Förtal av företag

I tidningen står det om kopplingar mellan de kriminella gängen och företag inom vården.

Jag har nu stött på vad jag misstänker vara just ett sådant företag. Det rör sig om en aktör inom vården som gjort till sin affärsidé att lista barn i utsatta områden. Många föräldrar som inte kan svenska förstår inte hur samhället fungerar och listar inte sina barn. Genom att tvångslista dessa barn kan man enkelt få ihop finansiering för att driva verksamheter.

Jag har naturligtvis inga bevis men jag håller för sannolikt att det ligger något bakom det hela. Om vi tänker oss att jag skriver en artikel i lokaltidningen och pekar ut det aktuella företaget som kriminellt, vilka risker tar jag konkret då? Att jag kan få en bomb i min trappuppgång förstår jag. Det är ju närmast vardagsmat nuförtiden. Jag tänkte nu mer i form av att bli stämd eller liknande. Finns det några risker av sådant slag som jag borde tänka på?

Är det inte bättre att gå till polisen med dina misstankar?

1 gillning

Jag har anmält dem till regionen. Det är de som har tillsyn. Dock är det så i Sverige att de enkla möjligheterna att direkt stängs ner verksamheter av den här typen och snabbt och lätt döma deras ägare till fängelse och utvisning inte riktigt finns.

Istället blir det utdragna processer där de kriminella ska erbjudas olika chanser att rätta till ”misstaget”. Ska man kunna aktivt förstöra sådana här företags möjligheter att driva affärer behöver man berätta i media så att alla får veta vad det handlar om.

1 gillning

Det är skitsvårt att komma åt sk välfärdsbrottslighet. Kommunerna och regionernas upphandlingsavtal kan också vara så värdelöst utformade att man kan missköta sitt uppdrag nästan hur mycket som helst utan konsekvenser. Jag vet inte hur förtalsregler ser ut (kan man ens förtala ett företag?) men hoppas du kan outa dem!

Tips, skapa en Google recension?

Jag och många med mig hade jätteproblem med en VC i min stad. Ett par månader efter att jag skrev en väl beskrivande och saklig recension på Google, så stängdes vårdcentralen ner.

Kanske var en ren slump, men det är ett sätt att få ut information och jag tror inte VC ägarna kan ta bort inlägget.

Jag skulle nog annars kontaktat en lokal journalist, med lite koll på liknande scoops. :blush:

Du har en poäng här. Jag gjorde något liknande för några år sedan. Jag hade anmält min telefon till Nix-registret. Säljsamtal är något jag avskyr djupt. Ändå ringde en företrädare för företaget X till min mobiltelefon. Då lade jag upp en recension där jag påstod att företaget X var kopplat till ryska maffian. Senare fick jag inställsamma mejl från företagets VD med förfrågan om jag kunde ta bort det där. Det fungerade uppenbarligen. Inte tog jag bort något heller.

2 gillningar

Kanske något för Aschberg 200 sekunder Aftonbladet? Du kan tipsa dem.

Kanske anmäla till Ekobrottsmyndigheten?

2 gillningar

Du kan inte förtala företag i Sverige. Skriv vad det är som händer men undvik att nämna personerna bakom. Om du ska nämna personerna så måste du vara mycket mer försiktig.

2 gillningar

Du ska normalt sett inte kunna dömas till förtal mot ett företag.

Uppdrag granskning eller kalla fakta kan ju också vara en väg?

1 gillning

Det är inget av nationellt intresse direkt.

Dom kanske inte är ensamma om att köra med denna taktik?

Jag skulle iallafall behöva något mer exempel.

Låt myndigheterna sköta detta, nu har de ju äntligen satt fart.
Vill du så kan du lämna ett anonymt tips till polisen, varse du har rätt eller inte.

Att låta en lokal journalist sköta om det hela tycker jag var ett bra tips. Det har jag också gjort tidigare med gott resultat. Då var frågan dock av mer positiv karaktär. Att lokaltidningen lyckades få Finansborgarrådet i Stockholm uttala sig på ambitiöst sätt om ”min lilla fråga” var både roligt och uppenbarligen effektivt. Det kom en artikel 2 när ”frågan löst sig” lite senare.

2 gillningar

Kolla med Riks ev annan alternativ media!

Varför skulle jag gynna dem? Det är ju Abdullah och Fatima som behöver nås av informationen.
De tittar nog inte på Riks. Om inte annat kan nog deras imam svenska och det kan ju räcka.

1 gillning

Nu har jag fått mejl från lokaltidningen. Det här blir säkert en bra artikel i slutänden.

4 gillningar