Jag hade tex. en kollega som tog med tvätten när dom åkte hem till svärföräldrarna som bodde i hyreslägenhet. ”Sparar både vatten och el på det!”
Vi jobbade som chaufförer. Körde bröd bla. och fick med brödreturer från butiker. Baugetterna åkte tillbaka redan dag 2. Kollegan tog hem dom. Tipsade om att man spolade dom under kranen snabbt och sedan några minuter i ugnen så var dom ”så gott som nybakade”. Lite komiskt faktiskt att jag testat detta på en gammal baugette jag hade hemma och det funkade ![]()
Hette han Ove och bodde på Solsidan? 
Det lös som från en ficklampa inne i ett mörklagt hus så grannarna ringde polisen om ett inbrott. När polisen kom fram visade det sig att husägaren sparade ström genom att använda pannlampa som enda belysning.
En äldre släkting till mig brukade blanda ut det färska snuset med redan använt… Man tackade alltid nej när han bjöd ur dosan! 
Hört samma om kaffe men detta tar fasen priset!!!
Hängde med ett par vänner till festival i 18-års åldern, var helt grön kring hela konceptet och litade helt på att de hade koll eftersom de hade gjort en detaljerade planering för resa och boende. Det visade sig att de planerat att komma ner en dag innan öppning, sova i sovsäck i en park och äta cornflakes till middag istället för att ta in på ett enkelt vandrarhem. Allt för att leva så billigt som möjligt, varför åkte de ens? 
Var resa för en herrans massa år sedan med en grupp människor. En person gick runt hela veckan och tjatade på folk om att spela squash. Han skulle betala men ingen var särskilt sugen eftersom han var rätt duktig och en dålig vinnare. Jag ställde upp tillslut för att han skulle sluta tjata och fick såklart stordäng.
Senare på kvällen var vi ute och käkade middag. När vi skulle betala sa han “Du kan väl betala för mig? Jag betalade ju för squashen”. Visade sig att han inte ens tagit med sig några pengar ut.
Vid en annan middag under samma resa skulle hela gruppen betala notan tillsammans. Alla la in kontanter för sitt och dricksade lite men när vi räknade ihop hade vi nätt och jämnt för totalbeloppet utan dricks. Visade sig att squashmannen inte hade lagt in några pengar alls…
En annan snål person var en väns vän som ofta festade med oss under skoltiden. Hade aldrig med sig mer än 2-3 öl för att sen tigga alkohol av alla andra. Bjöd aldrig på något själv. Sjukt irriterande beteende.
Ingen av personerna var fattiga. Bara snåla.
Bloggen Bajsa borta är fylld med dylika tips.
Några tips kan kanske rent av vara användbara, medan andra gör dig till en en socialt odräglig typ eller gör att du går back.
Jag hade en gång i tiden en kollega som alltid duschade på jobbet, även fast det inte kändes riktigt motiverat. I bland tog han även med barnen och lät dem också duscha. Det borde ha sparat honom någon 1.000-lapp om året, på bekostnad av att kollegorna efter ett tag börjar se mönstret och snacket går.
Kul tråd.
Finns vissa som bjuder bara för att sen kräva igen. Typ ta betalt efter en middagsbjudning. Tror dom blir rätt ensamma till slut. Och sen finns det dom som bara blir bjudna men aldrig bjuder tillbaka, det är dock mer socialt accepterat tror jag.
Förr när det kostade per minut att ringa så ringde en släkting aldrig tillbaka missade samtal eftersom personen i fråga inte ville betala för samtalet. Min släkting förväntade sig att den som hade ringt skulle ringa igen.
En variant av detta var de som bara lät något signal gå fram och sedan bröt samtalet. Artig, som jag var på den tiden, ringde jag upp och fick betala för samtalet.
Det blev inte bättre av att Comviq(?) hade något kontantkort där saldot ökade när man tog emot samtal.
På lunch med kollegorna. Det var en kontantfri restaurang. Ena kollegan hade bara kontanter, så jag betalade för oss båda med mitt kort. Det kostade 95 kr/pers. När hen skulle betala mig hade hen 190kr i kontanter. Jag fick 90 kr med motiveringen ”du får en femma senare”.
Eller på restaurang med ett lite större gäng. Vi ska dela notan o var o en räknar ut vad den ska betala o lägger på dricks, utom den snåle som snabbt räknar ihop summan o betalar sen ”mellanskillnaden” till det exakta beloppet på notan.
Det finns folk till allt…
Min fd chef hade en studiekompis som alltid hade en glasburk med pengar stående på bordet när han “bjöd” på fika. Då var meningen att man skulle lägga pengar/mynt i den som betalning för de bullar/kaffe man blev “bjuden” på
.
Jag läste om en onödig snålhet på ett kryssningsforum.
Ett par infann sig aldrig till middagen på huvudrestauranten. Den sista kvällen infann de sig och började titta i menyn. Kvinnan i paret frågade de andra vid bordet var priserna stod och fick då svaret att maten ingick! Hon blev då vansinnig på mannen. De (han?) hade varit för snåla för att gå till huvudrestauranten under hela kryssningen i tron att den kostade extra!
Detta inlägget från familjeliv.se är troligen topp 3 iaf, nästan så jag tvekar på om det är sant (inte min sambo eller historia alltså):
Alltså, jag vet inte hur jag ska börja!
Min sambo är så djävulskt snål, riktigt girig.
Nästan så han gråter när han skiter.Alla livsmedel väger han minst en gång i veckan. Han räknar ut hur mycket som går åt per portion och använder jag för mycket markerar han med rödpenna att nästa gång ska jag använda mindre.
Mjölken hälls alltid i kanna med gradering och så delar han ut exakta mått på vad vi får dricka.
Det enda som är fritt är vattnet för där kan han inte ha koll.Toarullarna, det är helt sjukt… dom rullar han ut och numrerar och har hundra koll på. Till ettan får jag använde två ark.
Till tvåan max fem.
Använder jag mer blir han jättearg!
Mensen får jag inte använda mer papper för utan då ska jag tvätta mig istället.Konstigt nog har jag fri tillgång till tvål.
Men inte schampo. Jag får tvätta håret max två ggr i veckan. Balsam är strängt förbjudet.Han räknar varenda öre, spar alla kvitton och för helt sjuka journaler på allt.
Mina konton kommer han inte åt men oj om jag skulle handla egna saker fr egna pengar!
Jag försökte det en gång men han blev jättearg.
Jag har lite saker gömda men vågar inte gömma för mycket ifall han hittar det.
Tex skorpor som jag smygäter när jag inte blir mätt på den lilla maten jag får äta.Förstår om ni tycker jag ska lämna honom och jag har tänkt på det men vet inte om jag orkar. Han kommer bli galen om jag säger det.
Det är tur att vi inte är gifta iallafall.
Vi pratade om bröllop för ett par år sedan men ett snålare bröllop har nog aldrig firats. Han ville bara att vi skulle bjuda på hemkokt linssoppa, för den är ju så god.
Ja det är den inte inte bjuder man väl på soppa på ett bröllop?
Fy sjutton för att leva med en sådan person. Skulle inte ha någon livsglädje
Är detta sant, så får han söka hjälp annars måste du lämna honom.
Är lyckligtvis inte min sambo, är ett inlägg från familjeliv.se jag läste för en tid sedan…
Haha hade betalat guld och gröna skogar att få träffa denna person och lära känna honom!
En fd kollega till mig berättade ogenerat att hen brukade passa på att ladda mobilen i tvättstugan för att spara på elräkningen