Det är väl någonting som inte får lagras enligt GDPR?
Vet inte heller och bryr mig inte jättemycket om någon skulle spara den infon om mig, men kan vara värt att kolla upp om det kan innebära konsekvenser för dig. Men du kanske har koll redan, jag fick nyss lära mig det
Medlemskap i fackförening räknas som känslig personuppgift och utifrån GDPR får arbetsgivare inte spara informationen i sina register. Det är tillåtet att fråga om det handlar om ett visst ärende eller liknande, men då får man inte spara uppgiften och måste fråga igen nästa gång man behöver veta och får inte använda sig av gammal information som sparats.
Vettigt? Ingen aning. Om det efterföljs? Det har jag svårt att tro. Tänker inte försvara det heller utan bara meddelar som jag fått det förklarar för mig av en fackförening.
När jag satt i arbetsgivarposition ville vi veta vilka som var med i facket och i vilka olika fackförbund så att vi skulle veta att vi gjorde rätt och följde alla olikas fack. Det fick vi dock snabbt veta av facket att vi absolut inte fick fråga! Väldigt svårt att göra rätt här…
Svårt i praktiken då vissa förbund har individgaranti på årliga höjningar.
Dessutom måste företaget se till att medlemmar i olika förbund får minst det som står i avtalen i snitt.
Annat bryter företagen mot avtalen.
Så de måste veta vilka som är knutna till olika förbund. Dock innebär inte det att alla på ett företag måste ha tillgång till informationen.
Inte ens chefer behöver ha koll. Räcker med att HR kontrollerar chefernas löneförslag och konstaterar om de följer avtalen eller inte.