Dags för lite uppdateringar, förtydliganden och tankar framåt. Jag har valt att dela upp denna uppdatering i fyra delar; familj, ekonomi, arbete och tankar framåt.
Familj
Eftersom så många har kommenterat vår familjesituation så behöver jag nog förtydliga den lite utan att det blir alltför personligt. Det finns text i trådstarten som medvetet skrevs direkt felaktig och det berodde på att verkligheten är mycket mer komplex men som jag anser är off-topic i detta forum.
Min sambo och vårt barn bor just nu inte i Sverige. Det är resultatet av ett gemensamt beslut och beror på att svensk grundskola höll på att göra vårt barn till permanent hemmasittare med suicida förtecken. Att de kunde lämna landet är ett av de bästa beslut vi någonsin tagit men det gör familjesituationen otroligt komplex och svårförklarad, speciellt för de som har barn där svensk skola fungerar utmärkt och i de situationerna blir familjer som vår ofta ihopklumpade med antivaxxare, “unschooling” och “off-grid”-familjer. Jag önskar därför att vi undviker en diskussion om hemmasittare och hemundervisning här.
Ekonomi
Vår familj har en ekonomisk situation som många andra bara kan drömma om. Vi har gått från ett normalt liv med två löner och ett boende till ett liv med en lön och två boenden. Jag jobbar heltid med en lön som ligger precis över gränsen för statlig skatt. Den lönen tillsammans med kapitalöverskott från vårt sparande täcker gott och väl familjens samlade utgifter.
Jag gjorde en snabb genomgång av vårt sparande (enbart aktier, fonder och buffert) nu vid halvårsskiftet:
Lysa (90% aktier): 3MSEK
Bankkonto (buffert): 560kSEK
Avanza ISK: 5.2MSEK (mest fonder)
Avanza AF: 2.4MSEK (enskilda aktier)
Då hela tanken på FIRE och Nivå4 inte fanns vi våra tankar förrän typ nyss så har jag inte gjort några häftiga kalkylark eller simuleringar utan mest insett att det FIRE-tal vi uppnått ligger högre än många andra som redan gått FIRE så hur fel kan det gå. Utöver sparandet har vi en obelånad villa värderad runt 4MSEK och inga övriga lån att prata om så vi kan krympa våra månadsutgifter rejält om det skulle behövas.
Arbete
Som jag skrev i trådstarten planerade jag att gå ner i arbetstid och jobba 60% efter semestern med den uttalade anledningen att jag vill spendera mer tid med familjen, speciellt eftersom vi inte bor tillsammans och jag inte får distansjobba utomlands. Tyvärr verkar min arbetsgivare inte vara så pigg på detta upplägg så jag har ännu inte fått min ansökan beviljad. Blir ansökan nekad kommer jag att säga upp mig och så får familjen gå helt FIRE. Blir ansökan beviljad kommer jag jobba 60% fram till nästa sommar och ta ett nytt beslut därefter.
En sak som har skrivits i forumet är känslan av att jobbet kan börja kännas meningslöst när man har insett att man inte behöver jobba för att trygga sin försörjning. Det är nog något av det klokaste jag har läst på RT för den känslan har smugit sig på mig efterhand och nu är den dominerande. Jag jobbar på en stor statlig myndighet, min närmaste chef sitter inte i samma stad som jag och vi träffas i princip bara på stora möten eller på Teamsmöten. Vid senaste lönerevision fick jag en rejäl löneökning och bara positiva vitsord trots att jag själv känner att jag mest leker kontor och producerar värme med oklara arbetsuppgifter. I RT-tråden om FIRE och samhällskontrakt känner jag nästan att det vore en vinst för samhället om jag skulle gå FIRE eftersom statliga medel då kan användas till något bättre.
Tankar framåt
Att gå FIRE har ju aldrig varit vår plan det är mest att vi har fått möjlighet att göra det pga. lyckliga och mindre lyckliga omständigheter. Jag ser fram emot att vår familj ska kunna få mer tid tillsammans framöver och förhoppningsvis flytta ihop igen permanent, antingen i Sverige eller utomlands. Jag är egentligen inte orolig för vår ekonomi heller, vi är båda högutbildade och även fast vi båda är +50år så är arbetsmarknaden för våra respektive yrken god och vi ser inte att efterfrågan på våra kompetenser skulle minska framöver om vi skulle vilja eller behöva arbeta igen.