Hjälpa någon i nöd med mat

Hej.

Har senaste åren men speciellt senaste året stött på.rätt många i min lokala matbutik som frågat om jag kan hjälpa dom köpa mat. Hänt runt 5ggr på ett är nu ungefär.

Senast var det en kille rätt ung som sa att han ej hade jobb och inga pengar till mat han såg i övrigt normal ut och jag sa i vanlig ordning att jag inte har några pengar. Men man känner sig så “elak” då jag ändå har en massa investeringar etc och när något frågar om man kan köpa bröd till dom känner man sig som Joakim von anka när man säger nej men samtidigt vill jag inte vara socialkontor åt folk i Sverige som har det tufft.

Det jag vill diskutera är väll hur gör ni i såna situationer? Hjälper ni personen i fråga med att handla mat och om.ni säger nej får ni likt mig skuldkänslor? Känner mig som en riktig kass människa varje gång jag ej hjälpt till.

2 gillningar

Har aldrig varit med om att någon inne i butiken tigger på det viset. Har heller aldrig hört talas om det om du inte syftar på tiggare från Rumänien eller Bulgarien eller alkoholister/uteliggare.

Jag ger inte pengar till tiggare. Jag tycker det är fel sätt att hjälpa på och risken är att de inte är uppriktiga i sin historia till dig. Då donerar jag hellre till hjälporganisationer.

7 gillningar

Jag känner mig påhoppad och antastad av folk som tigger, så för mitt samvetes skull är det väldigt enkelt att säga nej. Det finns heller ingen svält i Sverige, mig veterligen, så jag tycker absolut inte att du ska köpa mat till någon som tigger i affären. Tvärtom, det uppmuntrar bara det här otrevliga fenomenet.

9 gillningar

Skönt på ett sätt att du sluppit detta är rätt nytt för mig (bor i en stockholmsförort) och aldrig upplevt detta tidigare började väll för några år sedan i mitt liv förutom rumäner som du nämnde men nu har det varit “andra” senast var den en ung kille som talade klockren svenska såg ordentlig ut etc vet ej men är något i mig som smärtar mer när någon ber om mat som i detta fall han ville inte att jag skulle ge pengar bara köpa lite mat till honom.

Men om du köper maten så ger du honom indirekt pengar till droger…

6 gillningar

Nej jag ger i princip aldrig varken mat eller pengar. Jag vill inte bidra till att folk lever på att tigga, det behövs inte i Sverige. Naturligtvis kan det finnas undantag då det vore rimligt att ändå hjälpa till men oftast har man inte möjlighet att göra den analysen där och då och då håller jag mig till min grundinställning.

Vi hade mängder av tiggare i Sverige ett tag men det var just för att folk ville “hjälpa till”. Det drev alltså fram en klass av tiggare. Hur det skulle vara bra för de som tiggde är för mig obegripligt.

1 gillning

Vi har ju ett system med skatt som ska garantera folk det nödvändigast. Visst man får nog skippa oxfilén tills man får det bättre. Men sociala bidrag ska garantera billig bostad och mat. De tom hjälper en med billigare bostad. Mest för att spara på bidrag. Men det är ändå baserat på att klara bostad och mat. Med lite över för nödvändiga saker.

Så hade absolut ej get mat. Som en sa, antingen är det tal om droger. Eller så är de här på olaga vägar. Och behöver en helt annan hjälp.

6 gillningar

Jag hoppas ni har rätt vad gäller att inget behöver svälta i Sverige etc.

Vet ej om det är jag som är för “blödig” men tar alltid åt att neka folk att få äta mat.

Brukar aldrig kunna säga nej rakt av brukar alltid ljuga ihop om att jag själv ej har pengar vilket på ett sätt känns värre då jag typ “gömmer undan” de faktum att jag har det gott ställt men ej kan stå upp för det. Men skulle kännas förjävligt att bara säga nä tänker ej köpa detta till dig tyvärr utan man måste komma på en ursäkt.

Jag säger alltid nej till alla former av tiggeri i sverige. Får inget dåligt samvete alls av det. Jag har själv haft 0 förmögenhet och 0 inkomst. Då gick jag till soc och fick pengar. Det kan alla andra svenskar också göra. Har man ändå lyckats bli utan pengar och är så fattig till den grad att man behöver tigga så är det något allvarligt fel hos den personen som inte allmosor från dig kommer lösa.

