På väg mot FIRE efter att "ovetandes" ha snubblat upp till Nivå 4 på rikedomstrappan

Rubriken kanske låter jättekonstig men det är precis så det känns.

Den ekonomiska historien är egentligen ganska enkel. För dryga 15 år sedan började jag som nybakad ingenjör på Saab och ungefär samtidigt började företaget med sitt aktiesparprogram. Man kunde spara max 5% av lönen varje månad i Saabaktier, var man fortfarande anställd 3 år senare matchade företaget aktierna och allt landade in på ett konto (Computershare). Jag tyckte det lät intressant och jag hade så pass låga utgifter att jag med råge hade möjlighet att avvara 5% av min lön att köpa Saabaktier för, vilket jag fortsatte med under varje månad, i 12 år. Därefter lämnade jag företaget.

Jag var under dessa år givetvis inte ovetandes om att Saab hade en fantastisk aktieresa men det var först efter att jag 2022 slutade och flyttade aktierna från Computershare till en normal AF på Avanza och närmare följde värdeutvecklingen som jag insåg exakt hur mycket pengar aktierna var värda, 2025 passerade jag en ekonomisk milstolpe som inte ens 0.5% av Avanzianerna nått.

Under 2025 såldes den största delen av Saabaktierna, mycket av vinsten ligger nu på ISK i globala indexfonder, en hel del ligger i Lysa plus att det finns en rejäl krockkudde på Norwegians sparkonton. Fortfarande har jag enskilda aktier för långt fler miljoner än vad som är nyttigt med de största innehaven i Investor, Saab och IPC.

Från att inte ens tänkt tanken på att sluta jobba för ett år sedan så har jag under våren räknat på ekonomin och nu ansökt på jobbet om att gå ner i tid till 60% efter semestern. Med de nuvarande månadsutgifterna kommer 60% av lönen att täcka de löpande kostnaderna, värdeökningen på kapitalet kommer jag inte att kunna göra av med om jag inte börjar anstränga mig. Känns det bra att bara jobba tre dagar i veckan kommer jag nog snart att sluta jobba helt inom en överskådlig framtid.

Jag är 51 år gammal och bor tillsammans med min sambo och tillsammans har vi ett minderårigt barn. Vi har alltid haft separata ekonomier med kreditkort för gemensamma utgifter som vi betalar 50/50. Allt som finns kvar av våra löner/kapital därutöver hanterar vi separat. Min sambo har också en god ekonomi även fast hon är långt ifrån att vara i min ekonomiska situation. Hon är helt ointresserad av ekonomi och vill mest att vi ska fortsätta leva det liv vi lever nu.

Hela resan har gått så fort att det nästan känns surrealistiskt. Jag läser om alla här som målmedvetet sparar och följer hur pengarna långsamt växer mot olika sparmål och i det sammanhanget känner jag mig nästan som en bedragare, en “con man” som har halkat upp i rikedomstrappen på ett bananskal.

Jag skriver det här mest för att höra efter om det finns fler som har gjort samma typ av “expressresa” och som vill dela med sig av sina erfarenheter. Hur landar man t.ex. in i situationen att man plötsligt är finansiellt oberoende med marginal utan att helt tappa fotfästet? Hur hanterar man en relation där ekonomin och därmed möjligheterna att unna sig saker och ting skiljer sig markant mellan partners?

16 gillningar

Gift er.

Se er lilla familj som ett “vi”.

27 gillningar

Jag inser att jag förmodligen var extremt otydlig här. Problemet är att min partner anser att vi ska dela på gemensamma kostnader trots olika ekonomiska förutsättningar. Om vi t.ex. planerar att åka till huvudstaden och bo på hotell så tittar hon på Scandichotell i ytterförorten. De har badrum, säng och frukost vilket uppfyller hennes behov. Skulle jag föreslå ett 5* i centrum anser hon att det är onödigt dyrt även fast jag säger att jag tar hela kostnaden.

2 gillningar

Har en vän med fru där de hade 5 dödsfall i familjen på drygt ett halvår vilket gjorde dem i samma veva helt ekonomiskt oberoende.

De bor kvar i samma radhus, båda jobbar fortfarande heltid, lyxade till 40 årskalaset, köpte en skidstuga ett antal år senare, men i allt väsentligt lever de som vanligt, gnäller över jobbet och hämta/lämna-logistiken.

Jag hade köpt tid.

Man kan inte ha helt olika förutsättningar i en relation, det kommer leda till kompromisser där båda är missnöjda.

Du kan ju ha en dyrare hobbby, men hur ni reser ihop med helt olika budgetar är en svårare nöt.

