Jag har fått en konkurrent som inte skattar

Hej,
Jag har under två år planerat att börja sälja en specifik grej och nu när jag väl spenderat massa pengar på inköp och andra omkostnader som visitkort, fotogrejer m.m. och skulle redan börjat sälja under december månad men blev sen pga ansökan av F-skatt och fler grejer.
Men nu har det nått mig att en annan privatperson börjat sälja EXAKT samma sak. Den började till och med under december månad så vi har nog beställt våra varor från samma plats misstänker jag(90%) säker på det, dessutom är det från utlandet.
Den har nu marknadsfört sig via Instagram och är 400km ifrån mig, så den har väl spenderat lite på pengar på det?

Så allt detta är inget att göra åt misstänker jag? Bara att leva med det? Medan jag vill göra det så lagligt som möjligt i och med att det faller in i ramarna som näringsverksamhet, så gör denna personen det på svart, med sitt privata bankkonto dessutom. Vad hade ni gjort som nästa steg?

Är det en intressant produkt kan det vara till din fördel att ni är flera. Kännedom om produkten ökar. Nu gäller det att du också blir känd som säljare.

Ingen vill handla med någon som är oseriös. Profilera sig som seriös med f-skatt, swisha som inte är ett mobilnummer osv.

Lägg ner alla eventuella tankar på att misskreditera konkurrenter. Ni är branschkollegor nu :+1::sunny:

10 gillningar

Jag hade inte gjort steg 1a/b men 2an definitivt.

1a - Lite det spåret du är inne på så kan du ju faktiskt ta och fråga personen (som en kund) om denna har f-skatt och erbjuder garanti etc för att du som kund vill ha trygghet. Detta skrämmer nog upp personen lite.

1b - Om man vill löpa linan ut så kan man fråga om personen hos myndighet / konsumentverk eller var man nu gör detta.

2 - Använd det som en USP för din business i din marknadsföring. Se till att köra likadana annonser men med något i stil med "hos oss får du garanterad trygghet då vi innehar f-skatt, har en support som är en del av vårt företag, erbjuder garanti, inga privatpersoner du handlar med etc etc etc)

4 gillningar

Nu vet jag inte vad som säljs och i vilka volymer och om det genererar någon vinst. Men en privatperson kan sälja inom ramen för Hobby.
Kolla på Skatteverkets hemsida för att se vad som gäller.
Personen i fråga har kanske inte gjort något fel (än).

1 gillning

Nej inte i detta fallet. Jag har läst skatterätt på högskolan och har varit i möten med Skatteverket pga att jag själv ville starta utan F-skatt. Så det är inte möjligt. Orkar inte redogöra vad som krävs för att ha en hobbyverksamhet.

1 gillning

Frågan är om Skatteverket tycker att det är en hobby att importera varor och sälja dem vidare. Det känns som en stor skillnad mot att exempelvis sälja honung från egna kupor.

Det kan bli svårt att hävda att man inte har något vinningssyfte med importen eller att man inte utför den på uppdrag av någon annan.

3 gillningar

Tack för tipset.
Och nej svårt att bli branschkollgor då vi säljer EXAKT samma sak. Tänk dig att du säljer en Volvo xc60 2020. Jag säljer EXAKT samma bil så det är inte olika saker och färger av samma vara.

Hur många kunder finns det? Fler än en?

1 gillning

Tusen tusen tack för tipsen och hjälpen!

1 gillning

Viktigt att inte gå i tankar om att stjälpa den andra personen. Viktigast är att du fokuserar på dig själv och för kunden samt vad du kan göra bättre för att lyckas bättre.

Så fort vi börjar titta på den andra och går i tankar om att stjälpa så har vi förlorat.

Som tidigare skribent skrev, så är det snarare en fördel om man vill titta på lösningarna.
I slutet på dagen så handlar det bara om problemlösning åt kunderna samt i försäljningen av lösning på ett problem. Det är så man säljer. Så det gynnar dig förmodligen mer om du tänker smart, and att ha en konkurrent. Men använd konkurrenten till din fördel, utan att stjälpa eller skada. :blush:

3 gillningar

Om du själv har rent mjöl i påsen och ni inte konkurrerar på lika juridiska och skattemässiga villkor så ska du absolut anmäla händelsen till skatteverket, du kan vara anonym om du vill. Låt dem avgöra.

