Driva företag lite anonymt

Hej, jag behöver lite råd kring att starta företag så anonymt som möjligt. Jag har en produktidé (säljs digitalt i en app store) som jag vill jobba med på sidan av mitt jobb, det är helt och hållet något jag skulle syssla med på fritiden, inte arbetstid. Problemet är att jobbkontraktet inte tillåter detta, och skulle jag ta upp det så blir det 100% ett nej samt dålig stämning och helt omöjligt att jobba på det. Av olika skäl är jag också paranoid att min arbetsgivare skulle se om jag startar ett företag iom att allt är publikt i Sverige.

Om vi bortser från den moraliska aspekten, så undrar jag om det finns något sätt att bedriva verksamhet lite mer anonymt. Jag har funderat på t.ex. estländskt företag, men då inte av skattemässiga skäl utan för att man inte ser detta om man söker på mitt namn på typ Eniro. Jag behöver inte plocka ut några pengar ur det här företaget, jag behöver bara något sätt att kunna ta betalt (som de flesta här har jag stora besparingar redan), vilket jag gissar underlättar redovisning med Skatteverket. Om jag förstår rätt så behöver man inte någon styrelse eller ledamot heller. Om det blir något av produkten och jag senare slutar från mitt jobb (om 3-5 år) så har jag inget emot att flytta tillbaka det till Sverige.

Finns det nåt annat sätt, eller är det orealistiskt att ens tänka i de här banorna?

Sätt en släkting på ägandet(som du litar på), se till att du får en utställd obegränsad köpoption avseende bolaget. Det borde vara lagligt map verklig huvudman också samt säkra dina intressen rimligt. Då kan ingen hitta i register att du kan få ut allt värde som skapas i bolaget.

Kolla bara att det är förenligt med lagstiftningen kring verklig huvudman, det är inte helt hundra.

Frågan är ju vad som händer om arbetsgivaren ändå upptäcker det. Kan du bli skadeståndsskyldig?
Jag är inte kunnig på området men jag TROR att om det är inom samma eller närliggande verksamhetsområde så kan det bli jobbigt med skadestånd och diskussion om vem som har rättigheten till produkten.

2 gillningar

Lagstiftningen på detta område är rätt färsk: Kan jag förbjuda bisysslan?

2 gillningar

Om du bara ska kunna ta betalt kan du “hyra dig en arbetsgivare” d v s fakturera via frilansfinans, bolagskraft eller liknande. (Tyvärr kan du inte göra alla avdrag du skulle kunna önska men det kanske inte är viktigt i detta fallet.)

Bolagskraft är lite dyrare men är ett litet bra företag som funnits över tid. Trevliga att ha att göra med.

@Leena Det är en intressant idé, men går det att få till för en digital produkt jag säljer till vanliga konsumenter? För att förtydliga så säljs den via en app store, och jag gissar att man anger ett bankkonto som pengarna överförs till.

@havsekorre Mycket intressant artikel, tack! Det jag vill göra är inom ett helt annat område än min arbetsgivare, så har svårt att se hur de skulle kunna påstå att det skadar dem på något sätt.

De fakturerar kunden direkt från dem, via mailfaktura. Fungerar det för dig och kunden tro?

Jag har vid vissa tillfällen gjort som så att jag tagit betalt av kunden till mig och begärt fakturan i kundens namn till mig från Bolagskraft och skickat den som kvitto till kunden. Med info både innan till kunden samt när fakturan kommer att den betalas/ är betald av mig. Till Bolagskraft har jag sagt att jag själv vill distibuera fakturorna även om det tar lite admintid för mig. Detta har gjort att jag kunnat ta betalt via swish eller bankkonto direkt till mig i förskott t ex. (Det går ju också att fakturera i förskott direkt från Bolagskraft förståss.)

Tvärtom, skulle jsg säga. Låt släktingen sitta i styrelsen, men äg aktierna själv.

1 gillning

Glömde vara mer specifik (editerade i efterhand), problemet är att app store (tänk typ Apple/Google eller liknande) sätter in pengarna på ett bankkonto, så det är inte direkt mot kund. Är det möjligt att i efterhand skapa en faktura för detta belopp? Det vore ju grymt smidigt i så fall, jag har inget större intresse av att driva ett företag om det inte behövs.

Ja visst går det. Du får ju en del adminjobb men det kan det väl vara värt. Läs min text igen ovan. Jag har ändrat lite :).

1 gillning

Ring och prata med Bolagskraft och hör om de har någon bra lösning för dig. De kanske har andra som går via appstore. Meddela gärna här sedan.

1 gillning

Fast verklig huvudman finns ju i register också…

Men det bygger ju också på att släktingen bemannar styrelsen.

1 gillning

Är det din gissning? Eller vet du? Ibland är folk mer öppna än man tror.

Hur nära företagets affärsområde ligger din produktidé? Finns det risk för konkurrens? Det kan ju bli lite jobbigt isf. Är det värt att offra nattsömnen för det?

Ett annat alternativ (raka motsatsen) är att du har rätt till tjänstledigt (halvår?) för att starta eget. Flyger projektet så kan du säga upp sig, annars lägga ner. :upside_down_face:

Om man frågar så kan chefen ha en skyldighet att säga nej. Om man inte frågar så får man inte ett nej och kan pyssla med vad man vill på sin fritid. Enkelt.

1 gillning

Och bryter sitt kontrakt med företaget och blir skadeståndsskyldig! Lätt som en plätt! :blush:

Skämt åsido, kanske bra att veta vad worst case är, man kanske inte kan bli mer än uppsagd. Då har man ju å andra sidan massor med fritid! :+1:

I Sverige betalar man ju bara skadestånd för bevisad skada, så länge man inte konkurrerar med arbetsgivaren bör skadeståndet mao bli typ noll. Om det inte är något belopp specat i avtalet, men det har jag aldrig sett. Däremot kan man ju evt bli uppsagd.

Som vanligt, kolla med en jurist innan du följer råd på internet… :slight_smile:

Produkten ligger långt ifrån. Jag är säker på att de inte skulle tycka om det, förväntningarna är att om det finns tid över så ska jag spendera all tid och kraft på jobbet, det är den kulturen. Därför är jag ganska säker på att de skulle hitta på någon anledning att säga nej om jag skulle ta upp det. Samtidigt tycker jag väldigt mycket om jobbet, det är därför det är så svårt. Har ett jobb jag älskar, och en idé jag brinner för och jag har svårt att ge upp någon av dem.

Nej det kan vi såklart inte. Tror inte det är lämpligt att vi ger råd som bryter mot kontrakt eller svensk lag här.

Nej det är inte så enkelt. Vi har lagar som reglerar bisyssla och en chef kan neka detta, om du ignorerar detta kan ditt bolag stämma dig och då står du där med brallorna nere, det kommer kunna hända TS

Är det så även om bolaget inte lidit någon skada? (Alltså ej konkurrerande verksamhet)

Risken är väl snarare att TS blir av med jobbet pga ej följt policys/riktlinjer, antar att det är worst case.