4 gillningar

Jag vet inte, jag tycker man tappar fotfästet, delvis. Men några begränsningar man inte köper sig fri ifrån så lätt är

• Mental ork och fokus
  • Fysisk ork och energi
  • Tid. Livslängd och timmar på dygnet
  • Lycka. Kommer fortfarande i vågor eller korta stunder som förut
  • Lagar. Fysiska, juridiska och ekonomiska
  • Moral, identitet och karaktär
  • Sociala kontaktnät och roller

Ett sätt att inte tappa det helt är kanske att förhålla sig till dessa ramverk, som faktiskt finns kvar. Man har trots allt en hel del att orientera sig efter fortfarande.

9 gillningar

Man får jobba på det och prata om det så kanske det släpper till slut. Berätta vad DU vill och vilket liv du vill leva och att det sker på villkor som du är bekväm med. Försök förstå vad hennes spärr är (Är hon rädd för att det ska kännas som hon utnyttjar dig? Eller något annat?)
Äktenskap där du enbart skyddar en del av förmögenheten med äktenskapsförord kanske kan vara ett sätt att släppa in henne.

För mig är det en bit kvar men jag ser liknande utmaningar i framtiden. Jag kan gå FIRE själv i dagsläget med det skulle vara trist att göra det ensam. Jag bygger vidare till både jag och min partner kan sluta jobba tillsammans. En modell jag fnulat på är att jag kommer sätta över en generös “allowance” varje månad till hushållskontot som vi betalar allt gemensamt från. Sen får man behålla och investera eventuella inkomster från personliga projekt hur man vill.

Din partner befinner sig mentalt inte på nivå-4, trots att ni som familj gör det. Ett sätt att hantera detta på är att ha en mer gemensam ekonomi.

3 gillningar

Jag jobbade på ett företag som blev uppköpt och jag hade optioner/aktier i. Blev rik över ren dag. Jag gick ner på 80% i 2-3 år medan jag lät det landa att jag faktiskt fått alla pengarna, vad jag ville göra med dem, och räknat på dem. Därefter sa jag upp mig och startade en konsultverksamhet, men varit arbetsfri i ett par år nu. Så småningom så kommer jag att börja jobba igen, litegrann, men något jag tycker är kul. Men det här långa “semestern” har varit fin!

Jag har en partner med signifikant mindre pengar. Inga barn. Vi pratar om pengar, vi testar/övar att spendera, vi testar/övar att låta mig bjuda på saker eller betala mer när jag vill. Att anlända på nivå 4 kräver övning och utforskande - och det tar tid.

Jag har varit i en tidigare relation för ett par år sedan där personen krävde att jag skulle bjuda på saker och det kändes inte fint och riktigt.

Så småningom vill jag dela med mig av mina pengar med min partner. Just nu så delar jag gladeligen på de uttag jag tar ut månatligen.

3 gillningar

Du skrev att hon också har god ekonomi så det är nog inte kostnaden i sig som är problemet om hon hellre bor på ett hotell i ytterförorten utan ett ointresse av att bo inne i stan. Kanske kan ni betala varannan gång?

2 gillningar

Tror inte på lösningen “jag står för hela kostnaden” med en partner som vill att det ska vara lika. Då är det nog bättre att stå för mellanskillnaden.

Du hör det som omtänksamt men det låter gissningsvis mycket mer förnedrande i hennes öron.

Ska man hårddra det till sin yttersta spets så menar du att ska hon göra något hon inte vill göra, mot betalning. Det är för många kvinnor ett absolut nej. Då spelar det ingen roll att det inte var vad du menade, det är principiellt fel för henne.

2 gillningar

Ja jag skrev i en annan tråd häromdagen hur mina SpaceX-aktier jag fick som anställd har gått upp 500x mot vad jag betalade. Så jag känner definitivt igen mig. Vi hade FIRE som mål redan innan men nu hände det så att säga hux flux på några år.

Stora skillnaden mot din situation är väl att vi när vi fick barn gick all in och avskaffade personliga tillgångar. Allt är familjens, så det är väldigt skönt att inte behöva ta de konflikter du beskriver. Om något så blir det en diskussion om huruvida en utgift är värt det, där kan vi ju tycka olika men det blir inte personligt på samma sätt.

3 gillningar

Vad finns i bakgrunden här? Vad gör att hen tycker det är onödigt dyrt trots att du betalar? Olika uppväxter ekonomiskt? Oro att hen ska få “skit” i efterhand för att hen “levt på dig”? Rädsla för framtiden? Något gör att hen inte kan njuta av din framgångssaga, det behöver ni få grepp om för att hitta en gemensam väg tänker jag. Min partner tjänar dubbelt så mycket som mig, och vi har noll problem med att hen står för betydligt mer av våra gemensamma kostnader, men också har betydligt dyrare hobbysar än mig.

3 gillningar

Först och främst, ett stort grattis @PerLu!

