Är räntemarknaden verkligen effektiv/träffsäker?

Nja, ganska dåligt track record? Genuin fråga eftersom marknadens konsensus är helt ologisk som indikator på framtida styrränta när inte ens centralbankerna själva vet från vecka till vecka. Även en trasig klocka visar rätt tid två gånger om dagen så att säga.

Visar på djup inkompetens. Saknar redan Ingves.

Marknaden har väl utpresterat igelkotten riksbanken rejält historiskt sett?

Precis som med aktier är det ju omöjligt för marknaden att förutspå helt på längre sikt, och jag har inte koll på hur det var under minusåren (som absolut ingen förväntade).

Men som exempel prisade marknaden rätt snabbt in 3,5% styrränta över ett år i förväg när alla famlade i mörkret. Utfallet blev 3,75%. Ny prognos - styrräntan på 3,5% i September 2023

Men givetvis var bankernas analytiker där och vevade emot :joy:

2 gillningar

Marknaden dvs summan av alla aktörer har nästan alltid rätt. Har den fel så ändrar den sig snabbt när det kommer ny information - utan prestige :grinning:

2 gillningar

Fast även igelkotten är ju en del av “vapnet”. Inte konstigt att man kan besegra den. :slight_smile:

Det är ju precis detta jag ifrågasätter. Jag fick ett exempel där marknaden haft rätt om framtiden, men som sagt… klockor två gånger om dagen.

Men det är ju lika värdelöst som en väderprognos som ändrar från strålande sol till ösregn när jag redan är på väg till stranden. Min upplevelse av det lilla jag råkar exponeras för ränteförväntningar är att det kan svänga ordentligt, dvs. man kan lika gärna läsa kaffesump.

Det är förvisso sant, men gör det svårt att diskutera marknaden vs rb när ena sidan “bluffar”. Äpplen och päron osv.

Fråga piloter om de tycker väderprognoser är värdelösa :joy:

Ni blandar ihop två saker.

Marknaden har minst fel i en effektiv marknad. Det betyder inte att den uppskattningen marknaden gör är användbar för att trolla bort svängningar i ens egen exponering.

Varför försöker du ens använda en prognos som samtidigt är detta:

• bästa möjliga uppskattning om hur vädret blir
  • kan svänga från strålande sol till ösregn

för att se om du ska till stranden eller inte?
För den användningen är prognosen helt meningslös. Men den kan fortfarande vara den prognos som har minst fel så den är bättre än kaffesump.

2 gillningar

Tror du behöver läsa inlägget en gång till.

Det skulle jag aldrig. Det var själva poängen.

Så vad har detta med att marknaden skulle ha fel att göra?

Nä, skillnaden mot tex riksbankschefer och analytiker tenderar att vara prestigefyllda och hålla kvar vid att de ska ha rätt. Speciellt om de hållit på länge. Därför var det nog bra att byta Ingves mot Theden. Den senare verkar mer pragmatisk och har inte (än) låst in sig i ett visst synsätt.

Väderprognoser brukar inte ändrar från strålande sol till ösregn när jag redan är på väg till stranden, då hade de varit värdelösa och inget att ta hänsyn till. Min upplevelse är att ränteprognoserna däremot fungerar på det viset, dvs. samma slutsats där - inget att ta hänsyn tills. Du har ingen nytta av informationen.

Det skrämmande är att de var helt eniga om att hålla kvar räntan. Det bådar inte gott.

Då frågar jag igen? På vilket sätt har det faktum att ränteprognoserna är så osäkra någon koppling till om marknaden den bästa prognosmakaren?

Marknaden kan samtidigt vara den bästa prognosmakaren och göra extremt osäkra prognoser.

Inget, eftersom hela frågeställningen då blir meningslös.

Min poäng är ju att det är meningslöst att ens följa eller diskutera marknadens förväntningar.

Jag vet inte. Ingen större skillnad.

Höja men vara snäll i tonläget eller

Hålla men hota om mer framöver

Ingen större skillnad egentligen i min mening. Dessutom 0,25% är ju ingen jättehöjning :joy: Kanske t.o.m. att den senare får folk/företag att hålla igen mer för man vet inte var det tar vägen.

Den som lever får se :grinning:

Marknadens prognos kan ses som ett sannolikhetsviktat medelvärde av framtida utfall givet all information som är känt fram till idag.

Självklart kan den prognosen slå fel sett från idag om:

1. Ny information tillkommer
  2. Om (allt annat lika) det faktiska utfallet avviker från sitt sannolikhetsviktade medelvärde.

Min bild är att folk går runt och håller ut tills de ”höga” räntorna sjunker. De skulle behöva en ordentlig käftsmäll från Thedeen så att vi äntligen tar oss ur det här och liket får kallna.

1 gillning