Att tacka nej till semester på lyxjakt; Problem med rika bekanta

I mina bekantskapskretsar ses vi som lite slösaktiga för att jag och min fru har två bilar (även om en är tolv år gammal och den andra är mycket liten). Av mina nära vänner har jag högst förmögenhet, men inte alls högst inkomst.

Men sedan har jag också en vän som också är ägare till företaget jag jobbar åt. Jag är långt ner i organisationen, men p.g.a omständigheter har han valt att vara vän med mig. Vi träffas inte så ofta, vi bor t.ex. i olika länder, men ibland så organiserar han saker åt mig och ytterligare en person som sedan mycket länge jobbar som konsult åt företaget.

Nu senaste slängde han fram att han hade bokat en lyxjakt under vecka åt oss. Större lyxjakter är ju lite komplicerade att ordna även för personer med någon miljard i förmögenhet (och många i familjen), så han hade lyckats komma åt en vecka på bestämda datum, under tidig höst. Han bjöd in mig och min fru samt båda barnen att hänga på lyxjakten med honom och nämnde konsults familj.

Tyvärr var vi ju ganska omgående tvungna att tacka nej. Min frus semester är redan uppbokad och slut. Och särskilt ett av barnen vill vi av anledningar inte ta bort ifrån skolan en hel vecka. Jag känner de som hade gjort annorlunda, men de flesta svenska i vår position som har levt hyfsat ansvarsfulla liv i några decennier hade gjort exakt samma sak, tror jag. Jag tror dock att min förmögne vän (och arbetsgivare) var rätt överraskad över att vi avböjde.

Förutom just denna person har jag ingen erfarenhet av att umgås med väldigt rika personer, men jag uppfattar det som att just det här var ett tydligt exempel på krock mellan en person som har varit oberoende förmögen sedan födseln och vi som ändå fortfarande jobbar och tar hand om våra barn själva. I modern RT-termer, en clash mellan nivå 4 och nivå 6 på förmögenhetstrappan.

Har ni några egna exempel? Kanske bättre exempel?

5 gillningar

Har personen i fråga barn?