Undvika att hamna på "tjänar mest i din stad" listorna?

Raderat av användare

1 gillning

Med FIRE försvinner inkomst av tjänst.

4 gillningar

Raderat av användare

Allt som visas som inkomst av kapital i taxeringskalendern kommer dom räkna med mest troligt.
Du får nog be om skyddad identitet om du vill undkomma detta!

Ingenting är hemligt i Sverige.

1 gillning

Raderat av användare

Har inte provat själv, men KF borde väl fungera i detta syfte då det inte är du som äger värdepappren och ska betala skatten utan försäkringsbolaget?

Raderat av användare

Inkomst av kapital på ISK är förhållandevis låg.

Tyvärr är kapitalförsäkring det enda sättet mig veterligen.

1 gillning

Avundsjuka grannar är väl en sak, men man kan väl ha andra anledningar till att man inte vill skylta med inkomsterna i tidningarna.
Här (i Finland) la de till för ett antal år sedan en möjlighet att blockera att dessa uppgifter från skatteverket går ut till media om man har “personliga speciella skäl till det”.

1 gillning

Raderat av användare

Raderat av användare

5 gillningar

Har hamnat på en sådan lista pga hög inkomst ett specifikt år.
Då jag såg det som en enstaka händelse har jag inte försökt dölja sådant framöver, men det var inte kul att bli utpekad. Folk jag inte kände påpekade att de sett mig på listan och visste vad jag hade i lön.
Gillar inte att sådant kommer ut i tidningar.

3 gillningar

Jo, har funderat på just det med. Har dock inte orkat försöka få bort mitt namn från listorna, hoppas på att det faktum att vi ser ut som “fattiglapparna” på den här gatan utåt sett får tjyvarna att inse att vi inte har något större av värde att stjäla här hemma.

Kan du inte starta ett bolag som jobbar med aktieförvaltning och enbart få utdelning från bolaget? Eller är det summorna du vill ha ut som är problemet?

Raderat av användare

1 gillning

Du kan nog vara rätt säker på att journalister på en lokalblaska varken kan eller orkar räkna på ditt kapital baserat på en schablonbeskattad ISK. Men om det stör dig så lägg en del pengar i KF istället. Så blir det väldigt väldigt svårt.

I övrigt spelar det mindre roll vad tidningar orkar publicera. Allt är offentlig information och sökbar för allehanda tjyvar.

I min hemstad brukar dessa listor toppas av småföretagare som råkat göra en stor engångshändelse, t ex avyttrat sitt livsverk för tresiffrigt antal miljoner.

Den som sålt en dyr fastighet eller sitt företag riskerar att hamna i ljuset även om affären är av engångskaraktär. I det fallet funkar nog inte kapitalförsäkring eftersom pengarna har studsat på individen först.

I Sverige maskas pedofiler och våldsverkare samtidigt som entreprenörer och höginkomsttagare hängs ut. Helt sjukt är det. Jag har de senaste åren av olika anledningar varit tvungen att ta ut en del lön och bor i en mindre ort. Ser inte bra ut. Nästa år skall jag minimera löneuttaget.

10 gillningar

Själv brukar jag inte läsa lokaltidningar då de kostar pengar och bryr mig inte alls om den årliga utspelet vem är rikast i stan :person_tipping_hand: .

2 gillningar