Nörderi: Hur mycket el drar dina prylar? Finns det något att spara?

Absolut, men det blir rätt liten del av värmen som blir nyttig. Om det är halva året som värme behövs i huset, och under den halvan så skulle du annars värmt med en värmepump, så kanske 1/8del av spillvärmen över ett år blir “nyttig”. Om du öht kan reglera värmesystemet att ta hänsyn till spillvärmen.

Ajdå, tråkigt att höra med allergi.
Jag använder som jag skrev handskar och det för att det är bättre för mina händer.

Det enda som skulle få mig att använda diskmaskin är för att det sparar energi. Men det kostar ju energi vid tillverkningen av maskinen och disken slits fortare.

1 gillning

Min erfarenhet är att jag slog sönder mer porslin och fler glas under åren i lägenhet utan diskmaskin. :sweat_smile:

2 gillningar

Då hade du fel teknik eller var slarvig :speak_no_evil:

Inte lätt att veta på förhand vilka köksgrejer som tål maskindisk.
Men har man sönder något vid handdisk så får man skylla sig själv :smile:

1 gillning

Både ock säkert. Klassikern att tappa blöta tallriken alternativt råka slå dem i kranen. :see_no_evil:

Och därigenom elförbrukningen. Det som drar mest el på en disk- eller tvättmaskin är uppvärmning av vatten. Eco-program jobbar på en lägre temperatur och är vattensnåla men de tar längre tid. Just tiden skrämmer folk ibland då man kan förledas att tro att lång tid är det samma som hög elförbrukning men så behöver det inte vara.

6 gillningar

Samma här. Sällan diskmaskinen tar sönder något om man inte stoppar i helt olämpliga saker. Det är när man själv hanterar grejer som de går i kras.

Bonus: Min diskmaskin är från 1993 och ansågs gammal redan när jag flyttade in 2003! :smiley:

Lysdioderna har gett upp men i övrigt är det enda som hänt att ett av “gångjärnen” som håller i dörren gått sönder. Helt enkelt metalltrötthet efter korrosion orsakat av fukt och diskmedel. Men det gick att fixa medelst isärplockning av dörren och spjälning av den trasiga delen. Den har kört på i 15 år sedan den punktinsatsen från mig. Hög timpenning på den arbetsinsatsen…

2 gillningar

Diskmaskinens eko-program drog 0,84 kWh, att jämföra med normalprogrammets 1,03.
18% besparing.
Lätt värt.!

6 gillningar

57 öre vid ett elpris på 3 kr/kwh
Vill du testa vad värstingprogrammet tar?
Brukar finnas något typ 75 graders program.

Då fortsätter jag med eko mest och varma programmet två gånger per vecka! :raised_hands:

1 gillning

Japp.! Nu är intensivläget också mätt.

För att sammanfatta diskmaskinen:
Eko: 0,84kwh
Normal: 1,03 kWh
Intensiv: 1,36 kWh

3 gillningar

Diskar du en gång om dagen så sparar du 6 kWh i månaden, inte speciellt mycket.

Man vill att det ska bli rent också, mina erfarenheter säger att om man väljer eko-program så ökar risken för att det inte blir rent. Så jag har provat och sen gått tillbaka till normalprogrammet av det skälet.

Nämen, det stora konstaterandet är väl egentligen att diskmaskinens elförbrukning är försumbar för de flesta hushåll.

Tänker man strikt på elförbrukning så har man ju råd att diska om med ett och annat ekoprogram, med tanke på den procentuella besparingen… Tar man in det känslomässiga perspektivet av att öppna en körd diskmaskin och hitta matrester så är kostnaden hög, åtminstone för mej.
Jag tror dock att det är stor variation på ekoprogrammen. Vissa maskiner har gjort det så snålt att det är oanvändbart och på andra är det lika bra som normalprogrammet.
Med den maskinen jag har nu är ekoprogrammet bra nog för att göra rent…

2 gillningar

Jag kan tänka mig att vissa gjort programmen så snåla medvetet för att använda i marknadsföring, med vetskap om att programmen kanske är mer eller mindre värdelösa i praktiken. Har kunden väl köpt maskinen och sen provar och istället bara kör normalprogrammet fortsättningsvis som de allra flesta i praktiken gör, så har man inte förlorat något. Men det skiljer förstås mellan olika tillverkare.

2 gillningar

Om du kör med ättiksyra emellanåt håller du maskinen ren. Detta är vad jag har läst. Låter inte helt orimligt.

1 gillning

Ättikssprit är guld! Funkar även i sunkiga tvättmaskiner. Där kan man med fördel dränka in en trasa och köra ett kortprogram för fantastiska resultat.

1 gillning

Har testat det, men tycker den rena disken luktar ättika, så undviker det.

Men städar såklart filtret med ett par veckors mellanrum. Så bör inte vara ett större problem.

Jo, men det du missar är vad som händer när man öppnar dörren. Blir ett större luftombyte i en tom frys kontra full frys. Som medför att det går åt mer energi att kyla ner luften till frystemperatur igen.

1 gillning

Jag har provat. Ärligt talat märker jag ingen skillnad. Men det luktar inte ättika. Handlar väl om doseringen.