Blivit pålurad garantin - vad göra?

Hej forumet,
Jag köpte en lite trevligare bil till familjen i slutet av november i fjol och bilsäljaren verkade reko. Han ville sälja en Solid-garanti till mig och jag tackade initialt nej. Säljaren hävdade att den s.k. ”large-garantin” nu täcker bl.a. radarn som används av farthållaren efter jag berättat att jag haft problem med garantin p.g.a. just denna för två år sen.

Efter mycket om och men kom vi överens om att jag skulle betala 7000kr för en ”large-garanti” som täcker bilen under två år. Tre dygn senare får jag hem en bekräftelse på en ”medium” eftersom bilen gått över 12000 mil och Solid berättar att radarn inte täcks av garantin oavsett nivå.
Direkt därpå hör jag av mig till säljaren som ber om ursäkt och ”självklart ska ordna detta”. Kort därpå börjar han ignorera mina samtal och svara kortfattat och ursäktande flera dagar senare på sms och vår meddelandekedja (monolog från min sida) har nu pågått i två månader.

Jag valde att kontakta konsumentvägledning i min ort som bekräftade att det gått fel till och att det är ett fall för ARN men att deras handläggningstid är 6+ månader. Jag har även meddelat säljaren att jag tröttnat på hans sätt och att jag kommer vända mig till ARN nästa vecka om han inte löser garantin med pengar åter.

Min oro är att ARN kommer lägga ner mitt ärende eftersom säljaren skrivit ”garanti 2 år” på köpekontraktet och alltså inte specificerat vilken nivå han sålt. Det framgår dock i vår meddelandekedja. Finns det något mer jag kan göra?

Tack och trevlig helg!

Fasen vad tråkigt!
Är det en bilfirma kanske säljaren har en chef som går att prata med? Eller om det är en större kedja kanske det finns någon centralt att kontakta?

1 gillning

Det är en firma med två ägare och inga anställda, tyvärr. Kollegan till säljaren hade inställningen att jag skulle bita i det sura äpplet och att det är lika bra att ha kvar garantin. För mig är självklart ett alternativ att behålla garantin men sättet retar mig.

Beivra fakturan skriftligen och bifoga konversationen som styrker din version. Betala inte försäkringen förrän nu är överens .

3 gillningar

Jag förstår inte vad du ens köpt, vad ingick i garantin? Det låter som han säljer luft genom att säga att radarn inte täcks av garanti. Den täcks iaf definitivt av reklamationsrätten.

Du har alltid reklamationsrätt på varor i 3 år.

3 gillningar

Går det att kontakta Solid och säga upp försäkringen? Med hemförsäkringar får man ju tillbaka det som är kvar av försäkringsperioden. DVS har det gått 2 av 24 månader borde du kunna få tillbaka 22/24-delar?

Att ställa frågan till dem låter i alla fall enkelt!

1 gillning

Kontakta solid försäkring och försök häva köpet där, hänvisa till att säljaren inte var ärlig eller att du missuppfattat vad du köpte. Det låter inte på frågan som att du provat den vägen. Även om säljaren dragit till med något bara för att få till avslut kan man hoppas och tro att solid försäkring är ett seriöst bolag som kan förstå situationen.

Som andra påpekar så har du ju garanti på köp från en bilhandlare vad som än säger. Börjar radarn strula utan att du gjort något (skadat bilen) är det ju svårt att hävda något annat än att det är ett ursprungsfel. Iallafall inom 6 mån då bevisbördan ligger på säljaren.

2 gillningar

Garantin betalades i samband med bilköpet. Jag valde att köpa large-garantin för att den skulle fungera som självriskeliminering på prylar jag tidigare haft problem med som försäkringsbolaget (If) inte kunde hjälpa mig med då.
Nu är ju problemet att säljaren både ljög om garantins omfattning samt vilken garantinivå jag faktiskt betalade för. Det finns alltså ingen faktura, utan bara ett köpekontrakt.

Säljarens kollega sa att det inte går och jag minns faktiskt inte om jag frågade Solid. Det ska jag göra. Tack!

1 gillning

Min förra bil hade problem med radarenheten som fixar den adaptiva farthållaren. Initialt fick jag en liknande garanti på köpet av handlaren och mitt försäkringsbolag (If) sa att de inte kan hjälpa till för att garantin ”ligger i vägen” och garantin täckte inte heller elektronik, vilket gjorde att bilhandlaren till slut gick med på att ta reparationskostnaden.
Detta va mitt argument och säljaren sa att garantin minsann täcker radarn och all annan elektronik nu. Jag gick med på det i stundens hetta och säljaren övertalade mig med rena lögner.

Ja, jag ska absolut testa det. Tack!
Jag har nästan uteslutande dålig erfarenhet av bilhandlare och förstår inte själv hur jag kunde gå med på något som jag borde vetat är ett fulsälj.

Solid/GarantiDirekt gick inte med på att häva köpet. Jag kontaktar ARN imorgon. Tack för era svar!

2 gillningar

Verkar vara riktiga lurendrejare du råkat ut för. Bestrid faktura och rådgör med ARN. Lycka till :+1:

Usch. Så dålig stil att köra med sådana taktiker som försäljare.

Enkel regel att komma ihåg: skriv aldrig under något utan att först ha granskat, funderat och vara införstådd med vad man skriver under. Världens största fientliga beteende för hetsiga säljare :stuck_out_tongue: .

“ge mig/skicka information så tittar jag på det och återkommer om jag är intresserad” - perfekt sätt att avsluta alla säljsamtal.

Ja, ni har alla rätt. Jag borde haft is i magen, framförallt med tanke på att jag redan duckat ett antal bilsäljare samma dag. Denna bilsäljare lockade med lägre ränta och mycket billigare pris på en uppsättning vinterdäck förutsatt att jag tog garantin och både han och Solid hävdar att de inte får någon kickback, vilket jag tror är ren skit.
Solid är förövrigt inte de som står för problematiken, utan det är säljaren på BilEnkelt. I övrigt en bil som jag är mycket nöjd med. Det får jag vara glad för ändå.

1 gillning

Nu är det anmält till ARN. För er som är intresserade av att se kommunikationen har jag även laddat upp en skärmdump utan att outa fullständigt namn eller telefonnummer.
Edit: Tack för era svar och förslagen jag fått. Det har hjälpt!

4 gillningar

Det hann gå en timme, därefter ringde säljarens kollega upp och erbjöd sig att de återbetalar mig hälften, låter garantin ligga kvar och samtidigt står för kostnaden om det uppstår några problem med det som den tidigare säljaren lovat, förutsatt att jag ändrar tillbaka min Google-recension till femstjärnig.
Jag har alltså precis utövat mitt allra första cancel culture-ärende.

1 gillning

Bra jobbat!

1 gillning

Hur känns det?