Snatterigränsen

Gränsen för när snatteri räknas som stöld höjs.
Anledningen? Samhället har blivit dyrare.
”Högsta domstolen konstaterar att penningvärdet har förändrats”, skriver HD i ett pressmeddelande.
Gränsen för vad som ska räknas som stöld höjs från 1 250 kronor till 1 500 kronor, skriver Högsta domstolen i ett pressmeddelande.
Allt under räknas som ringa stöld, ofta kallat snatteri."

Ja, vad tycker man :roll_eyes:??

2 gillningar
  1. Att snatteri och stöld är samma sak.
  2. Att det är rimligt att man behöver göra skillnad för att rättsväsendet ska ha en chans att följa upp.
  3. Att det tydligen är jättesvårt att skilja på mitt och ditt.

Men utöver det, inget att bli upprörd över.

11 gillningar

Det är väl rimligt att räkna upp gränsen då och då p.g.a. inflationen.

7 gillningar

Från nyheterna:

Det nya avgörandet får Svensk handel att rasa.
– Dagens beslut från Högsta domstolen får de organiserade stöldligorna att jubla. Det är anmärkningsvärt att vi, i en tid då straff för allvarliga våldsbrott skärps, försvagar skyddet för näringslivet och äganderätten, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk handel i ett uttalande.

Ja, såklart. Det är ju dåligt att folk stjäl. Men om vi ska bura in varenda snattare har vi inga fängelseplatser till mördare och inga poliser att jaga desamma. Det är bara det jag (och samhället) menar.

2 gillningar

Gör 250:- någon väsentlig skillnad?

Det finns ju tre olika grader av stöld

• Ringa stöld i folkmun snatteri
  • Stöld av normalgraden
  • Grov stöld

Har man dessa så måste man antagligen anpassa nivåerna på något sätt pga inflation

Nu höjs gränsen för snatteri med 20% från 1250 till 1500 kr.

Inflationen sedan 2019 när 1250 lr gränsen sattes är ca 25%

Man skulle alltså kunna argumentera för att detta är en liten skärpning av straffnivån i reella termer :sweat_smile:

9 gillningar

Reella reala, så ska det vara.

Sno en lite sak, kanske bara.

Valutan den falla, gangsters en liten skara.

6 gillningar

Att snatteri är dåligt och att stöld är sämre.

Är fullt logiskt att summorna justeras med inflationen.

Problemet är att folk stjäl, inte att summan justeras.

10 gillningar

Vilka är de organiserade stöldligorna som begränsar sina stölder till snatterigränsen? Försökte googla men hittade inget.

4 gillningar

Borde indexjusteras årligen

1 gillning

Svensk handel får se till att sänka priserna då så kanske gränsen kan sänkas igen efter några års deflation :slight_smile:

3 gillningar

Är inte detta vad de kallar för “looting” i USA? Vissa delstater ser genom fingrarna på stöld upp till en viss summa, vilket gör att vissa helt fräckt går in och hämtar vad de ska ha utan att betala.

Såg faktiskt en smita igenom kassan med varor en gång här i Sverige :nauseated_face: tänkte typ samma då; är det värt att ingripa? Rättsväsendet och folk i allmänhet står på tjuvarnas sida. Alla insatser kommer ses som oproportionerliga.

Har för mig att runt 5% av handelns varor försvinner. Apropå höga matpriser.

Butiker borde ha en sluss som kan hindra enskilda tjuvar från att komma ut. Därefter ett system som blockerar dem från att komma in igen. Costco släpper t.ex bara in medlemmar.

Tror det är vissa stater i USA där de inte får stoppa tjyven om det är under ett visst belopp. Frågan är om alla affärsägare i USA nöjer sig med detta. Eller misshandlar man tjyven och hoppar över att ringa polisen. Här i Sverige kan du gripa och hålla kvar personen oavsett belopp. I och med att det finns fängelse i straffskalan för ringa stöld/snatteri i Sverige.

Vad jag förstår kommer någon som ingår i en organiserad liga ändå dömas för stöld (inte ringa) i och med att han ingår i en liga. Sedan trodde jag gränsen låg på 800 kronor så jag är inte så uppdaterad.

Jag bryr mig mindre om gangstrarna och hur många de är i antalet, och desto mer om brottsoffrerna.

De är inte en liten skara.

Jag skulle tro att staten kunnat agerat mycket effektivare mot brottslighet om man hade motivationen och på det viset skydda vanligt folk från att bli offer, och kanske även t om skydda somliga från att bli brottslingar.

Personer som snattar bör förses med en GPS tracker i 12-24 månader. Under den tiden kan de butiker som så önskar välja att “de individer som ingår i den här gruppen är inte välkomna i vår butik”. Går man ändå in får man 5k i böter. Har svenssons problem med att vara i en butik som inte tar emot snattare så kan man välja att handla annorstädes.

Skurkar kommer alltid finnas. Det sämsta är vad staten (inte) gör åt saken. För övrigt har nog ingen här påstått fängelse för snatteri(?) så det känns som en underlig halmgubbe.

2 gillningar

Och ju dyrare maten blir desto mer lär snattas.

Jag tycker att Sverige tyvärr påminner om en person som gått med allvarliga symptom länge men lever i förnekelse och vägrar erkänna att man är sjuk, när sanningen är att symptomen tyder på en sjukdom som kan vara dödlig. I mitt tycke lider Sverige av en urartad brottslighet, och vi lider också av den felaktiga synvinkeln att vi inte riktigt behöver bry oss. “Den här hostan är inte så farlig, det är nog bara en helt vanlig förkylning jag haft nu i 3 år konstant och som håller mig vaken om nätterna”.

Steg 1. Erkänn att man har allvarliga problem

Steg 2. Gå till en läkare, som kan hitta det underliggande problemet och ha en objektiv dialog om det.

Steg 3. Finns det ett rekommenderat läkemedel? Ta det, även om det är bittert och sårar ens stolthet eller har biverkningar. Alternativet är betydligt värre.

Inte helt ovanligt att folk reagerar som Sverige gör, med förnekelse. Då behövs väl menande släktingar som delvis med omtanke delvis med socialt tryck hjälper personen ta sitt förnuft till fånga. I det här fallet kanske Norge/Danmarks uppmärksamhet på Sveriges nya exportprodukt “gängkriminella” kan bli den väckarklocka som behövs.

1 gillning

Visst, fängelseplatser skulle man behöva fler av om snattarna spärrades in istf att bötfällas, men poliser (och vakter och larm och så vidare) borde man behöva färre av pga inkapacitering (ofta är det ju samma snattare som kräver polisresurser gång efter annan) och allmänprevention.

1 gillning

Regleras genom att inte acceptera snatteri. Både:

• Rättsväsendet
  • Butiker
  • Bystanders (vi konsumenter och tyckare)

De här tre institutionerna kan sammanstråla i en enad front mot kriminalitet istället för att se åt andra hållet och skicka signalen att det är ok.

Det krävs stöd från omgivningen för att åtgärder ska införas och upprätthållas. Om man bara bestraffar goda handlingar och belönar onda blir verkligheten tillslut därefter.

1 gillning

Nä det är mer ”plundring” som tex sker vid upplopp.

1 gillning