Fördelar med att inkomstuppgifter är offentliga?

Om jag har förstått det rätt är vissa inkomster offentliga. Men jag funderar på hur hälsosamt det egentligen är att söka upp någons inkomst? Har ni intresse av av att veta vad era anhöriga/bekanta/kollegor tjänar?

Det finns ju mycket som inte framgår — exempelvis om personen har extrauppdrag som styrelsearbete eller helgjobb, eller hur mycket övertid eller resor de gör. Dessutom syns väl inte saker som löneväxling? Så även om siffrorna är offentliga är det kanske svårt att få en rättvis helhetsbild ändå.

2 gillningar

Nej. Inte ens när jag jobbade, är väl i princip endast då det kan vara bra att veta. Vid löneförhandlingar. Men går väl kolla med ens fack också.

Efter 20 års löneförhandling kan jag konstatera att det som vägt tyngst för min löneutveckling har varit när att se vad andra tjänar vilket fått mig att söka nytt jobb…

En gång har jag då fått ett ännu högre moterbjudande från arbetsplatsen jag skulle byta ifrån, som då kunde höjja min grundlön med 30%, för samma jobb.

3 gillningar

Vad vill du ha informationen till? Den säger ju precis det den säger, vilken inkomst man deklarerade, vilket inte är samma sak som ens fasta lön.

Bara om det är relevant i en löneförhandling för att se vad folk med samma erfarenhet/ansvar tjänar.

Absolut! Har alltid använt det inför löneförhandling. I offentlig sektor finns ett ännu bättre trick som jag hoppas att alla offentliganställda använder sig av: begär ut lönelistorna. Det är offentlig handling. Jag brukar speca vilka roller jag är intresserad av och även jämföra med likvärdiga myndigheter. Bara att mejla myndighetens registrator så brukar man få svar samma dag.

Ofta maskar de namnen men om du ändå vill ha namnen så kan du begära att få det sekretessprövat.

4 gillningar

Iom nya EU lagstiftningen kommer detta tämligen snart gälla alla jobb även inom privat.

4 gillningar

Ställer en motfråga:
Vad är fördelen om de skulle vara hemliga? Alla vet redan om du tjänar bra baserat på var du bor, vad du har på dig, vilken bil du kör, dina semestrar etc.

I mina ögon öppnar det upp för all sorts mygleri från arbetsgivare om det hemlighålls då de kan blåljuga inför en lönerevision och påstå att “ingen tjänar minsan de summorna på denna avdelning” när det egentligen är flera stycken som gör det.

Du som arbetatagare har då inget annat sätt att kolla detta förutom att fråga dina kollegor face to face vilket sätter en hel del personer i kläm/ger inte samma förutsättningar då det finns extremt många som inte skulle våga ställa en sådan “laddad” fråga till en kollega då vi tyvärr har en hemlighetskultur över lön i Sverige.

2 gillningar

Det är så klart viktigt för finansinstituten att veta och det smörjer helt enkelt systemet, det vill säga, det är en parameter i utlåning.

Jag ser inte riktigt problemet med det. Man kan så klart hävda att det gör ett enklare för kriminella att till exempel hitta kidnappnings offer. Samtidigt kan ju de personer som har mycket pengar i princip har noll i inkomst samtidigt som de äger stora delar av exempelvis ett börsnoterat företag och den informationen måste ändå vara offentlig på grund av insiderhandel och så vidare

Alltid när jag bytar jobb eller förhandlar så kollar jag vad kollegorna tjänar så jag inte blir underbetald.

2 gillningar

Jag jobbar mycket (extra uppdrag m.m) och tycker ibland att det är jobbigt när vissa (tänk bekanta/familj) ser vad jag tjänar.

Önskar att jag tänkt lite mer på lön när jag bytt jobb, har ingen aning alls hur jag ligger jämfört med andra.

Detta tycker jag är väldigt bra, här ser man vad någon har för månadslön och det känns rättvist. Skulle tex någon av mina kollegor titta på mig skulle det bli väldigt missvisande.

1 gillning

Av vilken anledning tycker du det är jobbigt? De kan ju dra en informerad gissning av vad du ungefär tjänar baserat på levnadsstandard etc oavsett om de vet den exakta siffran eller ej?

1 gillning

Det är bara arbetsgivaren som tjänar på att de anställda inte har informationen.

3 gillningar

Fördelen för de kriminella är att det är lätt att söka upp dem som har det bra ställt. Inte bara lön utan tillgångar finns på nätet. Ibland även i Aftonbladet
Helt ointressant för oss vanliga, men myndigheterna serverar detta på silverfat till de som vill dra nytta av informationen. Sverige är galet

Utveckla gärna det om att tillgångar finns på nätet. Information om förmögenhet finns inte tillgänglig vad jag vet. Däremot info om vilka fastigheter du äger.

Jag har svårt att se någon korrelation mellan offentliga lönelistor och en ökad risk för kidnappningar eller liknande. Den som är ute efter att kidnappa någon hittar troligen sina offer ändå, med eller utan tillgång till taxerade inkomster. De flesta svenska städer har väl välbärgade områden där signalvärdet är uppenbart även utan inkomstuppgifter.

Med det sagt beställde jag Ratsit-katalogen förra veckan. :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

1 gillning