket värmeengergi som slinker igenom isoleringen, från omgivningen in i frysen. Jag skulle säga att där spelar det ingen roll om frysen är full eller tom. Värmeöverföringskoefficienten i isoleringen påverkas inte.
Skillnaden i elförbrukningen mellan två olika frysar i samma omgivning är således endast skalet(isolering + mängd yta) samt effektiviteten i kylmaskinen.
En full frys har mer termisk massa och kommer därför inte att öka lika mycket i temperatur när en viss mängd värmeenergi tillförs. Men för att återgå till samma temperatur behöver lika mycket värmeenergi transporteras ut ur frysen oavsett hur mycket termisk massa den innehåller.
Tror du är lite optimistisk när det gäller priset på kylfrysar… Snittpriset på kylfrysar i höjden 185 cm och uppåt torde ligga runt 7-8000 kr idag. Du kan hitta billigare på kampanj men byter du när något går sönder kan det vara svårt att pricka en riktigt vass kampanj.
Den frys du länkar till i ditt inledande inlägg har jag en stark känsla av att den går upp i pris i takt med att datumet för dess återkomst till lagret närmar sig. Elgiganten gör högst troligt en förlust när de säljer den för 4999 kr men de framstår som billiga när de listar den så lågt. Troligen en kalkylerad risk då få vill vänta ett par veckor på en ny frys.
Prissättningen av vitvaror är tyvärr i det närmaste osund idag.
Du har helt rätt i att jag inte har scannat vitvarumarknaden särskilt grundligt. Min metod gick ut på att titta på de tio mest populära vitvarorna i respektive kategori på prisjakt och därefter välja den billigaste. Därefter noteras uppgiven energiförbrukning.
Utrymme för höjd ambition finns.
Ingen mer än jag som har gamla musikprylar med rör i hemma? Där kan vi snacka om Watt som mest går till värme, komponenter med miljöfarliga ämnen och annat kul. 
Inatt mäter jag diskmaskinen. Kan ta en rörförstärkare sen, om det är vad publiken efterfrågar 
Gärna! Kul med äldre musikprylar, tror du en riktigt gammal lite större radio drar mycket? De är så fina! 
Rörhäckar i allmänhet drar en del jämfört med sina transistorsyskon, men en radio är nog ganska modest i sammanhanget. Snackar vi gamla orglar och större förstärkare kan det bli många hundra Watt. 
Min studiomixer drar nog mest här. Men jag har inga värden på den för så’nt stod inte i manualerna förr. Men strömförsörjningen är en stadig låda på säkert tio kilo.
I natt gick diskmaskinen (också 10 år gammal), vilket innebar 1,03 kWh för full maskin på standardprogram. Första bästa diskmaskin på prisjakt kostar ca 4000 och drar bara 0,92 kWh.
Alltså kan man spara 0,11 kWh/ disk á 1.85 kr, dvs 20 öre.
För att räkna hem en ny maskin på 10 år så måste man köra maskinen i snitt 5,5 ggr per dag.
Spontant undrar man ju vilken besparing det energisnåla programmet ger. Kanske provar…
Grattis till en så gammal diskmaskin. Jag använder en bänkdiskmaskin, passar mig bra och smidigt att installera i hyresrätt. De brukar dö efter cirka 6-7 år.
Testa gärna ekoprogrammet! Har börjat köra det på min, men det tar dubbelt så lång tid. Så vore förargligt om det inte vore någon skillnad. 
Gratis med handdisk (förutom diskmedel och diskhandskar) i hyresrätt väl? Dessutom sparar man på glas, tallrikar och bestick.
Gratis är det, men är överkänslig mot fosfater, diskmedel och har överrörliga leder. Så får både svåra eksem och ökade ledproblem vid handdisk.
Så diskmaskinen är värd varenda krona och sparar också på tid och vatten. 
Ah, som sagt, har dålig koll på diskmaskiner.
Läste på lite, de drar något mindre el, jämfört med varmaste programmet. Men jag behöver köra det varma mellan varven för att få bort bakterier i maskinen. 
Borde man inte i kalkylen även ta med den högre värmeutvecklingen som äldre (alla) prylar genererar? Denna värmen måste ju tillföras huset på något annat sätt under en stor del av året i vårt land. Om man nu inte avser att kyla bort denna extra värme med en AC under sommarmånaderna…