Och på söksidor om personer att man kan köpa till inkomst. Denna information måste ju vara toppen för kriminella för att bestämma sig vem man ska råna, göra inbrott hos eller ID-kapa. De har dessutom tagit med alla 3 förnamnen, efternamn och ålder och vilken kommun man bor. Plättlätt att leta upp personen.
Uppdatering: ringt Skatteverket och ställt dem till svars för uppgifterna. Jag tjänade totalt 450 ksek 2022. Tidningen la ut gamla uppgifter (vad vi tjänade 2021). Och då stämmer det att vi tjänade 2,5 miljoner var pga vi sålde en 90 år gammal skogsfastighet.
Tack gode gud kommer aldrig komma med igen i tidningen. Ska skriva till tidningen att de publicerar 2 år gamla uppgifter och fel ålder, kasst av dem när de skriver det är för senaste taxeringsåret.
………
Jag satte kaffet i halsen nyligen då vår dagstidning la ut att jag drar in i toppen för alla under 40 år. Min syster ligger före och är helt chockad också och har redan fått pikar för det av folk som inte visste hon har så mkt pengar. ”Det där har väl du råd med som är mångmiljonär” när hon nämnt att maten blivit dyr. Det har säkerligen snackats om detta i vår bekantskapskrets då många har tidningen. Min inkomst är 200-320 ksek per år från mitt dåligt betalda jobb så det kan inte bero på den…
Förstår överhuvudtaget inte hur Skatteverket räknar?? ISK ger ju låg schablonintäkt. Hur sjutton kan de komma fram till mångmiljonbelopp i årlig inkomst? Så mkt pengar har jag knappt. Känner oss så uthängda och fattar verkligen inte hur siffrorna räknas ut.
Jag har inte berättat för någon utom min syster att jag har en god ekonomi. Därav känns det kanske extra besvärande.
Jo precis det hade jag kunnat göra. Men har låg tilltro att de kan förklara tyvärr. Tror bara de tar siffror från taxeringskalendern. Och frågan är hur de räknar? De i sin tur tar siffror från Skatteverket. Men det finns ingenting som tyder på att vi tjänat mkt pengar förra året utifrån våra deklarationer. Kanske skulle ringa Skatteverket?
Om falska uppgifter sprids skulle det kanske inte vara uppskattat men om något är sant skulle jag ha svårt att känna mig kränkt även om det skulle vara något negativt. Inget som är korrekt kan ju spridas utan att jag bär skuld och ansvar.
Besvärande skulle det definitivt kunna upplevas. I ditt specifika fall tycker jag det är fullständigt rimligt att sådana uppgifter är offentliga men anser personligen inte att det är särkilt intressant journalistik.
Hmm, förstår inte riktigt, du ser väl hur de/du räknar i deklarationen? Eller är problemet att det tidningen skriver inte är det som står i deklarationen? Påhittade siffror?
Precis det finns inte någon större summa alls i våra deklarationer. Känns som man räknat ut utifrån det någon slags värdeökning. Men det verkar superkonstigt om man ger sig på det.
Jag tror absolut att de kommer att förklara så gott de kan och ta till sig av ev. kritik. Det är helt avgörande för deras trovärdighet att de kan förklara hur de kommit fram till olika saker. Sedan är det ju bra att inte vara anklagande utan mer fråga neutralt.
Jag ogillar skarpt att detta (och annat) är lätt tillgänglig publik information. Jag förstår att informationen behövs för myndighetsutövande och banker t.ex. (men då efter godkännande från kunden att de får inhämta den) men det hade räckt och bättre uppfyllt GDPR’s grundtanke att enbart relevant databehandling av personuppgifter får förekomma.
Vänd på argumentet, hade folk accepterat att tidningarna publicerat vilka invånare som fick mest bidrag förra året? En sån lista hade jag varit mer intresserad av där man beskriver vem personen är, vad de har för bakgrund och varför de får så mycket bidrag?
Rent generellt, jag gillar det öppna samhället och att t.ex. deklarationen går att se för vem som helst.
Men det känns också som att det i praktiken inte riktigt hängt med teknikutvecklingen och hur lätt det är att sprida stora mängder information nuförtiden. Något i stil med hur man får ut information ur fordonsregistret, där det som kopplar något till en person måste godkännas en och en hade varit bra, för att undvika denna typ av listpubliceringar.
Don’t get me started med fordonsregistret… att få reda på var en bil man ser ute på stan hör hemma…, nej, det finns ingen anledning att detta är en publikt tillgänglig uppgift, har råkat ut för stöld av bildelar p.g.a. detta. Och NEJ det är inte relevant databehandling enligt GDPR att kunna slå upp allt om bilar när som helst, hur som helst, UTAN relevant syfte.
Om tidningen skrivit en felaktig uppgift, be om rättelse. De ska publicera rättelse enligt de pressetiska reglerna. Om de inte gör det, anmäl tidningen hit:
Blir väl kanske lite kontraproduktivt med en ny artikel i tidningen som nu istället beskriver Idas ekonomi mer detaljerat och korrekt. I förra tidningen uppgav vi en inkorrekt schablonberäknad kapitalinkomst på 2 miljon på Ida. Korrkekt uppgift skall vara 1 miljon varav 500000 från reavinst på husförsäljning samt en löneinkomst 234400.
Mmm. Sant. Då kanske jag skulle direkt på anmälan till ombudsmannen. Detta är oseriös journalistik. Inte heller något allmänintresse, bara allmänt intresse bland avundsjuka.
Uppdatering: ringt Skatteverket och ställt dem till svars för uppgifterna. Jag tjänade totalt 450 ksek 2022. Tidningen la ut gamla uppgifter (vad vi tjänade 2021). Och då stämmer det att vi tjänade 2,5 miljoner var pga vi sålde en skogsfastighet (utan inköpspris).
Tack gode gud kommer aldrig komma med igen i tidningen.
Det var rätt men de publicerade 2 år gamla uppgifter från 2021 och säger det är det senaste taxeringsåret. Min ålder blir fel då med. Ska kontakta dem.
Har uppdaterat i frågan. Det var två år gamla uppgifter de publicerade och då sålde vi en fastighet utan inköpspris (full beskattning). Så allt gott ändå, det var en engångsföreteelse vi var med