Det du berättar är inte helt ovanligt, men det är betydligt färre som gör som du och faktiskt når målet än som sparar mot det. Jag känner också igen den där känslan av att nästan ha snubblat in i framgången. Då kommer ofta en massa känslor, till exempel att man tycker att man egentligen inte har gjort något särskilt. Man lever fortfarande kvar med tankesättet på nivå 3, trots att ekonomin har tagit sig till nivå 4.

Jag hade själv en sådan upplevelse häromdagen. Jag hade bokat en resa för familjen i sommar och behövde sedan boka om den. Naturligtvis hade jag inte valt ombokningsbara biljetter. Först tänkte jag bara att jag bokar om och tar kostnaden. Det är ju faktiskt en av fördelarna med att vara på nivå 4 och ha en buffert för oförutsedda händelser.

Samtidigt kändes det i magen som att: “Hur dum kan man vara som bara vaskar de här biljetterna för att flytta resan?” Det händer mycket emotionellt när man förflyttar sig mellan nivåerna. Vi har skojat om det i andra avsnitt också, att det faktiskt är okej att börja handla något annat än ICA Basic, använda charken och faktiskt unna sig saker - som t.ex. att gå ner i arbetstid. Det tycker jag låter som en superbra grej. Tid är ju ändå den mest värdefulla resursen.

Som svar på de två frågorna brukar jag säga att det här är en väldigt vanlig farhåga, men att man oftast inte behöver vara orolig. Det dyker till exempel ofta upp kring barnen: “Om jag berättar för barnen kommer de att gå helt bananas med pengarna.” Men själva det faktum att tanken ens dyker upp är ofta ett tecken på motsatsen.

Om man är rädd för att hamna i Lyxfällan och faktiskt reflekterar över den risken, då är sannolikheten ganska stor att man inte kommer att hamna där. Tvärtom brukar det vara. Det handlar snarare om ett emotionellt skifte som man behöver träna på, precis som vilken ny kompetens som helst. Att vänja sig vid att ha en god ekonomisk situation.

Jag och Moa brukar prata om att gå från “by default”, där allt går på autopilot och man lever kvar i ett tänkande från nivå 3, till att börja göra mer medvetna och aktiva val. I förlängningen handlar det om att leva “by design”, där man medvetet formar sitt liv utifrån sina värderingar och möjligheter. Titta gärna på det avsnittet vi har gjort tillsammans om just det.

Det här är en klurig fråga, men här behöver man prata, prata, prata. Och man måste naturligtvis utgå från sin egen situation.

Det är också väldigt vanligt att den partner som inte haft pengarna upplever att man inte riktigt har en emotionell rätt till dem. Där behöver den ekonomiskt starkare parten ofta vara generös, prata öppet, dela med sig och kanske till och med ge en summa pengar till den andra.

Sedan tror jag att det är värdefullt att göra många av de här övningarna tillsammans. Till exempel livshjulet, värderingsövningen och livsintentionsövningen, alltså sådant som vi har på Patreon. Inte för att övningarna i sig är det viktiga, utan för att de skapar samtal. Och det är ofta i de samtalen som de verkligt viktiga insikterna uppstår.

Avslutningsvis - tittlyssna på avsnitten med Moa

Det jag skulle rekommendera är att lyssna på avsnitten med Moa. Hon pratar mycket om just det här skiftet från nivå 3 till nivå 4. Och även inom nivå 4 sker det ofta en omställning, särskilt i den tidiga delen av nivå 4.

Och som jag alltid brukar säga: jag hoppas att du har firat framgången! :clinking_glasses::bottle_with_popping_cork:

4 gillningar

Jag kan väl känna igen mig lite.

Har jobbat sedan jag var 18 (51 nu) och blev arbetslös för 10månader sedan.

Har nog sökt 100 jobb och varit på 20 intervjuer men bara fått ett tillfälligt jobb i två månader.

Under alla år jag jobbat har jag försökt spara 15-20% av lönen i fonder och sedan aktier.

Strax innan pandemin skulle jag köpa in mig som delägare i ett företag jag jobbade på och sålde av en stor del av portföljen. Tyvärr gick det om intet pga pandemin, men eftersom jag stoppade tillbaka pengarna när börsen stod som lägst så har portföljen fått en rejäl knuff.

Sedan gick båda mina föräldrar bort väldigt nära inpå varandra men de hade inga större tillgångar utom sina respektive obelånade hus som jag nu äntligen fått sålda.

Och helt plötsligt står man i en position där man kan välja om man ska vara arbetslös med all dess stress och press eller om man ska gå i förtidspension. Väljer jag förtidspension räcker enbart sparpengarna till jag är 70år (med ungefär samma inkomst som när jag jobbade). Vid 55 kan jag nalla av mitt privata pensionsspar och min tjänstepension och då räcker sparpengarna livet ut…

Jag har satt ett ultimatum för mig själv att fortsätta som arbetslös i 6mån till och verkligen försöka få ett jobb (är ju arbetsnarkoman) men om det misslyckas så startar jag en egen rörelse där jag kan jobba på egna villkor när jag vill men utan att behöva känna stressen “fuck, denna månad får jag leva på nudlar och kattmat för jag har bara lyckats fakturera för 10 000kr”.

