Köpte en bil för en tid sedan.
Är mycket nöjd med bilen men den leverades med, enligt mig, vissa fel. Jag tyckte att bilföretaget borde stå för dessa fel men det tycker inte de. Jag har åtgärdat felen själv och bilen fungerar bra.
Jag beskrev i en recension på bilföretagets hemsida hur jag upplevde affären och gav då ett lågt betyg.
Nu har jag blivit kontaktad per SMS av försäljaren som anser att min utsago är lögn och skriver: “försvinner inte recensionen kommer vi ta det vidare”.
Se ovan som exempel. Ljuger du så är det ingen höjdare, men att lämna en dålig recension mot ett företag som man upplever är dåligt kan knappast vara olagligt så länge man har belägg.
Tråkigt att du upplever att du har fått dålig service/kundbemötande.
Om det inte är superviktigt rent principiellt för dig så hade jag personligen tagit bort recensionen och gått vidare med livet. Hade inte pallat nojja över vad de menar med “ta det vidare”… Men det är jag det, kanske lite för konflikträdd
Förutsatt att du inte pekat ut en specifik säljare kan de försöka ta det vidare bäst de vill. Det kommer gå ungefär lika bra som det gick för F! att ta sig in i riksdagen. Fast sämre, för F! var var ju förhållandevis nära…
Jag vet inte om det skulle vara så farligt att peka ut enstaka personer, så länge det de anklagas för är något oskickligt agerande i tjänsten. Om det däremot handlar om att de skulle vara pedofiler, ryska spioner eller något liknande är det en annan sak.
Så länge du inte skrivit väldigt “färgglatt” och applicerat okvädesord etc så är det ju inget snack så länge du talar sanning. Bilskojare är ju ett släkte i sig också. Jag tror det är mycket snack och lite verkstad där.
Affären kan ha genomförts bra/mindre bra och bilen varit bra/mindre bra
Eller så var det både en dålig affär och en “shkiitbil” för att citera Rocky i Jönssonligan
Om så, lär väl inget slutat väl.
Men oroa dig inte om du inte gjort fel själv.
Info om nät recensioner ;
Det finns företag säljer bra recensioner på de största sidorna , ex 10 st 5 plus recensioner för 600kr st ihop med bättre profilering (har själv blivit kontaktad )
Kanske något för din bilförsäljare att anlita om man är på nivån att med hot hantera en missnöjd kund…
Läs och kolla om ni kan se vem som recenserade!! Oftast orimligt att Petter i tyskland recenserar Lerums kött&video
1 gillning
jakoberik
(There she goes, my beautiful world )
14
Ja, ofta är det ju en tolkningsfråga huruvida det rör sig om förtal och ingenting som avgörs förrän vederbörande dragit det tillräckligt långt. Men överlag kan det vara klokt att vara försiktig med att peka ut den specifika säljaren och istället rikta alla invektiv mot företaget istället. Helt riskfritt.
Kan de inte själva ta bort recension från sin egna hemsida?
Är “vi” återförsäljarna och “bilföretaget” biltillverkaren? Även då borde väl återförsäljaren ha den relationen med tillverkaren så att de kan be dem ta bort recensionen.
Vad är din oro exakt?
Har du köpt bil av Hedin/Bavaria/Bilia och är rädd för rättsliga åtgärder, eller har du köpt bil av Hassans begagnade BMWs och vattenpipor och är rädd för hembesök?
Jag hade lagt till sms konversationen, men jag hatar å andra sidan grisar som utnyttjar människor. Det går generellt inte att förtala organsiationer i Sverige fyi. Däremot kan ju sms:et vara olaga hot. Fråga vad “ta det vidare” betyder?