Nej, men det är nog inte skvallrande Svenssons som TS är orolig för, utan de som letar efter lämpliga offer att göra inbrott hos.
Gör folk så?! Okey att man är nyfiken och kanske kollar upp. Men det är ju något man gör i tysthet och knappast konfronterar personen med. Hade skämts ihjäl om det kom fram att jag kollat upp någon…
Mja, att någon kommer och kommenterar om det på det viset känns väl lite olustigt kanske.
Däremot har jag kollat upp ett par personer på en arbetsplats där jag blev erbjuden anställning under tiden jag va där som konsult för att se vilket lönespann som kunde tänkas vara rimligt för mig att begära.
Kändes lite olustigt att fråga alla som jobbade där vad dom hade i lön så det fick bli den andra vägen…
Jag hade jobbat där i något år så jag hade lärt känna personerna ganska väl, det va ett litet tight gäng jag jobbade med så dök frågan upp om jag skulle ta en anställning och vad jag tänkt begära i lön, så jag påpekade faktiskt lite tyst och nästan så jag skämdes, att jag kollat upp alla (4) jag jobbade med för att jag hade inte den blekaste om vad som va rimligt. Dom sa att det va helt ok och att dom hade gjort samma sak i min sits. Sen va dom väldigt öppna med det och hade inga problem att diskutera sina löner emellan varandra.
Det finns ju helt klart olika anledningar att kolla upp folk, jag gjorde det inte av nyfikenhet av hur deras privatekonomi ser ut, det skiter jag fullständigt i. Däremot är det ju ett “måste” för att veta att man själv inte begär för lite och blir underbetald gentemot sina kollegor!
Du är snål?
Flytta till Danderyd
Om det är en engångsgrej. Folkbokför dig hos en kompis/släkting i Sthlm, Gbg eller annan tillräckligt stor stad till saken är ur världen? Kan dock finnas vissa praktiska problem om du har barn som går i förskola/skola t.ex.
Edit: Glöm detta. Olagligt sedan 2018.
Det är direkt olagligt och inget man ska rekommendera folk till
Jaså? Då är det givetvis en dålig idé.
Hur kan man få tag i dessa listor om man är nyfiken?
Stämmer! Det är upp till två års fängelse i straffskalan för folkbokföringsbrott, så det finnas anledning att tänka till innan man släpper loss kreativiteten.
Om det är en specifik tidning, kan man be om att inte bli uthängd? Men det kanske tappas bort
Exakt, skriv er i en kommun där ni försvinner i mängden. Man kan alltid bo inneboende i någons kryddskåp. Fungerar iaf om man inte har barn, då blir det lite annat att ta hänsyn till.
Om du är orolig att det ska dyka upp på Google vid en googling på ditt namn kan du nyttja den lagliga rätten att bli glömd. Google brukar hantera dessa ärenden snabbt. Här finns mer info och länk till webbformuläret för att ansöka:
Ratsit har listor för den intresserade som man kan köpa per postnummer… (de vill sälja det via bloggen en gång, det är därför jag vet)
Taxeringskalendern går ju också beställa i katalogform, har ju funnits i evigheter.
Där hamnade man då nan gick småskola, pga att föräldranas förmögenheter sambeskatrades och kom dom upp i nivån för förmögenhetsskatt kom även barnets pengar med i redovisningen.
Kunde bli lite snack på skolan då den kom ut.
Oftast var det vanliga löntagare som habade där
Egenföretagarna klarade sig bättre av nån anledning
Gammal tråd, men gör ett försök:
Jag har ett bolag som ligger i träda. När jag avvecklar bolaget kommer jag att få en större summa pengar. Kommer detta att räknas som taxerad inkomst och alltså leda till att jag hamnar på de här listorna i tidningen…?
Nej, det är en kapitalinkomst du kommer få och således inget tidningarna brukar skriva om
Tack! Har försökt hitta vad det skulle räknas om.