…………………………………dddddddddd
Ta bort
Jag hade vid lämpligt tillfälle nämnt att jag är intresserad av nästa steg och att du är i andra rekryteringsprocesser.
Den naturliga frågan kring vad nästa steg är kan tex besvaras som att lönen motsvarar inte min insats eller att du vill ta mer ansvar så att lönen ökar. För en medarbetare som är ödmjuk i sin begäran, presterar väl, passar in i teamet samt ligger lite fel i lön hade jag utan problem justerat. Jag hade inte ”köpt kvar” någon.
Det absolut bästa sättet är att ha ett annat erbjudande på bordet och meddela befintlig arbetsgivare vad som krävs för att du ska stanna kvar. Men du får då också vara beredd på att byta jobb.
Klart man ska ha rätt lön för det man gör.
Med 27k efter skatt verkar du redan ha en lön som inte är långt ifrån medianlönen och det redan efter ett år efter examen. Bra jobbat!
Om du efter ett år anser dig vara mellan junior och senior, var är du om 1-2 år? Senior? Tänk på att en karriär är uppåt 40 år lång.
Att sikta på medianlön eller högre snabbt är bra, men glöm inte att ha lite perspektiv.
Att blanda in skenande priser / inflation lär inte hjälpa i en löneförhandling. Du har 27k efter skatt och medianlönen i Sverige är 31k före skatt. Du ska kunna klara dig på din lön som du har nu.
Vill du ha högre lön får du ha andra argument kring prestation etc.
Vad säger ditt avtal, ska ni inte ha en lönerevision under 2022?
- Du bör inte använda hög hyra och låg sparkvot som argument för högre lön
- Låter lite bortskämt med att du inte ens kan spara 10k i månaden. Finns många som inte kan spara nära hälften.
- Kolla upp lönestatistik för dig. Saco har bra data där du kan sortera på utbildning, examensår och annat. Som ny blir det lite fel att jämföra sig med alla med samma utbildning/roll. Har ditt företag lönestatistik tillochmed?
- 35000 låter som en normal ingångslön för civilingenjör.
- Jag hade ganska snabb löneutveckling i början och stannade 3 år på min första arbetsgivare. Gick från 32 till 39 under dessa år innan jag bytte jobb och gick upp ytterligare några tusen. Nu ligger jag väldigt högt i statistiken så att byta jobb kan absolut hjälpa.
- Hur trivs du på jobbet? Hur är utvecklingskurvan? Kommer du kunna byta jobb och prestera från start eller kommer du behöva sitta och bli coachad? Jag såg min första tid i karriären mycket som skola och att försöka lära mig. Tror det hjälpt när jag sökt andra jobb, att jag kan prestera även någon annanstans och jobba självständigt.
- Bra driv, lycka till med lönen och/eller jobbyte
jag hade kanske tipsat dig att lugna ner dig lite. Jag känner igen mig mycket i det du säger - det är lätt att tro lite mycket om sig själv kanske, och det är jättetråkigt att känna att man stannat av och trampar vatten.
Och att tillägga…
Att “inte få ihop sin ekonomi” och “kan inte ens spara 10k/månad” blir jag nästan lite arg över att läsa. Det är inte i närheten av att “inte få ihop sin ekonomi”. Nej, du kanske inte jättelätt sparar ihop till en kontantinsats - trist, liksom. Tänker direkt på Chandler Bing: “My wallet’s too small for my fifties, and my diamond shoes are too tight!”
Håller i stort med de andra men måste ändå fråga vilken sorts konsult du är? Har du fast anställning på konsultfirman med lön oavsett om du har uppdrag? Eller är det provisionsbaserad lön, eller kanske till och med att du är underkonsult? Om du har fast lön så hade jag inte förväntat mig mer än en normal ingångslön. Verkar konstigt att du skulle ha seniora uppgifter efter så kort tid, speciellt som konsult. Vilka uppgifter utför du som du inte hade förväntat dig från någon med liknande befattning? Sköter du själv säljet med uppdragsgivarna?
Om jag läser detta rätt så har du jobbat typ 1-2 år inom ditt område. Så länge du inte är ett underbarn eller du jobbar inom ett väldigt simpelt område så tvivlar jag på att du är något annat än junior. (Om jag ska vara lite hård.)
När jag tänker på det, inom vilka områden kan man vara en analytiker som är så simpla att man hinner bli senior på något år? Inom mitt yrke så är jag nyligen senior inom vissa delar men junior i andra, och jag har snart jobbat i 8 år.
Detta kan ibland slå fel. Om du trots allt väljer att stanna kvar där du är så kan det påverka karriären, till exempel bli svårare att få ansvarsuppgifter. Flera av mina närmsta chefer har sagt att jag inte bör tala om ifall jag söker annat förrän jag har ett påskrivet kontrakt (ja, jag har haft väldigt förtroliga samtal med mina chefer
). Nu har jag framförallt varit anställd på produktbolag så det är möjligt att dynamiken är annorlunda på konsultbolagen.
