Det skiljer ca 5k i månaden mellan databaserna. Svenskt näringsliv får inrapporterat via löneansvarig medan SACOs är enkätform. Rollerna stämmer inte riktigt överens i databaserna vilket kan ge upphov till en viss skillnad, särskilt med min roll. Samtidigt
har svenskt näringsliv intresse av att hålla ned löner medan SACO och facken vill höja.
Vad som står i en ”databas” är ju rätt ointressant om du inte är nöjd med lönen.
Är du beredd att gå ifall du inte får den lön som du begär? Sök annat jobb och se om du får den lönen på annat håll!
Sant. Jämför jag med gamla kursare i grannstaden så ligger vi generellt sett lågt här.
Inte i det här fallet eftersom jag kommer bli delägare i företaget om jag inte gör bort mig totalt det närmsta året.
Generellt har jag upplevt att den typen av databaser som olika fackliga organisationer använder är lite av en glädjekalkyl. Det skiljer sig mycket mellan bolag och geografisk placering.
Men som sagts ovan skit i statistiken och säg vad du tycker är rimligt (eller lite mer) och försök hitta en kompromiss, går ofta att få mer än vad som sägs om de verkligen vill ha dig.
Vad kul! Blir du delägare som ett slags kompensation eller köper du din andel till marknadspris? Arbetar de andra ägarna också i verksamheten? Har du någon inblick i deras lönenivå?
Som du märker flyttar jag fokus till det som spelar roll i den enskilda situationen. Statistik är ju en sak och väldigt värdefullt att ta med sig, men ingen är genomsnittlig.
Du har fel fokus. Från uppgifter i en databas ser man ett medeltal av vad folk tjänar. Somliga tjänar mer, andra mindre.
Det intressanta för företaget är inte vad som står i en databas som gjorts av Facket. Det intressanta är, vad DU och ingen ingen annan kan tillföra företaget.
Argumenterar man för en högre lön är det ett svaghetstecken att referera till vad andra tjänar. Det är dina kvalifikationer och inget annat som ger dig rätt lön.
Du verkar ju vara på god väg redan? ![]()
Men seriöst att vara delägare kan betyda väldigt mycket, allt från inte ett skit till att få härlig bonus varje år.
Ja, men samtidigt vill de flesta bolag ha löner som lockar folk.
Varken SN eller SACO skulle fuska med siffrorna.
Däremot skulle du kunna kolla vad som ingår i siffrorna om det är intressant.
SN kanske anger grundlön medans SACO anger grundlön plus rörlig lön / bonus plus lunchkuponger?
Men som andra redan skrivit, statistik är inte det viktigaste.
När det gäller lönepolitik är det centrala inom de flesta organisationer att hålla en viss struktur internt. Extern statistik används som referenspunkt så att man inte ska ligga alldeles fel. Om ni ligger lågt så är det sannolikt något som gäller hela företaget. Att chefen skulle höja bara dig på grund av någon extern statistik verkar konstigt. Om han skulle höja dig så vore det ju i första hand på grund av din prestation. Skulle han säga ok till statistiken vore det logiska att höja allas löner.
Som gammal facklig lokal styrelsemedlem så är min bild att fackets statistik är lite mer glädjesiffror. Folk lägger gärna in saker som OB, Övertid, bonus mm i sin lön när de rapporterar till facket. Facket kan ju inte kontrollera sanningshalten i vad deras medlemmar rapporter in.
Samma sak var det nog när vi skulle rapporter vår lön i Rikatillsammans att en och annan av misstag/avsiktligen lade in övertid, OB, bonusar, olika sorters löneförmåner för att få det att se bättre ut
Sv Näringslivs statistik går ju att verifiera. Dock gissar jag att de bara har grundlön o inte OB, övertid, bonus mm, så därför blir det lite som att jämföra äpplen med päron
Det du kan göra är att köpa Ratsit-katalogen, titta på vad de personer i företaget tjänar och jämföra det med Svenskt näringsliv och SACO.
Nu håller jag ju med föregående talare att lön skall sättat i relation till roll och prestation i företaget.
Kopplat till din frågeställning så tycker jag att mitt förslag ger dig bäst svar. Du får svart på vitt lönenivåerna i företaget och kan sedan jämföra vilken databas som ligger närmast Ert företags lönenivåer.
Mvh,
Ratsit katalogen inkluderar ju avdrag för föräldraledighet, VAB, annan frånvaro, löneväxling plus övertid, bonus, OB, semestertillägg, löneförmåner, inkomst från annan arbetsgivare.
Om det är så stor skillnad så brukar det vara olika urval. T ex om den ena sidan bara tittar på offentlig sektor och den andra bara jämför med privat sektor.
Inköp till marknadspris. Ja, alla delägare sitter i huset. De tar ut maximal lön för skatt på 3:12 utdelning.
Jag håller helt med dig men vår situation är lite annorlunda. Vi har haft lite problem att behålla folk och lönen är en del av det så det behövs ett generellt lönelyft på vår avdelning för att bli konkurrenskraftiga. Då är det högst relevant att veta hur marknaden ser ut.
Tänker att inrapporterad lön kan ge ett högre belopp än grundlön, då folk säkert räknar in ev övertid, bonus etc
Klart det är relevant som en av många datapunkter i din egen löneförhandling.
Men man måste förstå att fackens databaser är ungefär lika värdefulla som att spå i kaffesump.
Det bästa du kan göra är att göra en snabbkoll på Ratsit på personer som du vet har liknande tjänster, justera för vad du anser är ditt rimliga bidrag till verksamheten och ta det därifrån.
Att låta lönediskussionen ta avstamp i “men facket säger” eller “andra tjänar såhär” är ett recept på dödläge.
De kanske inte gör det men visst kan de kontrollera siffrorna? När jag var lokalombud fick jag listor med alla medlemmars lön och om alla lokalombud i samma geografiska område jämför bör de kunna se om statistiken verkar stämma. Det blir inte exakt eftersom de inte kan se vilka som har rapporterat in sina siffror men ett ganska korrekt riktmärke borde de kunna få.