Jag köpte en skrivare, Canon TS9550a, av 123ink (har handlat mycket där och det har alltid funkat bra).
När jag ska starta upp den för första gången kommer den inte långt utan stoppar direkt och ger ett felmeddelande, “Felkod 6004”.
Vid googling kan det vara pappersfel eller liknande men det finns inget papper i den.
Hur som helst. Efter kontakt med kundtjänst, har mailat film på när felmeddelande uppstår m.m. hänvisas jag till Canon och att de ska kolla på det och ge mig ett ärendenummer. Sen kan 123ink ta det vidare.
Ska jag verkligen behöva kontakta Canon? Jag har ett köpeavtal med det säljande bolaget och inte med Canon?
Vissa företag har det upplagt så mellan sig. Det handlar inte om formellt ansvar utan om ett praktiskt arrangemang.
Jag handlar en del på Amazon. Där har jag för vissa varumärken blivit hänvisad till ett formulär hos tillverkaren när jag anmält fel.
Någon gång kunde tillverkaren inte lösa frågan och gav mig ett färdigt svar att skicka tillbaka till Amazon. Det ledde till återbetalning. Jag har alltså inte några dåliga erfarenheter av den här modellen. Tillverkaren har ofta ganska bra service medan Amazon är ganska fyrkantiga.
Med vissa butiker behöver man vara plågsamt tydlig för att de ska göra rätt, eftersom de sätter det i system att hänvisa kunden till att göra saker som inte kostar dem själva något. Skriv/ring och var tydlig: “Jag vill reklamera den här produkten” eller “Jag vill utnyttja min 14 dagars ångerrätt” är bra exempel.
Butikerna är inte skyldiga att på eget initiativ göra saker som är kostsamma för dem, men de är skyldiga att tillgodose kundens rättigheter om denne ber om det. Ringer man kundtjänst och svamlar om att man har problem, då är det ju klart de hänvisar till något som är lättare för dem själva.
Din relation är med återförsäljaren. Vill du att återförsäljaren löser hanteringen med tillverkaren och är en mellanhand så är det bara att vara tydlig med att du inte vill ha något med tredje part i onödan.