Jag har använt fordonsregistret för att komma i kontakt med bilägarna efter en parkeringsskada jag såg. Jag gar använt lantmäteriets register för att komma i kontakt med en fritidshusägare om en sönderslagen ruta. Jag använder Ratsits inkomstkalender för att ta reda på vad som är lämplig lönenivå på en arbetsplats (kollar upp personer som arbetar på företaget).
Alla dessa användningsområden tycker jag är positiva.
Fall 1 och 2 skulle kunnat ha hanterats av ditt försäkringsbolag som skulle kunna få tag i motpart som del i relevant databehandling av personuppgifter snarare än att du kontaktade motpart som privatperson.
Inkomststatistik är bra att ha och kan anonymiseras. Om jag ska vara ärlig så är det stalker varning på att kolla upp specifika individer hos en potentiell arbetsgivare…
Inget av fallen var jag “part”, bara hjälpsam förbipasserande. Men ett offentligt försänkringsbolagsregister hade onekligen varit toppen!
Va, det är ju toppen!? Kolla CV på Linkedin för att hitta några med liknande bakgrund, slå upp deras inkomst. Finns knappt någon mer träffsäker datakälla. Anonym statistik kan jag få från facket men den är inte i närheten av lika bra.
Försäkringsbolagen har ett gemensamt skaderegister (för att man inte ska kunna begära ersättning från flera för en skada), det skulle lätt kunna utökas för att erbjuda tjänsten att skicka information till den som råkat ut för något utan att du som privatperson får reda på vem som äger X eller Y.
Det finns lösningar på allt, men här ska allt vara tillgängligt för alla. Vilket i ärlighetens namn fungerade bra en gång i tiden när brottslighet och rörlighet över gränserna var ett betydligt mindre bekymmer och vi t.ex. inte hade yrkeskriminella som kom hit och utnyttjar vår öppenhet för att fylla sina skåpbilar och åka hem igen över EU’s öppna gränser som exempel.
Du anser inte att bidragstagare är i en lite mer utsatt situation än höginkomsttagare? Även om jag tycker att publicera listor med personer med hög inkomst är ganska tråkig “journalistik” och onödigt så tycker jag den parallellen du försöker dra inte är speciellt träffande. Bidragstagare är ofta i en svår sits både ekonomiskt och socialt vilket såklart är helt annorlunda än någon som tjänar miljontals kronor om året.
Snarare tvärtom att det borde finnas ett större allmänintresse över vem vi som betalar skatt försörjer än vilka som är de största skattebetalarna.
(och ja, jag är ironisk för att göra en poäng. Jag anser personligen inte att någon av listorna borde existera eftersom det inte är relevant hantering av personuppgifter i något av fallen)
Ja, det borde vara det, varför ska den ena kunna hängas ut men inte den andra? Bara för att du personligen anser att den ena är mer priviligerad så är det enligt dig rätt att hänga ut denne? Vem är du att avgöra vem som förtjänar att hängas ut? Nej, kom igen, ingen förtjänar att hängas ut utan alla borde ha rätt till sitt privatliv och välja om de vill synas publikt på detta sätt eller inte.
Ingen av dem borde “hängas ut”, men bidragstagare är mer utsatta än höginkomsttagare och har på så sätt en mycket svagare position. Det är väl ganska självklart?
Detta är en stor anledning till att jag använder kf och inte isk då jag inte vill synas i euroclear. Jag hade förut en dröm om att starta bolag men vill helt inte ha min inkomst synlig.
Jag fick mitt slutgiltiga skattebesked för 2022 i måndags. Hade en del bilagor så det tog lite tid. Hade någon kollat upp mig förra veckan hade de säkerligen fått ut uppgifterna för 2021.
Jag kan visserligen hålla med om detta. Men samtidigt introducerar det faktiskt en säkerhetsrisk för de personer som har mycket pengar och får det publicerat. En form av säkerhetsrisk en bidragstagare inte drabbas av genom att bli publicerad.
Självklart har jag inkluderat denna i min bedömning och tyckte inte det var lönt att diskutera alla detaljer. Man har mer resurser att hantera denna risk som höginkomsttagare. Samtidigt utsätts även bidragstagare för en säkerhetsrisk, dock inte huvudsakligen monetär, med tanke på vissa gruppers syn på bidragstagare.
Så bara för att man har råd att “hantera” saker så är det ok? Rätt trist inställning till människor kan jag tycka, tycker nog att alla har rätt till sitt privatliv var man än befinner sig på inkomstskalan det är verkligen inget som har stort allmän intresse eller vad det nu är press-etiken brukar hävda är kravet för att publicera namn på någon.
Ska man gå efter allmän intresse så kan jag som sagt tänka mig andra mer intressanta listor i tidningen, vilka som är dömda för olika brott i mitt bostadsområde, vilka som fått fortkörningsböter o.s.v.
Varför skulle jag tänka lika om det? Taxerad inkomst är väl vad som anges, var den kommer ifrån är en annan fråga. Är du själv intresserad av andras inkomst och var den kommer ifrån?