Jag känner en person som gjorde så här under många år:
Han importerade varor och betalade momsen för dem och åkte sedan runt på marknader i Sverige under hela sommarhalvåret och sålde sina varor utan att någonsin lyfta tillbaka momsen han betalt. Vederbörande betalade aldrig någon skatt på vinsten utan betalade endast moms på importpriset och hade ett svar redo att varorna inte gick att sälja och kasserades därför men det var aldrig någon som frågade, staten hade ju fått in sin moms och inga varningsklockor ringde hos skatteverket. Vet inte om detta trick är möjligt idag, det kanske fortfarande pågår.

1 gillning

Nu är vi inte på stjälpa grejen igen och det känns så typsikt Svensson bonde (grann fejden) fasoner.

Vi ska inte förstöra för trådskaparen utan hjälpa personen istället. Trådskaparens bör heller inte förstöra för någon annan utan snarare utveckla sig själv.

Dessutom har vi ingen aning om har ingen vad konkurrenten gör om vi inte är i rummet. Även om vi visste, så är det inte vårat eller trådskaparens problem.
Det är dessutom helt fel fokus och inte så vi bör arbeta om vi ska vara långvariga i en bransch.

Vi blickar istället inåt och arbetar med det vi har och utvecklar det bättre. Den enda gången vi tittar på andra är när vi vill lära oss något. Inte peka finger, anmäla och sådana suedi metoder som ändå bara slår tillbaka negativt.

Vill man tömma sitt karmakonto i en fysisk värld skapad i matematik, så är det ju ett geni drag om man vill förstöra för sig själv.

5 gillningar

Typiskt Svensson är att lägga sig platt utan att kämpa.
En konkurrent som inte konkurrerar på lika juridiska och skattemässiga villkor som jag själv ger mig all moralisk rättighet att ta till valfria lagliga metoder för att begränsa konkurrentens framtida affärsmöjligheter genom att hen också tvingas följa lagen, precis som oss andra.

Lämpligen uttömmer jag dock först alla andra möjligheter och låter därefter myndigheterna ta över. Det är självklart aldrig trevligt att anmäla någon men det skulle ju faktiskt kunna handla om mina egna möjligheter att i framtiden kunna försörja mig själv och min familj.

4 gillningar

Det kan ju vara enskild firma. Är produkten väldigt unik, kanske ni kan prata ihop er.
Södra vs Norra Sverige.

Det här spåret är jag också inne och funderar över. Nu vet jag ingenting om vad TS sysslar med, men man kan ju fundera lite över vad som motiverar konkurrenten. Om det är så att hen inte är intresserad av att driva verksamhet egentligen, med allt krångel det innebär, så kanske ni kan dra nytta av varandra istället.

1 gillning

Hur du än gör. Gräv inte en grop för andra. Är det en bra ide så kan det vara en fördel med flera aktörer. Det sprider kännedom om produkten. Men hursomhelst, satsa på din framgång och oroa inte dig för andras framgång eller olycka. Framförallt, försök inte framkalla olycka för din konkurrent.

2 gillningar

Den enes bröd är den andres död. Men har man även en familj att värna om, kanske andras mindre andel bröd, är det som håller ihop ens egen familj. Inte alla familjer finner närhet och kärlek i att kämpa för att minska andras levebröd. Det behöver inte vara någon annans bröd som ger näring, det är en ganska dålig läxa att ge sina nära, särskilt om man har barn.

Ps. Ta inte illa upp. Ds

Det gäller i båda riktningarna och oftast är det nog så att den som är först ut tar allt bröd. Vår forumvän måste nog få tummen ur och lägga i nästa växel.

Eller så tänker man ”vad skönt med bara en konkurrent!”

Troligen så är det bara en tidsfråga innan du har fler konkurrenter, om det är en lönsam affärsidé.

Så det hjälper nog inte nämnvärt att stjälpa den andres verksamhet, även om den andra inte siktar på bra karma. Det kommer alltid finnas konkurrenter som är billigare, har andra förutsättningar och mål än din verksamhet.

Så sikta på att göra din verksamhet så bra du kan, för dina kunder, för dig och för dina nära, så har du en bra grund att stå på.

Lycka till med nya verksamheten! :blush:

3 gillningar

Gör din grej, att tala illa om en konkurrent sänker dig till slut

4 gillningar