9 gillningar

Jag kanske kan ge en insyn i att vara den “fattigare” parten i ett förhållande..

Jag har alltid tyckt om att spara pengar. När jag var yngre var jag så stolt när jag sparat ihop 100 000kr! Sedan fick jag ett sjusiffrigt arv och den där hundratusingen kändes totalt värdelös. Jag fortsatte spara men allt kändes plötsligt… meningslöst.

Nu är jag alltså tillsammans med någon som har betydligt mer pengar. Vi har köpt hus ihop vilket gjort mig “fattigare” men det har gjort det roligare att spara igen, konstigt nog.

Om han skulle börja betala grejer för mig så skulle allt börja kännas meningslöst igen (jag accepterar dock presenter!). Att bara ta ifrån mig anledningen att tjäna ihop pengar som jag kan välja att lägga på det jag själv tycker är viktigt är inte att göra mig en tjänst… Men om han hade velat bo på ett mycket dyrare hotell än jag, så hade jag inte stoppat honom från att betala lite mer, så vi är alla olika :slight_smile:

3 gillningar

Som någon skrev tidigare, gift er. Har man barn och lever tillsammans (hus/bostadsrätt) så gift er. Om det händer dig något ärver barnet dig, sambon inte och om det är mycket pengar så låses dem hos en förmyndare/överförmyndare. Onödigt krångligt

1 gillning

Å andra sidan, om partnern ärver före barnen och gifter om sig med en sol- och vårare kan väl barnen bli utan arv? Eller med kraftigt reducerat arv.

Kanske bäst att reglera exakt hur man vill ha det? Gift eller inte. Men att vara ogift måste ju skydda barnen mycket bättre ifall testamentet inte kommer fram. Och är de unga blir det svårt för dem att ha koll på att det ska fram.

Kan man inte ge sin partner en summa i gåva istället, för att kompensera lite för ojämn lön och ekonomi, utebliven pension, föräldraledighet och liknande. Det är ju bättre än äktenskap även för henne då hon isf faktiskt äger tillgångarna själv, juridiskt.

Jag får börja med att tacka för alla kloka och tänkvärda svar. Det finns gott om guldkorn både här och där som jag kommer att ta med mig framöver.

Flera av er har kommit med rådet om giftermål och pekat på konsekvenserna vid ett plötsligt dödsfall där vårt omyndige barn skulle bli ensam förmånstagare till hela mitt dödsbo och där skulle även min del av vårt gemensamma boende hamna. Vi är båda medvetna om hur krångligt det kommer att bli om det värsta skulle inträffa. Vi har under mer än 15 år haft ett väldigt bra och stabilt samboförhållande, det där med giftermål har liksom aldrig känts aktuellt för någon av oss och jag känner mig inte helt bekväm i att föreslå ett giftermål för “juridikens skull”.

Att det ibland skaver när jag och min partner tänker olika kring pengars värde kommer vi att behöva ta tag i och prata om precis som flera av er är inne på.

Jag tänker inte börja killgissa varför det är viktigt för henne att vi ska fortsätta dela lika på gemensamma kostnader och som @SNS skrev ovan så är nog varken hon eller jag mentalt riktigt på nivå-4. Det senaste exemplet där våra olika tankar kring pengar skaver och som jag har svårt att förstå är kopplat till ett semesterboende som vi hyrt i sommar och där man kan köpa till slutstädning om man vill. Jag som verkligen inte gillar att städa ser det som självklart att köpa tjänsten och sagt att den kostnaden behöver vi inte dela. Min partner anser att det går så snabbt att slutstäda en lägenhet att man kan spara snabba pengar på att vi gör det själva.

2 gillningar

Grattis till en lycksam karriär, bra val och lite tur!

Så ni har gjort allt tillsammans utan att dela ekonomi helt?

Du har väl 2 val.

1. Lev ett gemensamt liv med gemensam ekonomi och dela allt och lev lyckliga så länge ni kan och lämna på jämlika villkor.
  2. Behåll allt själv och förklara för din partner att du från och med nu kommer att göra mycket utan henne pga… resten får du hitta på själv för jag har ingen aning om hur du tänker.

Då hade jag sagt “jag vill inte städa, vill du städa så får du göra det, jag kan betala dig om du vill, men jag tänker inte städa”.

Sen hade jag väl varit singel så småningom.

Å andra sidan hade jag blivit singel illa kvickt om min partner startade en tråd och berättade detaljer om mig till främlingar också.

1 gillning