På de ställen där jag varit fackligt aktiv så har vi inte delat vår info med ngn annat facklig klubb inom samma geografi.
Både på individ-nivå samt på grupp gissar jag att det är förbjudet att dela med sig till annan fack-klubb. Löner per anställd på resp företag är ju en företagshemlighet. Gissar att den lokala fack-klubben bryter mot lojalitetskravet mot företaget om man delar denna info med annan klubb (både inom företaget samt utom företaget)
Dessutom bör ju lönerna för tjänstemän dessutom klassificeras utifrån vilket yrke hen har för att kunna få ngt meningsfullt av att dela med sig. Problemet med tjm-yrken som har litet urval är att infon knappast längre är anonym (ex minst 5personer)
Så i teorin kanske det går som Du föreslår att de lokala fackklubbarna inom samma geografi delar med sig MEN tvivlar starkt på ett det är lagligt.
Som lokalombud på en skola fick jag i samband med lönerevisionen (?) tillgång till alla löner inom vårat skolområde. Om de “högre upp” inom facket kunde se mera vet jag inte men jag skulle tro det för att de ska kunna se om det blir skillnader som arbetsgivaren behöver kunna förklara.
Vet inte hur eran lönestatistik ser ut men när jag tittar på våran är den uppdelad utifrån yrke så man kan jämföra sin egna lön med andras.
Ja det förklarar en hel del. Där är väl alla löner offentliga, eller? I det privata är lönerna en företagshemlighet som bara får delges till några få berörda (bl a lokalt fackligt förtroende valda), oftast i enlighet med kollektivavtal