Grannen har tagit utdelning som inte syns, är det möjligt?

Har av ren nyfikenhet kollat upp vad grannarna tjänar på Ratsit. En av grannarna har ett eget holdingbolag (ingen verksamhet, bara förvaltning av värdepapper). Han äger 100% av bolaget.

Från holdigbolagets årsredovisningar kan man se att han under de sista 5 åren har plockat ut >20 mkr som utdelning från bolaget. Eftersom han är ensam aktieägare måste ju dessa utdelningar gå till honom själv.

Det underliga är att på hans inkomstuppgifter (som privatperson) från Skatteverket så finns inga matchade inflöden. Han har bara “normal” inkomst från både tjänst och kapital under samtliga dessa 5 år.

Utdelning beskattas ju normalt med 30% som alla annan inkomst av kapital. För fåmansbolag kan man ta ut utdelning upp till ett visst belopp till 20% skatt, utdelning däröver skattas som inkomst av tjänst. Sedan finns så klart specialfallet med trädabolag där man kan ta ut utdelning till 25% skatt om bolaget är vilande och legat i träda i 5 år (5:25-reglerna). Men oavsett skattesats ska ju inkomsten av utdelning synas i inkomstuppgifterna hos Skatteverket.

Privatpersonen som får utdelningen är så klart skyldig att rapportera den. Men även bolaget som ger utdelningen har skyldighet att rapportera kontrolluppgifter till Skatteverket (blankett KU31).

Har jag missat något här, eller tänker jag rätt? Är intresserad dels av ren nyfikenhet, dels då jag själv har ett exakt likadant holdingbolagsupplägg (och finns det ett kryphål som gör utdelningarna helt skattefria så vore det fint att veta om det).

3 gillningar

Kanske äger han aktierna indirekt via ett annat bolag dit utdelningen går?

Finns inga lagliga sätt plocka ut de utan någon form av beskattning. Fanns det sånt som dessutom vore enkelt/riskfritt/oproblematiskt hade det varit känt och ”alla” hade gjort så.

2 gillningar

Utdelning i fåmansbolag beskattas normalt inte med 30%. Man tar schablonen eller baserat på löneutrymme med låg beskattning, 20%. Sedan beskattas det som inkomst upp till en gräns på 90 basbelopp (6.9m), varefter det resterande kan tas ut med 30%. Du behöver alltså ut närmare 7m med mkt hög beskattning innan du kan ta ut resterande för 30%, på årsbasis. Skall man ta ut över låg beskattningen gör man normalt detta på ett bräde/år med höga belopp (typ 20m) för att få ner beskattningen till en rimlig nivå om man nu inte vill sätta bolaget i träda

1 gillning

(Innan det uppstår fler avundsjuka grannar vill jag bara tillägga att all vinst beskattas med drygt 20% i bolaget innan någon utdelning kan ske. Sedan beskattas det hele en andra gång i anslutning till utdelning vilket är det Guggen skriver om)

4 gillningar

Jag är med på skattereglerna. Men oavsett vilken skatt jag betalar så måste ju en utdelning på säg 1 mkr alltid dyka upp som ”inkomst av kapital” hos personen som fått utdelningen.

Det måste ju vara världens enklaste kontroll för Skatteverket att göra att dubbelkolla så att alla ägare av fåmansbolag verkligen tar upp all utdelning i deras privata deklarationer.

Om du tror att något är fel så är det ju rimligt att lämna ett anonymt tips till SKV.

Kolla först så han inte äger nåt annat bolag som tagit utdelningen samt att han verkligen är ägare

Nej, det finns det inte.

Gissningsvis har det gått till ett annat bolag. Jag får också ibland dessa frågor, särskilt när jag för något år sedan satte upp mitt HoldCo, då trodde plötsligt många att jag tagit ut massa pengar, men det hade jag inte. Jag hade bara flyttat dem inom en koncern. Vågar slå vad rätt mycket om att detta är det som skett.

2 gillningar

Hade det inte varit bättre (och trevligare) att prata med grannen över en bit mat/dryck istället för att gräva i hans situation och sedan be oss spekulera? :upside_down_face: Just sayin’

5 gillningar

Min tanke också, men jag vågade inte skriva det. :see_no_evil:

1 gillning

Användarstatistiken hos Ratsit antyder att inte hela Sveriges befolkning sitter uppe på samma ädla piedestal som du uppenbarligen gör. Just sayin….

1 gillning

Jag menade bara att du nog hade fått ett mycket bättre svar om du gått till källan istället för att spekulera med oss.

Jag vet att den typer av sajter som säljer personlig information är populära hos en del av befolkningen.

Sen fick vi förvisso ett tips i en annan tråd hur man kan ta bort sin information från dem vilket ju är bra mht ens integritet vis a vis just den ovan nämnda delen av befolkningen. Sen kan man tycka det är märkligt att de kan lägga upp det utan ens tillstånd så man själv för lägga tid på att ta bort den.

Jag har själv ett bolag och det finns mig veterligen ingen ”lucka” i lagen utan man får beskatta utdelningen helt enkelt :man_shrugging:

Det är inte detta som döljer uppgifterna?

1 gillning