Tiggeri i sverige är ett otyg (precis som tex dricks). Vi har byggt upp ett system med hjälp av skatt slm ska lösa de här problemen med extrem fattigdom som vi hade förut då vi var ett u-land. Att på något sätt gå tillbaka ett par hundra år i tiden och låtsas som att vi fortfarande är ett u-land bör motarbetas!

5 gillningar

Låter vettigt det du skrev.

Men säger du bara nej jag vill inte ge?

Jag tror jag är lite för “dålig” på att bara säga nej.

I detta fall så sa jag nej jag har tyvärr inte råd med detta utöver det jag ska köpa till mig då sa killen att jag enbart kan köpa en vara o då blev jag lite “ställd” sa återigen att jag ej har pengar att ge kändes lite löjligt att jag ej kunde köpa han en grej för 10kr men samtidigt som du skriver så handlar ej enbart om pengarna det här.

Jag har själv aldrig stött på detta. Men ett tips kan vara att fixa en lapp med lokala hjälporganisationer, kontaktuppgifter till socialen, kyrkor som stöttar och Matmissionen. För att kunna ge lappen till tiggare.

Lever någon under existensminimum så kan dessa verksamheter hjälpa.

Det är troligen mest hjälpsamt att stötta lokala stadsmissionen, då risken är stor att tiggare inte använder pengar de får till just mat.

10 gillningar

Jag har rest mycket och blivit utsatt för bannemig tusentals påstridiga tiggare så det sitter lite i ruggmärgen. Brukar inte ljuga eller inleda någon slags dialog utan säger bara nej och går kvickt vidare.

5 gillningar

Det har till och med hänt en gång att jag och mitt sällskap blev förföljd av en tiggare i flera timmar. Min envishet vann till slut. Tiggaren fick inte ett öre.

Om jag ska ge något till en fattig så ska det vara i ett land som är fattigt på riktigt utan skyddsnät och det ska vara jag som ger av min fria vilja till någon som inte bett om det men som jag förstår skulle vara i stort behov en slant.

1 gillning

Om du vill hjälpa så finns det ju organiserade sätt att hjälpa folk på. Med engagemang eller pengar eller en blandning.

Det kanske känns lättare att säga nej om du vet att du ändå hjälper folk.

Jag säger nej helt utan skuldkänslor.

1 gillning

Jag har aldrig stött på detta hemma i Sverige men jag reser ganska frekvent till USA’s västkust och städer som L.A och Las Vegas och då kan man knappt gå in i en matbutik utan att få frågan..

Nu senast gav jag 20$ till en kvinna som såg ut att vara i nöd men det var uppenbarligen inte tillräckligt för istället för ett tack så frågade hon om jag inte kunde ge henne 100$!!….

F-U, svarade jag :fu:

3 gillningar

Vilket vädersträck är denna förort? Jag har minsann aldrig stött på en tiggare inuti en butik, men skulle undra vad fasen denne gör i Stockholms typ dyraste ICA. Vad fasen gör jag där, skulle jag kanske också fråga mig där och då.

För de har ju läskburken med Pikachu på såklart!!!

…men jag dricker ju inte läsk…

Norra delen.

Svaren här inne har varit bra ska fundera lite på hur jag ska göra framöver.

1 gillning

Oj flera timmar gissar på att det var ett riktigt fattigt land då?

Jag har rest en del men tiggarna har alltid enbart varit ute efter pengar och då har jag lättare att säga nej men nu i Sverige har dom som sagt ej frågat efter pengar utan att jag ska köpa en matvaror till dom och det är där mitt hjärta brister lite eller vad man ska säga.

Råkat ut för liknande när jag väntade på att regn skulle lätta på citygross. Försökte provesera mig att ta ut en hundralapp från bankomaten.

Handla på Mathem.

Jag handlar där främst för jag sparar tid och slipper springa i mataffärer.

Att någon tigger i mataffären har jag aldrig upplevt.

Jag har dock handlat mat till en exflickvän som varit utsatt för ekonomiskt våld.

2 gillningar