Hej,
Fråga facket om det finns en lokal fackklubb och du är medlem. De har ofta statistik på hur det ser ut för folk i just din roll och på just ditt företag. Detta är sannolikt en av anledningarna till att fackligt anslutna tjänstemän ofta har 1-3 % bättre lön än icke fackligt anslutna - man får tillgång till statistik inför och extra hjälp under lönerevisionerna.
Mvh
Fredrik
Finns det trovärdig statistik på detta?
Jag undrar eftersom 100% av mina bekanta aldrig skulle drömma om att gå med i facket. De är alldeles för upptagna med att göra framgångsrika karriärer och tjäna väldigt mycket mer än medel. ![]()
Intressant. Jag föredrar transparens inom mina team och uppmuntrar medarbetarna att vara ärliga med hur deras karriärplaner ser ut. Bara för att man söker andra jobb så betyder inte det att jag förutsätter att deras lojalitet har minskat.
Jag hade blivit besviken och utvärderat mitt ledarskap om någon i mitt team inte vågat vara ärlig med hur dom ser på sin arbetssituation.
Edit: jag jobbar också inom produkt och tech.
En dubbelkoll bara: jämför du rätt? Du säger att du har 27k efter skatt vilket blir ca 35k före skatt och att medianen är 42k. Lönestatistik rapporteras alltid före skatt. Så du ligger inte 15k efter medianen, du ligger 7k efter.
Absolut, men just att man söker andra jobb var det som kunde blockera karriären. Sen utgår nog alla bra chefer från att alla alltid kan söka nytt. Prata om arbetssituation kan man göra utan att konkret säga att man söker annat. Det är bara den risken jag menar.
Hej,
Ja, när jag var fackligt aktiv hade vi statistik på detta som var solklar. På min arbetsplats då, som var en av de större privata Life Science arbetsplatserna i Sverige, delade arbetsgivaren statistiken (dvs de individuella lönerna) med oss i lönerevisionsgruppen.
Jag har också av ideologiska skäl undvikit facket från tid till annan under min karriär, och är inte medlem just nu. Läkarförbundet kommer dock med en hel del extra värden förutom de traditionella fackliga, när man är aktiv läkare i Sverige, så jag var med där under ngt decennium.
Mvh
F
Ok. Har du någon objektiv statistik som inte tagits fram av en fackförening?
Vidare skulle jag som arbetsgivarrepresentant passa mig jäkligt noga för att särbehandla fackligt anslutna och icke fackligt anslutna i lönesättningen. Det känns som en riktigt usel väg faktiskt. Även om det är ett populärt säljargument för fackklubbarna…
Lönerevisionsgrupper ska få data från HR och inte facket.
De arbetsplatser jag varit på ger inte chefer tillgång till om deras anställda är medlemmar fackligt eller inte såvida det inte är avtalat att man måste få en minsta höjning på X kr varje år. Likt Union har eller har haft tidigare.
Hej,
Jag kan naturligtvis inte dela statistiken eftersom den var konfidentiell. Jag har den dessutom inte kvar längre. Däremot har jag själv varit med och räknat ut den baserat på lönedata, så jag vet med säkerhet att det inte var ngt bluff och båg. Det kan vara annorlunda på andra arbetsplatser, naturligtvis.
Det många inte förstår är att vid lönerevisionen så förhandlar fackklubbarna med arbetsgivaren om lönepåslaget för varje enskild medlem. Facket på min arbetsplats såg till att avtalet alltid följdes rill punkt och pricka för medlemmarna, dvs de fick aldrig mindre än avtal. Man såg också till att om det fanns starka skäl, tex misstanke om diskriminering av ngn medlem så höjdes deras löner kraftigt. Vår klubb hade ca 900 medlemmar, och jag var själv med och höjde deras löner med hundratusentals kronor genom förhandlingar under 2 år. På den arbetsplatsen gjorde det definitivt skillnad att vara med i facket!
Mvh
F
Det går ju att söka nya jobb både internt och externt 
Skämt åsido, det är klart att den transparenta kommunikationen inte passar alla ledare men det kanske också är en signal att hitta något nytt.
Nja……….
Jag kunde iofs inte bry mig mindre för egen del. Jag är asnöjd med min lön och slipper dessutom sponsra lokala tjänstemannafackens fikapauser.
Jag har som lönesättande chef absolut tillgång till om min personal är fackligt ansluten eller ej. Vi har dessutom en väldigt tydlig policy att det absolut inte får spela roll vid lönesättning.
Personligen brukar jag roa mig med att varje år se korrelationen mellan individens prestation och fackligt medlemskap… ![]()