Villkor återköp elektronik

Hej!

Jag funderar på om någon av er är väl insatta i reglerna som gäller för återköp av t.ex. elektronik.
Min situation är följande:

Jag köpte en Nintendo Switch OLED på Mediamarkt 13/5-22 och när jag kommer hem upptäcker jag att det är en vanlig Switch i förpackningen (kartongen är korrekt och visar OLED).

Dagen efter åker jag tillbaka till butiken för byta ut mot rätt produkt men får då höra att jag inte får göra det iom att butiken behöver skicka tillbaka varan till Nintendos importansvariga i Bergsala.

Nu har det gått snart 2v och jag har fortfarande inte fått någon återkoppling från butiken trots återupprepade samtal med deras kundtjänst (mediamarkt lämnar inte ut nummer till butiken).
Kundtjänsten har pratat med butiken och hävdar att ansvariga på butiken har lovat att ringa men det har fortfarande inte hänt och nu börjar jag vara trött på hela situationen. Jag ligger ute med en hel del pengar och har dessutom ingen konsol att spela med. :confused:

Har jag rätt till ett återköp?

Tack på förhand :slight_smile:

2 gillningar

Detta är inte ditt problem. Har du inte fått rätt vara och felet inte är av ringa betydelse ska Mediamarkt lösa problemet. Inte Nintendo. Du har inte gjort någon affär med Nintendo.

Här måste du vara försiktig. Återköp är något man aldrig har rätt till. Däremot har du i vissa fall rätt att häva köpet. Jag kan inte se att du inte har rätt att häva köpet i detta fall.

Åk till butiken och stå på dig där du begär att häva köpet omgående. Med hänvisning till att de inte levererat den vara du betalat för utan en annan med stora skillnader från den vara du betalt för. Då ska du ha pengarna och Mediamarkt varan.

1 gillning

Har du inte öppet köp? Då behöver du inte ens motivera varför.

Om du hade öppet köp så är det inte att diskutera. Jag förutsatte att det inte fanns det (öppet köp är frivilligt från handlaren) p.g.a. strulet.

https://kundservice.mediamarkt.se/app/answers/detail/a_id/4667/~/Öppet-köp

Öppet köp är svagare, än en reklamation, ur ett konsumentskyddsperspektiv iom att öppet köp är något butiker själv väljer om de vill erbjuda. Reklamationsrätten kan de inte avtal bort och de första 6 månaderna har handlaren bevisbördan på sig

Numera är det alla fel som visar sig under två år efter köpet ska som utgångspunkt anses ligga på försäljarens ansvar…

2 gillningar

Plånboken tar upp nya reglerna i ett avsnitt.
Men som övriga varit inne på så håller jag med om att detta borde va en no brainer att du inte fått det du betalat för och att media markt ska lösa det direkt, alltså primärt ge dig den produkt du har betalat för eller pengarna tillbaka.

Tack för alla svar!

Jag lyckades tillslut få byta till rätt produkt samt förhandlade till mig reseersättning.

6 gillningar

Bra jobbat! Ny produkt var givet, tycker jag, men reseersättning var bra förhandlat.