De börjar helgen tidigt på Avanza 😅

5 gillningar

Nu förstår jag varför arbetsgivaren rankas högt i de flesta undersökningar…

2 gillningar

Verkligen inte bra :rage: Inte road att ev. någon som är hög som ett höghus ska hantera mina konton och pengar. Droger har ju en tendens att göra folk beroende och i stort behov av just pengar :grimacing:

Förstår inte hur de kan veta att det hänt men inte vem som gjort det. Vadå, är det städerskan som hittat koks i fikarummet och rapporterat?

Vi kommer att börja med att drogtesta cirka fem procent av alla medarbetare genom urval.

Antar att de kommer att göra det kontinuerligt. Själv hade jag börjat med att testa 100% ASAP för att hitta de som gör det och inte misstänkliggöra oskyldiga.

7 gillningar

Jag tar för givet att bankers/nätbankers interface inte har en knapp som säger ”skicka hälften av JFBs kapital till mig själv” :slight_smile:

5 gillningar

Nej, men nöden är uppfinningens moder och risken för att tex data säljs ökar.

Jag har hellre folk på banken som inte beroende varken droger eller mycket pengar :slight_smile:

1 gillning

Jag gissar att festdroger är relativt vanligt i den kretsen av samhället. Och jag gissar att deras anställda har väldigt bra betalt.

Försöker inte ta Avanza i försvar. Men jag tror inte vi pratar om heroinberoende deltidsanställda.

Jag gillar inte heller droger, men i nuläget vet vi inte heller om det är en brist hos Avanza, eller om det föregår i en stor utsträckning hos flera liknande företag men att Avanza har varit bäst på att upptäcka det.

1 gillning

Det beror väl på vilken typ av personal som är höga. Tänk om det är deras utvecklingsavdelning som faktiskt utvecklar interfacet som är kreativa? Fast mer sannolikt att de döljer knappen lite så att bara de själva kan hitta den :wink:

1 gillning

Jag ser bara detta framför mig: :joy:

15 gillningar

Känns som att var och varannan håller på med festdroger nu för tiden. Ofta skyller man gängkriminalitet och skjutninger på invandrargrupperingar men hade inte svensken knarkat så in i helvete så hade det varken funnits det ena eller det andra.

15 gillningar

Vet inte om jag håller med om det. Nya siffror från Göteborg som precis rapporteras om idag visar att bruket av kokain är avsevärt mycket lägre än cannabis. Finns motsvarande mätningar från bland annat Stockholm som visar att cannabis-bruket är överlägset mycket större än kokain. I just banksektorn så kan det dock vara så kliché-artat att kokain är överrepresenterat.

Min uppfattning är att de kriminella gängens största inkomstkällor är just cannabis.

2 gillningar

Jag funderar mest på vem fan tar kokain på jobbet? Nu har jag ingen erfarenhet av hur kokain påverkar en, men tittat man på filmer borde det vara rätt så uppenbart om någon dragit en lina på kafferasten :joy:

1 gillning

Sen kan man diskutera om gängens inkomster ska skyllas på brukarna eller på att staten förbjudit alla som bryr sig om att vara på rätt sida lagen att sälja.

Jag undrar hur mycket den illegala marknaden hade minskat om Systembolaget började sälja gräs. Det är ju redan så lättillgängligt att man inte borde se några enorma skillnader i totalt bruk.
De flesta som inte använder cannabis gör ju det för att man inte vill, inte för att det inte är lagligt.

4 gillningar

En kackerlacka kommer sällan ensam, om personalen inte respekterar svenska lagar och regler, vilka andra regelverk tummar man på?

1 gillning

Har tyckt diametralt annorlunda än vad du skriver (är så helylle) men har börjat tänka om gällande cannabis. Det kanske är bättre om vi omvandlar (åtminstone delar av den) den här stora svarta marknaden till en kontrollerad vit marknad som ger skatteintäkter och minskar gängens intäkter. Senaste God-Ton podden hade med intressanta tankar på ämnet som fick mig att fundera på hur en legalisering skulle fungera i Sverige.

Det här var jag tidigare:
image
Nu tycker jag dock att man bör utreda frågan (specifikt för cannabis).

6 gillningar

Då får du gärna visa data att gängen mestadels livnär sig på kokainförsäljning.

Låter lika löjligt som när Lövfen vägrade säga att deras integrationspolitik misslyckats och istället sa att det var Danderyds fel att gängkriminaliteten ökar så mycket i Sverige.

3 gillningar

Nu säger jag inte att gängen främst tjännar pengar på nakotikahandel men det är en stor marknad i Sverige, se nedan,

Omkostnader och potentiell vinst
Att komma fram till vad den slutliga årsvinsten från den svenska narkotikamarknaden uppgår till redovisas inte i denna rapport. Skulle en sådan uppskattning göras måste först en nettoomsättning bestämmas. Därefter måste avdrag göras för inköpskostnaderna, utifrån grossistprisuppgifterna. Vidare behöver kostnaderna för lagring, förpackning, distribution, detaljförsäljarlöner och penningtvätt uppskattas och därefter subtraheras från nettoomsättningen. Dessa variabler bedöms som alltför svåra att uppskatta. Istället får det konstateras att då årsomsättningen beräknats kunna uppgå till någonstans mellan 2,7 och 6,9 miljarder kronor, bör det finnas utrymme att generera betydande vinster.

Så hälften av all omsättning är från cannabis. Det skulle inte jag kalla en “festdrog” som jag kommenterade om. Verkar stämma överens med en annan rapport från samma organ (bild nedan). Legalisering av cannabis är en spännande diskussion för att ta bort inkomstkällan från gängen.

2 gillningar

Nu menade jag ju inte endast kokain iochförsig, mitt fel. Tro mig, jag är fullt medveten om hur invandring påverkar ett land och tillhör den skara som tycker att flyktinginvandring borde stoppas. Men står fortfarande fast vid att knarkandet är lika stor del av problemet som försäljningen. Efterfrågan styr ju marknaden.

Jo det tycker jag nog att du gör :wink:

Fakta

1. Avanza har folk som knarkar på jobbet
  2. Knark är destruktivt för människa, företag och samhälle. Sett det på lite för nära håll.
  3. De har nu bestämt sig för att drogtesta 5% slumpvis

Det enda man kan ta ställning till är fakta. Allt annat är spekulation.

Hoppas de är stenhårda för att komma tillrätta med problemet. Förväntar mig att de gör så OCH är publika med vad de åstadkommer över tid. Förtroende är allt för en bank.

Om det blivit OK att knarka på jobbet så har vi ett ännu större problem än vad jag kunde föreställa mig :slight_smile: (säger inte att du tycker så, utan generellt Sverige)

2 gillningar

Aldrig tagit det själv, men var relativt vanligt att en eller två tog det på fester på Universitetstiden. Kan säga att hur det porträtteras på film är oftast en GROV överdrift. I de flesta fall skulle jag jämföra det med beteendet hos någon som klämt för mycket koffein och socker för snabbt. En lite lätt hyperaktivitet & ökat humör, men inte mer än så.